Gå til innhold
Fiskersiden

Båthenger og sertifikat


Mixerman
 Share

Recommended Posts

Nei... det blir ikke feil slik jeg sa det...

TILLATT totalvekt er det som gjelder.

Blir du stoppet med mindre, altså en aktuell totalvekt som er innenfor det du har lov til, skal du fortsatt få bot.

Dette fordi politiet sjelden/aldri har med seg vekt og fordi de ikke kan vite om den som kjører bilen skal fylle opp hengeren mer underveis.

Trenger ikke komme med mattestykker den ene eller andre veien.

TILLATT totalvekt er master.

Dette er riktig, en kamerat ble stoppet med en tom henger, hengeren hadde tillatt totalvekt på 2500 kg han slapp boten, siden passasjeren hadde lov til å kjøre dette vogntoget og de fikk kjøre videre, med ny sjåfør. Det var slik jeg lærte om denne reglen.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BE certifikat

Bil + henger maks tillaten totalvegt på vognkort 5500kg.

Eksembel: Bilens tilaten totalvegt på vognkort - 2900kg.

=======

Tillaten totalvegt på henger på vognkort 2600kg.

Tillaten totalvegt bil+henger på en vegt 3500kg.

Eigenvegt bil med fører - 1970kg.

Evt. bagasje i bilen - 100kg.

=======

Maks last efter bil 1430kg.

Eigenvegt på tilhenger - 400kg.

=======

Maks last på tilhenger 1030kg.

B certifikat

Maks totalvegt på vognkort bil+henger 3500kg.

Men maks 750kg tilhenger med brems og 500kg uten brems.

Desuten må hverken bil ell. tilhenger belastes med mere end der står i vognkort

Håber eg har regnet rigtigt :mellow:

Se Mikkels svar det er meget forståligt og rigtigt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... det blir ikke feil slik jeg sa det...

TILLATT totalvekt er det som gjelder.

Blir du stoppet med mindre, altså en aktuell totalvekt som er innenfor det du har lov til, skal du fortsatt få bot.

Dette fordi politiet sjelden/aldri har med seg vekt og fordi de ikke kan vite om den som kjører bilen skal fylle opp hengeren mer underveis.

Trenger ikke komme med mattestykker den ene eller andre veien.

TILLATT totalvekt er master.

jo, det blir feil. Hvis du leser i vognkortet ditt så omhandler det AKTUELL og IKKE TILLATT totalvekt. Så lenge henger med last ikke overstiger den aktuelle vekten som står i vognkortet så har bilen lov å kjøre med det, men som jeg skrev ovenfor så har klasse B begrensinger på dette. Max 3500 kg TILLATT totalvek på bil og henger og hengerens TILLATTE totalvek må ikke overstige bilens egenvekt.

Mulig det må noen mattestykker til for å forstå det :mellow:

Edit: det kan være enklere å skjønne det hvis vi sier at du har klasse BE så kan du dra en henger med tillatt totalvekt på 1500kg selv om bilens vognkort sier at du kan dra 1200kg. Men du kan ikke ha mer enn 1200kg som aktuell totalvekt.

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froesak

Må nok komme meg avgårde og ta E jeg da. Bilen min har en egenvekt på 2100 kg og totalvekt 2830 kg og hengeren en totalvekt på 1000 kg Nyttelast er 751 kg så uansett må vell jeg ha BE for og dra dette lovlig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok komme meg avgårde og ta E jeg da. Bilen min har en egenvekt på 2100 kg og totalvekt 2830 kg og hengeren en totalvekt på 1000 kg Nyttelast er 751 kg så uansett må vell jeg ha BE for og dra dette lovlig da.

:mellow: det er helt riktig, du kjører ulovlig, har nettopp kjørt opp selv i forkant av NM. En kompis ble stoppa på dovre med for tung henger blei dyrt.(derfor jeg kjørte opp) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, det blir feil. Hvis du leser i vognkortet ditt så omhandler det AKTUELL og IKKE TILLATT totalvekt. Så lenge henger med last ikke overstiger den aktuelle vekten som står i vognkortet så har bilen lov å kjøre med det, men som jeg skrev ovenfor så har klasse B begrensinger på dette. Max 3500 kg TILLATT totalvek på bil og henger og hengerens TILLATTE totalvek må ikke overstige bilens egenvekt.

Mulig det må noen mattestykker til for å forstå det :lol:

Edit: det kan være enklere å skjønne det hvis vi sier at du har klasse BE så kan du dra en henger med tillatt totalvekt på 1500kg selv om bilens vognkort sier at du kan dra 1200kg. Men du kan ikke ha mer enn 1200kg som aktuell totalvekt.

Drit i BE nå... snakker kun om B.

Vognkortet på bilen sier hvor mye du kan trekke. Min bil har 960 eller 980 kilo mener jeg.

