Gå til innhold
Fiskersiden

Innkjøring av påhengsmotor?


Pingvin
 Share

Recommended Posts

Fikk tak i en 5 hester Mariner fra 95. Eier sier den bare er gått ca 2 tanker totalt (40ltr). Eier sa at han kjørte på 3-4% oljeblanding da den ikke var innkjørt.

I mitt bruk står motoren på en halvplaner og får aldri noe særlig turtall, stort sett kjører jeg rundt med liten belastning på motoren, men det hender at jeg kjører på for fullt på tur hjem, men da i maks 15-20 minutter.

Jeg kan ingenting om innkjøring av påhengs, er det noe jeg bør ta hensyn til (jeg bruker 2% oljeblanding pr. nå)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpte min nye Honda sa de:

10 min på tomgang, helt lavt turtall

1 time på dorgefart

9 timer på maks 70 %, dvs opp til 70 % belastning

Altså totalt 10 timer innkjøring

Jeg tror du med fordel du kan prøve å variere turtallet og ikke kjøre for lenge på konstant turtall de siste 9 timene. Unngå for mye dorgefart og tomgang.

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt nye motorer er innkjørte fra fabrikk, gjelder bil, mc, båt etc

Nei det er de ikke. Har både to taktsmotorer og firtaktsmotor. De skal kjøres inn. 4 taktsmotoren skal også på service etter innkjøring, skifte av olje filtere etc. Hvis ikke ryker alt av garantier fra leverandør.

Ang denna 5 hk mariner så har du fått gode svar fra laksefiskeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK? Størrelse orden? Både min 60hk firetakt, 75hk totakt, og kompisens nye 275 verado er innkjørte fra fabrikk :lol: Alle biler som selges er innkjørte fra fabrikk, samme gjelder nesten alle mc merker.

Eh...pølsevev er vel et passende uttrykk. Ingen bil produsenter har kapasitet til å la bilen surre å gå i de timer som kreves for innkjøring. Tenk deg den nye fabrikken til Mondeo i Genk som kan spytte ut 1200 om dagen. Hvis det da kreves en dag med kjøring for alle disse bilene snakker vi om betydelig antall sjåfører. Nå skal det sies at toleransene i alle motordeler har blitt bedre slik at innkjøring som i gamle dager ikke trengs. Men innkjøring må gjøres på en motor i dag.

Min Tohatsu 15 hk var teststartet på fabrikk. Liner opp mange maskiner på rekke, starter de og pakker de ned i eske for shipping. Mulig at Veradoen er pre innkjørt, kanskje for å unngå reklamasjoner fra førere som har gitt blaffen i innkjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh...pølsevev er vel et passende uttrykk. Ingen bil produsenter har kapasitet til å la bilen surre å gå i de timer som kreves for innkjøring. Tenk deg den nye fabrikken til Mondeo i Genk som kan spytte ut 1200 om dagen. Hvis det da kreves en dag med kjøring for alle disse bilene snakker vi om betydelig antall sjåfører. Nå skal det sies at toleransene i alle motordeler har blitt bedre slik at innkjøring som i gamle dager ikke trengs. Men innkjøring må gjøres på en motor i dag.

Min Tohatsu 15 hk var teststartet på fabrikk. Liner opp mange maskiner på rekke, starter de og pakker de ned i eske for shipping. Mulig at Veradoen er pre innkjørt, kanskje for å unngå reklamasjoner fra førere som har gitt blaffen i innkjøringen.

Hahaha, ok :) Da vet du best om det gitt. Kjøpt mye nybil i det siste? Påpasselig på innkjøringen eller? Rart at man ikke skal ha service før 20 - 30000km eller innen et år om den IKKE er innkjørt. Mye spon og tull som får kose seg i kammer, olje, stempler og sylindre da haha... men hva vet jeg... og kapasiteten på fabrikkene, tja, den er relativt stor gitt. Hos de kommersielle foregår innkjøringen i tester av motoren via roboter, i feks ferrari, porsche etc, blir de først kjørt i bukk av en mann, så testkjørt på banen av testkjørere.. men er jo ikke sikkert det heller da, uhmm.... ingen som har påstått at det er xantall personer som skal KJØRE alle bilene. Suzuki sine største motorer er jo faktisk samme motoren som i bilen Swift :P

Skal ikke harndnakket påstå noe ang mindre motorer, men hverken mine eller bekjente sine motorer over x antall hk har trengt innkjøring. Trekker meg tilbake, og slår fast at jeg kan bil nesten like godt som jeg kan fiske :lol:

Og beklager at jeg la meg på ditt nivå svarmessig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umiddelbar reaksjon: 40 liter oppbrukt bensin på en 5 Hk får meg til å tro at innkjøringstida for motoren er over.

