Gå til innhold
Fiskersiden

Båthenger og sertifikat


Mixerman
 Share

Recommended Posts

Jeg har diskutert litt med kompiser ang. kjøring med henger med vanlig sertifikat (:glare:.

Har jeg med dette sertifikatet lov til å kjøre henger med totalvekt inntil 750 kilo, eller kan jeg dra tyngre båt??

Jeg kjører en bil som har lov til å dra 1300 kilo, i følge vognboka. Men jeg mener hvis jeg drar dette etter bilen (også om hengeren er tom, faktisk..), så vil jeg få en klekkelig bot. Jeg har også C1 på sertifikatet, vil dette gjøre ting anderledes for meg?

Er det noen regelryttere her som kan hjelpe meg?

PS: Jeg har en Rana 16 HT, skal skaffe meg en Yamaha 40Hk 4-takt. Hva slags henger kan jeg bruke for evt komme under 750 kilo?

Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det er slik at på B kan du trekke henger som veier mer enn 750 så lenge totalvekten av bil og henger ikke overstiger 3500.

Det er først når bilen veier 3500 at max 750 regelen trer i kraft.

(som da gir en total vekt 4250 for de som ikke kan regne)

C1 har ingenting å si så lenge du ikke har med E.

(E= tilhenger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har diskutert litt med kompiser ang. kjøring med henger med vanlig sertifikat (:glare:.

Har jeg med dette sertifikatet lov til å kjøre henger med totalvekt inntil 750 kilo, eller kan jeg dra tyngre båt??

Jeg kjører en bil som har lov til å dra 1300 kilo, i følge vognboka. Men jeg mener hvis jeg drar dette etter bilen (også om hengeren er tom, faktisk..), så vil jeg få en klekkelig bot. Jeg har også C1 på sertifikatet, vil dette gjøre ting anderledes for meg?

Er det noen regelryttere her som kan hjelpe meg?

PS: Jeg har en Rana 16 HT, skal skaffe meg en Yamaha 40Hk 4-takt. Hva slags henger kan jeg bruke for evt komme under 750 kilo?

Børge

Kopiert fra tysse.no

Med førerkort i klasse B, dvs. førerkort for personbil og varebil, kan du kjøre bil og henger som til sammen har største tillatte totalvekt 3500 kg. Tilhengerens tillatt totalvekt kan ikke være større enn trekkbilens egenvekt. Har du stor bil, som veier inntil 3500 kg, kan du trekke en henger med tillatt totalvekt 750 kg.

Førerkort klasse BE

Den som har førerkort i klasse BE (utvidet rett til å kjøre med tilhenger), kan kjøre vogntog der trekkbilens største totalvekt er 3500 kg. Hvor stor tilhenger du kan trekke er angitt i bilens vognkort, legg merke til at det her er tilhengerens aktuelle totalvekt (egenvekt tilhenger pluss last ) som gjelder, ikke tillatt totalvekt.

Fartsgrense

For biler som trekker tilhenger, er maksimalfarten 80 km/t, selv om fartsgrensa er skiltet til 90 km/t. På veger med lavere fartsgrenser er det skiltene som gjelder. Med kjøring av tilhenger uten brems gjelder i tillegg en fartsbegrensning på 60 km/t når henger pluss last er tyngre enn 300kg.

Jeg tok E på lappen i år sånn for sikkerhetsskyld. Klasse C1 hjelper ikke så lenge det ikke er et E på førerkortet. Men koster ikke mange kronene å klemme på en E. Hadde tatt C1E om jeg var deg

På en annen side... En Rana17 kan du fint trekke med B førerkort såfremt båt og henger IKKE overstiger bilens egenvekt og det som står oppgitt i vognkort vedrørende hvor mye bilen kan trekke såfremt dette IKKE overstiger 3500 kg. Rana17 pluss henger veier maks 900kg inkl motor og utstyr så det kan du nok bare trekke med klasse B og C1

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meeen... jeg mener det er noen regler når det kommer til boggi henger som har større tillatt lastevekt.

