Gå til innhold
Fiskersiden

Gjedde agn???


Ami
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Ami

Hva er deres favoritt agn til gjedde på isen? og hvilken størelse burde det være på agnet? jeg bruker ganske små agnfisk, men har lyst på stor Gjedde. Burde jeg begyne å bruke større agn?

Hallo

Agnet man skal bruke bør varieres mest mulig. Hvilke fiskeart man bruker avhenger også litt hvilke fiskeslag som svømmer rundt i de vannene du pleier å fiske.

Jeg fisker med mange forskjellige agn, sild, makrell, sik, lågsild, mort, brasme, flire og vederbuk.

På vintern med snø på isen og lite sikt er agn som lukter litt å foretrekke. Når det gjelder ferskvannsfisk må man huske på å bruke fisk fra det vassdraget du fisker i. Sild og makrell fungerer greit overalt.

Størrelse på agnet jeg bruker varierer fra 50-300 gr. Gjedda på vintern er ikke alltid intressert i de største agnene, så prøv deg frem.

Det er ikke mulig å si at jo større agn, jo større fisk. Gjedda kan like godt bite på en 50 gr mort som en sik på 250 gr.

Dette er erfaringer jeg og mine fiskekamerater har gjort gjennom mange år og vi har landet ca 60 gjedder over 10 kg.

Jeg vil anbefale deg å prøve med sild og makrell hvis du har problemer med å skaffe fisk med bra størrelse på i de vannene du fisker. Fisk gjerne med halv fisk.

Jeg fisker opp mye fisk på sommeren som jeg fryser ned. Det gjør alt mye enklere når man skal ut.

Til slutt vil jeg minne om at det ikke er lov å fiske med levende agn(mye debatt om det på fiskesiden).

Jeg fisker alltid med dødt agn og det kunne ikke falle meg inn å bruke levende fisk til agn. Når vi varsomt hånterer fisk for gjenutsetting, bruker avkrokingsmatter osv skal det ikke være greit å plage en annen fiskeart fordi man kan oppnå bedre resultater.

Sportsfiske er vel plaging, men bør man gjøre det mer enn nødvendig?

Skitt ismeite

JL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale å prøve halv sild/makrell som gjeddeagn[ :) ]

Har selvsagt ikke på langt nær det erfaringsgrunnladet som JL - men de tingene han trekker frem stemmer godt med mine erfaringer:

- Ved dårlig lys/lav sikt ser det ut til å være en stor fordel med kraftig luktende agn (typisk halv sild/makrell) - kanskje gjelder dette særlig områder med litt strøm, der lukten spres godt

- Det ser ikke ut til å være noen direkte sammenheng mellom agnstørrelse og størrelse på gjedda - min største gjedde (116cm) tok en liten bit med sild beregnet på en lake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Cral

Ok ok ok :)

Hvor stor fisk er det mulig å få der da?

drit stooooor!!! :)

nei vet ikke helt jeg men har hatt på store fisk der,og vet at det garantert er tatt på over 10 kilo der. oxo er det pen abbor der! har som mål å komme over 8 kilo i vinter og det skal Karlern og jeg fikse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får vel prøve der oppe da.. Nærmeste vannet, og gjedda har jeg ikke tenkt å spise uansett...

Fikk årets første fisk(er) i dag.

Fikk min første fisk på mormyska i dag.

Fikk min første fisk på isen i dag.

Fikk min første fisk på Østlandet i dag.

(kunne sikkert funnet noen andre milepæler også :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal man huske på at det har blitt fisket MYE gjedde der opp gjennom årene, men i mer moderne tid er vel Tom Oles nikilos noe av det større jeg har hørt om. Har selv sett ei gytegjedde der som bør ha rundet ti, men til tross for gamle historier om gjedde på 24 kilo skutt med hagle i gamle dager er det faktisk ikke så mye som tyder på at Østensjøvannet er noe vann å satse på dersom man vil bikke over de magiske ti. Lista over mer aktuelle vann kan bli fryktelig lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

sitat:Opprinnelig postet av Ami

Hva er deres favoritt agn til gjedde på isen? og hvilken størelse burde det være på agnet? jeg bruker ganske små agnfisk, men har lyst på stor Gjedde. Burde jeg begyne å bruke større agn?

det angnet som jeg syntes fungerer best er små gjedde,men det er vanskelig å få tak i når man trenger det,så vis du er heldig i løpet av året å får små gjedde fra 100-500gram ta vare på dem,det kan lønne seg,ellers fungerer fersk hel sild bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.