Jeg ville skiftet gearolje og tennplugger og kjørt normalt med den, med normal oljeblanding.

Gode greier, da slipper jeg å tenke på det :-).

Har brukt 2% frem til nå. Motoren ryker lite men jeg må si at den går hardt og noe ujevnt på lav fart, dvs i nærheten av tomgang, virker som den veksler mellom 4 og 2 takt, dvs veksler mellom det å tenne hver gang og det å tenne annahvergang.

Motoren vibrerer og rister også mye på lavt turtall (sammenligna med tosylindra Evinrude 6hk).

Den går ikke sur, stopper ikke, starter lett, går godt og har ingen andre "nykker". Men ristinga og ujevn gange på lavt turtall kunne jeg gjerne vært foruten.

Går ensylindra motorer såpass mye mer "uryddig" enn tosylindra motorer eller er det noe jeg bør sjekke (jeg kommer til å bytte tennplugg med en gang i allefall)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er de ikke. Har både to taktsmotorer og firtaktsmotor. De skal kjøres inn. 4 taktsmotoren skal også på service etter innkjøring, skifte av olje filtere etc. Hvis ikke ryker alt av garantier fra leverandør.

Kompis av meg kjøpte ny firetakt Mercury 60 for noen måneder siden. Og denne skulle kjøres inn, og på service etterpå. Akkurat slik Sage beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froesak

Fikk tak i en 5 hester Mariner fra 95. Eier sier den bare er gått ca 2 tanker totalt (40ltr). Eier sa at han kjørte på 3-4% oljeblanding da den ikke var innkjørt.

I mitt bruk står motoren på en halvplaner og får aldri noe særlig turtall, stort sett kjører jeg rundt med liten belastning på motoren, men det hender at jeg kjører på for fullt på tur hjem, men da i maks 15-20 minutter.

Jeg kan ingenting om innkjøring av påhengs, er det noe jeg bør ta hensyn til (jeg bruker 2% oljeblanding pr. nå)?

Jeg hadde en tilsvarende mercury 5 hk det er vell omtrent samme motoren og der kjørte jeg ca 10 timer i dorgefart (2,5-3 knop) på ca 4 liter bensin så etter 40 liter er nok innkjøringstia for lengst over. Jeg brukte kun 1% olje på min og hadde aldrig trøbbel med fusking eller surning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og beklager at jeg la meg på ditt nivå svarmessig!

Tror du sørget for å heve det opp et par hakk gitt, smileys eller ei. Vet ikke om pølsevev var utslagsgivende?

Du bekrefter akkurat det jeg sier med bedrede tolleranser slik at innkjøringen idag er anderledes. Før måtte man jo in etter 150 mil for oljeskift (spon, støperester m.m). Benkkjøring av motorer for masseproduserte biler skjer ikke. Sef gjør de det med spesielle modeller der motoren skal prestere noe mer en å reise til butikken for å kjøpe middag. Hadde et bedriftsbesøk besøk på Ford fabrikken i Saarlouis og ikke snakk om noen innkjøring der nei. Sjekk også brukerhåndboka som følger med bilen- står noe om innkjøring der på de fleste bilmerker. Det er heller ikke bare veiv, cylinderstempler,ringer, ventiler og kammer som skal gås til- hjullager, styrekuler, bremser skal også kjøres inn.

Men er man vandt til å plukke fra øverste hylle på alt man skaffer seg er det jo kun Porsche og Ferrari som er referanse. Påberoper meg retten til å svare for arbeiderklassen og der må man selv kjøre inn motorer- desverre.

Den siste setningen gjorde at jeg lå på gulvet i 10 min i krampelatter. "Trekker meg tilbake, og slår fast at jeg kan bil nesten like godt som jeg kan fiske"- her er det mye usagt :blink:

Trekker meg selv tilbake og sier at jeg ikke kan nok om hverken fiske eller bil til å belære andre, men er lærevillig og ydmyk i de fleste tilfeller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir vel bare for å repeter meg selv (og andre)

Har en 4 takt 60 hk Kjøpt i fjor sommer ny. Og den skulle kjøre 30 timer med variabel kjøring. Kommer så en alarm og da skal den på service skifte av olje filter osv Dette er så blitt registert elekronisk til importør. Jeg fikk kvittering og det ble notert i servicheftet. Akkurat som på en bil.

En kamerat kjøpte for to mnd siden en ny susuki 2 takt. Med klar beskjed fra selger. Kjøres 2 tanker med 4 % oljeblandet bensin i variabel kjøring aldri over 75% full fart under innkjøringen.

Deretter skifte av plugger og videre med 2% oljeblandet bensin som normalt.