Litt usikker hvordan det er når det er båthenger.

Spiller nok ingen rolle hvor mange aksler hengeren har. Her er det nok vekta som er førende.

Om det er kassehenger eller bår bakpå spille rnok heller ingen rolle.

Litt forenklet er det med klasse B fører kort tillatt å føre bil og henger med vogntogvekt (samlet) intill 3500 kilo. Om hengeren har en høyere kapasitet en 750 kg spiller ingen rolle, men hengeren har gjerne en høyere egenvekt som går utover evt last man kan ha på hengeren. Kort sagt. En henger med egenvekt på 750 og som sammen med bilen veier 3500 kilo, gjør at man ikke kan laste hengeren i det hele tatt. Man har dog lov til å kjøre med den....stopper nå før jeg roter meg skikkelig bort

:glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du tar feil Biggame.

Tillatt lastevekt på henger som er større enn tillatt trekkvekt på bilen mener jeg er mulig bot.

Det er nemmelig ikke alltid at politiet (om det er de som stopper bilen som kjører henger) har med seg vekt. Er hengeren tom, blir boten vesentlig mye mindre.

Om dette er riktig har jeg ikke heeelt kontrollen på, men skal høre med dama som har stålkontroll på slikt som dette. (vaffal når det gjelder hestehenger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

Klasse B (personbil)

Denne klassen gjelder føring av motorvogn (unntatt motorsykkel) med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt åtte passasjerplasser i tillegg til førerplassen.

Klasse B innebærer også at du etter bilen kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

I tillegg kan du trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overstige bilens egenvekt samt at tilhengerens og bilens samlede tillatte totalvekter ikke overskrider 3500 kg.

Selv om du med klasse B kan trekke en tilhenger som beskrevet ovenfor, må du alltid deretter undersøke om det foreligger teknisk begrensning for trekkingen. I bilens vognkort finner du angitt bilens maksimale aktuelle tilhengervekt, og denne vekten må ikke overskrides uansett hvilken førerkortklasse du har. I tillegg kan bilens vognkort også ha angivelse av tillatt vogntogvekt.

Klasse B gir også rett til å kjøre tre- eller firehjuls motorsykkel og moped klasse M 147 i internasjonal trafikk. Høyst sannsynlig blir også tohjuls moped (klasse M 146) akseptert i utlandet, men undersøk på forhånd hvordan reglene praktiseres i de aktuelle landene.

For kjøring i Norge gir klasse B førerrettighet også for:

moped

traktor, men bare traktor med tillatt totalvekt høyst 3500 kg hvis klasse B er ervervet etter 1. januar 2005

motorredskap med tillatt totalvekt høyst 7500 kg og større motorredskap med maksimal konstruktiv hastighet 50 km/t, men bare motorredskap med tillatt totalvekt høyst 3500 kg hvis klasse B er ervervet etter 1. januar 2005

beltebil med eller uten tilhengerslede

snøscooter med eller uten tilhengesledes hvis klasse B er ervervet før 1. juli 2006

tre- eller firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 ccm som trekker tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg.

Klasse BE (personbil med tilhenger)

Denne klassen gjelder trekking av tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg som man ikke kan trekke med ren klasse B.

Hvilke tilhengere med tillatt totalvekt over 750 kg som du kan trekke med ren klasse B, er omtalt på forrige side: Personbil (:glare:.

Før trekking må du alltid kontrollere de tekniske begrensningene i personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt og eventuelt tillatte vogntogvekt. Disse skal ikke overskrides uansett hvilke førerkortklasser du har.

For kjøring i Norge gir klasse BE førerrettighet også for:

traktor og motorredskap (begge med tillatt totalvekt ikke over 25.000 kg og konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t) med eller uten tilhenger når klasse BE er ervervet etter 1. januar 2005.

Ved utskiftning videreføres retten med klasse T og kode 144 (traktor begrenset).

Har man ervervet klasse BE før 1. januar 2005, har man rett til å kjøre alle traktorer med eller uten tilhenger samt førerrettighet for motorredskap med tillatt totalvekt ikke over 7500 kg og for større motorredskap med maksimal konstruktiv hastighet ikke over 50 km/t.

