Gå til innhold
Fiskersiden

soting av tennplugger


ahamm
 Share

Recommended Posts

Hva i alle dager er det med folks meninger om firetaktere? Etter at jeg gikk over fra totakter til firetakter har jeg halvert drivstoffutgiftene mine, og dobla opplevelsen på sjøen. At det er mer miljøvennlig er selvfølgelig en bonus...

Bråker mindre og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kastes ikke dritt på eiere av 4-taktere, men spørsmålet var snarere hva som kunne gjøres med en 2-takter som hadde problemer. Når svaret blir "skaff deg en 4-takter" er vel ikke det akkurat svar på spørsmålet?

Klart det er fordeler med 4-taktere, men ulempene er der også; økt vekt, dyrere i innkjøp og litt mer innviklet å skru på selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kastes ikke dritt på eiere av 4-taktere, men spørsmålet var snarere hva som kunne gjøres med en 2-takter som hadde problemer. Når svaret blir "skaff deg en 4-takter" er vel ikke det akkurat svar på spørsmålet?

Klart det er fordeler med 4-taktere, men ulempene er der også; økt vekt, dyrere i innkjøp og litt mer innviklet å skru på selv.

Jepps ikke noen nedrakking på 4T, men i tillegg til det som er nevnt over som positive ting er det jo faktum at 4T er slappere hest for hest. Ikke alle båter som klarer ratet HK om man setter på en 4T pga vekt.

Så får man selv veie opp for og mot i forhold til hva man skal bruke båt og motor til.

Dorging, koseturer= 4 T

Kjapp forflytting, løfte båten ut av vannet (plan)= 2T

Snakket også med en reparatør av OB motorer og 4T her mere deler og følgelig er mer utsatt for krøll.

Egentlig er det 2 ting båtmotorer ikke tåler- Sol og vann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er eg ikkje mot 4t motor og kjøber da også en når tiden kommer.

Men problemet er at eg bor på en plass hvor eg skal kjøre mellom 40 og 60 mil for og få en 4t motor til servise en gang i året, og det koster både diesel til bil og tiden.

Den gamle motoren bare kjører og kjører og servisen klarer eg selv.

Så eg mener 3 år mellom hver servise på 4t skulle vere mulig, og da kjøber eg også 4t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er eg ikkje mot 4t motor og kjøber da også en når tiden kommer.

Men problemet er at eg bor på en plass hvor eg skal kjøre mellom 40 og 60 mil for og få en 4t motor til servise en gang i året, og det koster både diesel til bil og tiden.

Den gamle motoren bare kjører og kjører og servisen klarer eg selv.

Så eg mener 3 år mellom hver servise på 4t skulle vere mulig, og da kjøber eg også 4t.

Ibsens ripsbusker og andre buskvekster (sorry kunne ikke dy meg)

Kjenner ikke service behovet for 4T, men det er vel kanskje ok med bare oljeskift på blokka og gearhuset. Nye plugger og luftfilter. Lengre intervall på ventiljusteringer (om de ikke er hydrauliske). Tror du klarer fint service på en 4T også Ibsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibsens ripsbusker og andre buskvekster (sorry kunne ikke dy meg)

Kjenner ikke service behovet for 4T, men det er vel kanskje ok med bare oljeskift på blokka og gearhuset. Nye plugger og luftfilter. Lengre intervall på ventiljusteringer (om de ikke er hydrauliske). Tror du klarer fint service på en 4T også Ibsen

Ha Ha så let slår du mig ikkje ut :hailfs:

Skal kun siges at eg har hørt det med servise hvert år for at garanti holder.

Vil gerne skifte til 4t men er jo bare utrolig glad for den gamle fløteskumspisker. og tenk! en dag kommer den måske på trollingsmuseum og du betaler med glede 50.- for og høre den gå :wub::D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibsens ripsbusker og andre buskvekster (sorry kunne ikke dy meg)

Kjenner ikke service behovet for 4T, men det er vel kanskje ok med bare oljeskift på blokka og gearhuset. Nye plugger og luftfilter. Lengre intervall på ventiljusteringer (om de ikke er hydrauliske). Tror du klarer fint service på en 4T også Ibsen

Riktig detta. Klarer du å skru på totakteren, klarer du å skru på firetakteren. Så enkel er den saken... For øvrig har jeg hittil ikke trengt å gjøre noe som helst annet enn oljeskift og pluggskift på min 40-hesters honda fra 2001. Går alltid - som en drøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har knotet masse med gamle totaktsmotorer gjennom noen år, og den erfaringen jeg har er:

-Olje med blågrønn farge som kan virke uklar er den beste lavturtalls olja. (shell syntes jeg er best)

-Styr unna syntetiske superoljer.

-Statoil blank utenbordsolje er den verste dritten jeg har vært borti.. den sotet ikke men oljen la seg på pluggen til den rett å slett ga så kald (lilla)(neonblå er sterk) gnist at motorene stoppet og det var ikke å få i gang motoren uten nye plugger. Det skjedde flere ganger før jeg skjønte at oljen var problemet. Etter oljebytte var problemene borte.

-Om motoren brukes bare til tomgang/trolling er det en fordel å gå ned fra 2 til 1-1,5% olje. Men da må ikke motoren brukes på full gass ut over et par minutter av gangen!

-Varmkjør motoren skikkelig før tomgangskjøring. Opp til 50% belastning på 1% oljeinnblanding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det en som vil bytte en 9,9 2001 4-takt i 2-takt!

Burde være en bra deal for en troller som er lei av å puste totaktsolje (og sotete tennplugger).

4-takt byttes i 2-takt

Takker for tipset Vidar - det ble meg som som skal få gleden av å teste ut fremtidige fisketurer uten å inhalere eksosen fra 2-takteren lenger. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.