Vet ikke om denne skulle på service etterpå, trur neppe det.

Kjøpte for 4 år siden en ny 9,9 Tohatsu hvor jeg selv fikk samme oppskrift fra selger

Det skal bemerkes at jeg kan INGENTING om motorer. Jeg har kun gjort og gjør som selgere/båtmotorservicefolk har sagt til meg.

Våres thohatsu blir brukt myyye til dorging og teinetrekking. Tennplugger for oss er forbruksmateriell. Vi skifter til nye friske plugger i mars/april. Når hummersesongen starter så skifter vi igjen til nye friske plugger. Dette gjør vi om vi trenger det eller ikke?

Vi bruker en ca 10-12 liter totaktsolje kjøpt på biltema i året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan høres ut som om du bør vurdere å bytte til en mindre propell. Da vil motoren gå penere i dorgefart (fordi den går jevnere på høyere turtall), den vil sote mindre og båten vil akselrere bedre. Hør gjerne med importøren av motoren/ båten din om hva slags stigning de vil anbefale på en så liten påhenger på en såpass stor båt, så vil du få et hint. Sammenlikn så dette med det som (forhåpentligvis) står på propellen din.

Når det gjelder innkjøring av motor: Det bør ikke herske noen tvil om at en ny motor skal kjøres inn. Men innkjøring i dag er ikke hva det var. Som andre har vært inne på er det i de fleste tilfeller snakk om å unngå å kjøre motoren over et visst turtall de første 5-10 timene. Det vil selvfølgelig være noen variasjoner ute å går med tanke på hva de ulike merkene krever for at du skal innfri garantibestemmelsene, og der er det bare å ta en kikk i bruksanvisningen eller spørre importøren.

Når det er sagt, er årlig oljeskift (gir/ motor) og skift av filter sterkt å anbefale. På en totakter er det ikke dumt å bytte plugger en gang i året heller, mens firetakteren kan kjøre med de samme pluggene leeeeenge. Ta samtidig av propellen og fett opp akslingen og alle kontaktflatene mellom skiver etc som du finner der. Dersom du har en firetakter bør du også huske på at den skal ligge på en bestemt måte, dersom du tar den av båten. Har du mulighet til å oppbevare påhengeren di innendørs om vinteren, så gjør det, og pass på at den er ferskvannskjørt før du setter den bort. (Puuuh, hjemmelekser ferdig for i dag)

Når det gjelder sammenlikningen mellom bilmotor og båtmotor: Som Remy nevner, er de største (og dyreste) påhengerene ikke så lang unna, men en ting er at motorblokken er den samme, en annen ting er resten av motoren. (Forgasser, elektronikk osv) Selv om påhengere har gjennomgått en positiv utvikling de siste 10-15 årene, er det tross alt ganske stor forskjell på den motoren du finner i en ny bil, og den motoren du finner på båter i de prisklassene de fleste av oss kommer borti.

PS Jeg er heller ikke noen ekspert på emnet, men det er egentlig bare et spørsmål om sunn fornuft, kombinert med litt erfaring. (På det første punktet stiller jeg svakt, mens jeg er noe sterkere på det siste punktet. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du sørget for å heve det opp et par hakk gitt, smileys eller ei. Vet ikke om pølsevev var utslagsgivende?

Du bekrefter akkurat det jeg sier med bedrede tolleranser slik at innkjøringen idag er anderledes. Før måtte man jo in etter 150 mil for oljeskift (spon, støperester m.m). Benkkjøring av motorer for masseproduserte biler skjer ikke. Sef gjør de det med spesielle modeller der motoren skal prestere noe mer en å reise til butikken for å kjøpe middag. Hadde et bedriftsbesøk besøk på Ford fabrikken i Saarlouis og ikke snakk om noen innkjøring der nei. Sjekk også brukerhåndboka som følger med bilen- står noe om innkjøring der på de fleste bilmerker. Det er heller ikke bare veiv, cylinderstempler,ringer, ventiler og kammer som skal gås til- hjullager, styrekuler, bremser skal også kjøres inn.

Men er man vandt til å plukke fra øverste hylle på alt man skaffer seg er det jo kun Porsche og Ferrari som er referanse. Påberoper meg retten til å svare for arbeiderklassen og der må man selv kjøre inn motorer- desverre.