Endret av trolle36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg kan du trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overstige bilens egenvekt samt at tilhengerens og bilens samlede tillatte totalvekter ikke overskrider 3500 kg.

Og her ligger svaret til trådstarter...

Se i vognkortet på bilen du skal bruke etter tillatt trekkvekt og se i vognkortet til tilhengeren etter tillatt totalvekt.

Med boggi henger har man som regel en tillatt lastevekt som overskrider det en vanlig B bil har lov til å trekke.

Edit: endret litt etter at trolle36 endret litt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som er viktig å få med her som de fleste blander i sammen.

Vognkortet forteller om aktuell totalvekt (egenvekt + last på henger)på kula. Så i henhold til vognkortet så kan det kjøres en stor henger med lite last.

Førerkortforskriftene snakker om Tillatt totalvekt. på bil og henger. ( dette gjelder selv om hengeren er tom)

Nb! noen av dere som har svart har alt riktig ;)

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange svar.-) Har blitt litt klokere, men ikke utlært. Jeg ringte til UP, og de sa at dette er også veldig forvirrende for dem. Dermed er de forsiktige med å skrive ut bøter, samt tvinge folk til å sette fra seg den dyre båten.

Jeg har i alle fall forstått det slik: Jeg kan dra min Rana båt bak bilen "til krampa tar meg"! Båt m motor, samt henger vil veie ca 800 kilo.

Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meeen... jeg mener det er noen regler når det kommer til boggi henger som har større tillatt lastevekt.

Litt usikker hvordan det er når det er båthenger.

Ingen forskjell her på klasse B. På BE er det først tillhengerens tilatte totalvekt som trer i kraft, men en kan ikke trekke tyngre henger enn det som står i hengerens vognkort vedrørende totalvekt, om en så har ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZÆØÅ-E førerkort.

På førerkort med E gjelder HENGERENS tilatte totalvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lærte da vi ble stoppet med båt på henger, er at med B i sertifikatet brukes alltid vognkortenes maksimale tillatte totalvekt. Det betyr at selv med tom bil og henger skal totalvektene aldri overskride 3500 kg. Med BE kan du ha bil på 3500 kg samt en henger på 2000 kg, noe som blir en samlet vekt på 5500 kg.

Med B skal hengerens tillatte totalvekt aldri over 750 kg. Dette ble jeg fortalt av politi og kjøreskole da jeg tok E.

Jeg kjørte en tom transporter med grønne skilt og trakk en henger med 700 kg. Problemet var at transporteren kunne veie 2500 kg og hengeren var for stor som kunne trekke 11-1200 kg. Dermeg bikket jeg 3500 kg totalt. Heldigvis slapp jeg med å stoppe på nærmeste kafè og vente 3 timer til noen med riktig bil og sertifikat kunne hente meg!

Mikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipp&lim:

Med kjøring av tilhenger uten brems gjelder i tillegg en fartsbegrensning på 60 km/t når henger pluss last er tyngre enn 300kg.

Næææh... Det har jeg alderi gjort :)

Klarer fint en europall med vedsekk på 620kg hengeren min uten brems i godt sig på E18.

Kan ikke fatte å begripe hvorfor begge hjullagerene måtte byttes når tilhengeren var bare 3år gammel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange svar.-) Har blitt litt klokere, men ikke utlært. Jeg ringte til UP, og de sa at dette er også veldig forvirrende for dem. Dermed er de forsiktige med å skrive ut bøter, samt tvinge folk til å sette fra seg den dyre båten.

Jeg har i alle fall forstått det slik: Jeg kan dra min Rana båt bak bilen "til krampa tar meg"! Båt m motor, samt henger vil veie ca 800 kilo.

Børge

Det som du må se på er tillatt totalvekt på hengeren det er det som gjelder selv om du drar mindre. Si at hengeren har en tillatt totalvekt på 1200 kg så må det stå i vognkortet at du har lov til å dra 1200 kg, og bilens egenvekt må ikke være over 1200 kg, samt at bilens totalvekt ikke må være over 2300 kg (for da kommer du over 3500 kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må nevnes at hvis man drar en henger uten brems + last med sammenlagt vekt på mer enn 300 kilo, så bør man holde fartbegrensningen på 60.

Bøtleggingen foretas på samme måte som om man kjører for fort i en 60-sone. Dvs kjører man i 80 med nevnte henger, så tilsvarer det å kjøre i 80 i en 60-sone.

Kan garantere at det kan bli kostbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lærte da vi ble stoppet med båt på henger, er at med B i sertifikatet brukes alltid vognkortenes maksimale tillatte totalvekt. Det betyr at selv med tom bil og henger skal totalvektene aldri overskride 3500 kg. Mikkel

Feil. Med klasse B kan du kjøre en bil på 3500 kg + 750 kg på kroken = totalt 4250 kg. Skal du ha over 750 kg bak, skal ikke den totale vogntog (bil/henger) vekten overstige 3500.

Jeg har printet ut denne http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-2004011...98-003.html#3-5 og puttet den i hanskerommet. Er faktisk ikke alle lovens voktere som kan dette godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen forskjell her på klasse B. På BE er det først tillhengerens tilatte totalvekt som trer i kraft, men en kan ikke trekke tyngre henger enn det som står i hengerens vognkort vedrørende totalvekt, om en så har ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZÆØÅ-E førerkort.

På førerkort med E gjelder HENGERENS tilatte totalvekt.

Enten forstår jeg ikke helt hva du prøver å formidle eller så er dette sprøyt.

Det kan IKKE være slik at har man kun B så har det ingenting å si hva tillatt totalvekt på hengeren er, men når man har tatt utvidet BE så begynner det å komme begrensninger???

Sjekk vognkort på bilen. Tror jeg har lov til å trekke et sted mellom 960 og 980 kilo eller noe slikt.

Da kan jeg IKKE trekke en (tom) henger som har tillatt totalvekt med mer enn det.

Gjør jeg det får jeg en (relativt liten) bot dersom hengeren er tom og en større en dersom de har vekt og ser at jeg har mer last enn hva bilen har lov til å trekke. Og er de DRIT kjipe kan jeg bli beordret til å sette igjen hengeren om den er tom, noe som skjer skikkelig på ordentlig dersom det er last i hengeren over hva bilen har lov til å trekke (selvsagt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen trives best med å slippe å tenke ja...

Uansett så er det noe man bør sette seg inn i særlig når det gjelder TILLATT totalvekt på henger kontra hvor mye som man kan trekke med bilen. Er den tillatte totalvekten på hengeren større, kan det bli bot samt man kan få beskjed om å sette igjen hengeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen trives best med å slippe å tenke ja...

Uansett så er det noe man bør sette seg inn i særlig når det gjelder TILLATT totalvekt på henger kontra hvor mye som man kan trekke med bilen. Er den tillatte totalvekten på hengeren større, kan det bli bot samt man kan få beskjed om å sette igjen hengeren.

dette blir da litt feil formulert. Hvis vognkortet sier at bilen kan trekke 1200 kg så kan du allikevel kjøre med henger som har tillatt totalvekt på 1500 kg. Men aktuell total vekt(som det står i vognkortet) kan ikke være mer enn 1200 kg.

Allikevel så gjelder jo sertifikat reglene. så på klasse B så kan ikke bilens egenvekt være over 1500 kg og bilens totalvekt ikke være over 2000kg ( for då kommer du over 3500 kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... det blir ikke feil slik jeg sa det...

TILLATT totalvekt er det som gjelder.

Blir du stoppet med mindre, altså en aktuell totalvekt som er innenfor det du har lov til, skal du fortsatt få bot.

Dette fordi politiet sjelden/aldri har med seg vekt og fordi de ikke kan vite om den som kjører bilen skal fylle opp hengeren mer underveis.

Trenger ikke komme med mattestykker den ene eller andre veien.

TILLATT totalvekt er master.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.