Den siste setningen gjorde at jeg lå på gulvet i 10 min i krampelatter. "Trekker meg tilbake, og slår fast at jeg kan bil nesten like godt som jeg kan fiske"- her er det mye usagt :)

Trekker meg selv tilbake og sier at jeg ikke kan nok om hverken fiske eller bil til å belære andre, men er lærevillig og ydmyk i de fleste tilfeller

Ok, for å ta det videre. Hvor mye vedder du på at en Ferrari må innkjøres? Og samme med en Golf? Og at ferrarien ikke blir innkjørt på fabrikk??? Show me the money og du skal få bevis til du drukner lille latterklump :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, for å ta det videre. Hvor mye vedder du på at en Ferrari må innkjøres? Og samme med en Golf? Og at ferrarien ikke blir innkjørt på fabrikk??? Show me the money og du skal få bevis til du drukner lille latterklump ;)

God morgen Remy

Antok at alle svarene på innlegget i tillegg til mine ga deg et bredt svar angående innkjøring. Du må lese svarene vuttu. Vet at noen bilfabrikanter kjører motorene sine i benk, og bilene på bane før levering, derav også Ferrari. Nå må du ikke bare lese bilblader, men selv erfare litt også.

Du oppleves nå som en unge på tivoli som har fått for mye sukker- hopper opp og ned på stedet og maser

om penger til mer godteri.:P

Finn frem stanga og kom deg ut på tur i stedet for å forsøke å bevise ditt kunnskapsnivå.

Skitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg på en liten oppsummering:

1. Motoren min er innkjørt, med god margin.

2. Jeg kan med fordel bytte gearolje og plugg.

3. Jeg bør bytte til en mindre propell, evt en propell med mindre stigning.

For å dra det ned til et mer praktisk realistisk plan. Jeg er definitivt ikke den typen som bytter gearolje, filter og plugg årlig på motorene mine, men jeg behandler motorene pent, bruker de relativt lite og fikser ting når de oppstår. Jeg skjønner sef. alle fordelene med å forholde seg til vedlikehold på en systematisk måte, særlig når man bruker de mye og er avhengig av høy grad av driftsikkerhet.

Jeg vil bytte plugg nå fordi det antagelig er orginalpluggen som står i, dvs fra 95. Jeg burde muligens bytte impeller, men det ser ikke ut til å være noe galt der. Luftfilteret skal jeg ta en kikk på, evt rense ved behov. Gearoljen får jeg ta til høsten/vinteren når båten skal opp. Å få tak i en mindre propell orker jeg ikke tanken på (har hatt et par runder på maritime butikker i Osloområdet den siste tiden), men jeg er mer enn villig til å ta vinkelsliperen fatt og kutte den orginale litt i tuppene. Vi det være idioti, eller vil det kunne funke? (Da for å få opp turtallet litt, særlig under bruk på sakte fart).

Forøvrig morsom og interessant debatt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager OT i posten din :) lar det ligge med mr biggame

Er en svoren tilhenger av OT i tråder så det er ikke noe å bekymre seg over. Har fått gode svar på det jeg lurte på, og OT fører videre til en interessant debatt generelt, så da blir jo alle parter fornøyd. :-) (Vil jeg måtte tro i allefall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få tak i en mindre propell orker jeg ikke tanken på (har hatt et par runder på maritime butikker i Osloområdet den siste tiden), men jeg er mer enn villig til å ta vinkelsliperen fatt og kutte den orginale litt i tuppene. Vi det være idioti, eller vil det kunne funke? (Da for å få opp turtallet litt, særlig under bruk på sakte fart).

Tror ikke jeg ville modde proppellen. Med mindre du har mekanisk bakgrunn og skikkelig ustyr vil det mest sannsynlig bli kavitasjon som igjen kan gjøre sitt med prop aksel og dertil lager.

Var på smart club i dag og der selger de el motorer (påhengs) til 699 (eller var d 799?)

Et 12 volts fritidsbatteri og du har en lydløs fremdrift uten sot. Skyvekrafta var oppgitt til 3 KG, hva np det betyr for fremdrift på din båt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<klippet>

Tror ikke jeg ville modde proppellen. Med mindre du har mekanisk bakgrunn og skikkelig ustyr vil det mest sannsynlig bli kavitasjon som igjen kan gjøre sitt med prop aksel og dertil lager.

Var på smart club i dag og der selger de el motorer (påhengs) til 699 (eller var d 799?)

Et 12 volts fritidsbatteri og du har en lydløs fremdrift uten sot. Skyvekrafta var oppgitt til 3 KG, hva np det betyr for fremdrift på din båt

Ok, da dropper jeg propellmodding planene. Var ute og dorget i dag, den går for fort i medvind og vindstille, litt motvind er perfekt. Jeg får sjekke litt rundt etter propeller etterhvert da.

Så billige el. påhengs har jeg ikke sett før. Min Kota (ellerhvadenåheter) koster vel ca 1500,- for minste modellen. Dette skal jeg sjekke ut, var inne på tanken på el. motor tidligere... Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.