For at jeg skal kunne trekke det lovlig på B må hengeren ha bremser og tillatt totalvekt på 960 eller 980.

Bremser må den ha fordi det er over 750 kilo.

Videre må ikke hengeren være breiere enn bilen og heller ikke høyere enn halvparten av bilen.

SOm svar på editen din, har du en henger som har tillatt total vekt på 1500 men en bil som ikke kan trekke mer enn 1200, tror du politiet som stopper anslår hvor mye det du frakter veier og sier "ja... dette kan nok stemme... kjør pent videre og ikke last opp noe mer" ???? Eller tror du de forholder seg til hva som KAN lastes på hengeren og gir bot.

(som et hint til svaret på spørsmålet kjenner jeg 4 (fire) stykker som har fått bot for nettopp det der)

EDIT: Men tror du jeg tar feil... så bare kjør med det du tror er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i BE nå... snakker kun om B.

Vognkortet på bilen sier hvor mye du kan trekke. Min bil har 960 eller 980 kilo mener jeg.

For at jeg skal kunne trekke det lovlig på B må hengeren ha bremser og tillatt totalvekt på 960 eller 980.

Bremser må den ha fordi det er over 750 kilo.

Videre må ikke hengeren være breiere enn bilen og heller ikke høyere enn halvparten av bilen.

SOm svar på editen din, har du en henger som har tillatt total vekt på 1500 men en bil som ikke kan trekke mer enn 1200, tror du politiet som stopper anslår hvor mye det du frakter veier og sier "ja... dette kan nok stemme... kjør pent videre og ikke last opp noe mer" ???? Eller tror du de forholder seg til hva som KAN lastes på hengeren og gir bot.

(som et hint til svaret på spørsmålet kjenner jeg 4 (fire) stykker som har fått bot for nettopp det der)

EDIT: Men tror du jeg tar feil... så bare kjør med det du tror er riktig.

Jeg vet vi snakker om B, og hva du kan kjøre på klasse B. men dette er det som jeg mener er feilformulert: "Uansett så er det noe man bør sette seg inn i særlig når det gjelder TILLATT totalvekt på henger kontra hvor mye som man kan trekke med bilen."

Kjøretøyforskriftene forteller om bilen og førerkortforskriften om sertifikatet. De snakker forskjellig om aktuell og tillatt.

hvor kommer dette fra: "Videre må ikke hengeren være breiere enn bilen og heller ikke høyere enn halvparten av bilen." ??

Når det gjelder ditt svar på min Edit :D jeg sier hva bilen har lov til å trekke, og at du kan kjøre henger med større tillatt totalvekt enn hva vognkortet sier ( p.g.a at vognkortet forteller aktuell totalvekt) men det forutsetter at du har riktig sertifikat.

Når det gjelder hva jeg tror politiet gjør er vel irrelevant så lenge en har loven på sin side. Om du kjenner flere som er bøtelagt selv om de er innenfor loven, er vel like mye deres feil som politiet. Ingen av de har satt seg inn regelverket. Eller så har de vel bare hatt klasse B da ? ;)

Som svar på din edit, hvis du har lest det som jeg har skrevet og ikke er enig, så vet jeg (ikke tror) at du tar feil. Jeg har f.eks aldri skrevet at du kan kjøre med den 1500kg's hengeren på klasse B.

Jeg kjører lovlig så det er ikke noe problem for meg, men jeg må ta kl BE når jeg skal på tur med vognen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor kommer dette fra: "Videre må ikke hengeren være breiere enn bilen og heller ikke høyere enn halvparten av bilen." ??

Det kommer fra min samboer som er vesentlig mye mer inn i disse reglene enn meg.

Det med breiere og høyde på henger gjelder fortsatt rent B førerkort.

Man skal vise til at man har hatt opplæring på hvilke marginer man tar/benytter seg av på veien når hengeren er breiere enn bilen. Tror ikke det er en regel som blir lagt veeeeldig vekt på ved kontroll, men det skal da altså være en regel.

Når det gjelder ditt svar på min Edit jeg sier hva bilen har lov til å trekke, og at du kan kjøre henger med større tillatt totalvekt enn hva vognkortet sier ( p.g.a at vognkortet forteller aktuell totalvekt) men det forutsetter at du har riktig sertifikat.

Jeg tror vi misforstår hverandre....

Med vanlig B fører kort og boggihenger som da kan lastes med mer enn hva som står i vognkortet og mer enn hva man har lov til å trekke med B har fire bekjente av meg fått bøter, selv med helt tom henger.

Dette kan direkte overføres til den lille lastebilen dama har. Den veier 3 tonn (altså under 3500 kilo som er grensen på B ), men kan lastes med 2 tonn. Tillatt totalvekt på 5tonn = lett lastebil = C1 førerkort.

Det hjelper ikke å si : Jammen jeg har jo ikke noe last...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene om høyde og bredde skal stå i teoriboka for førerkort klasse B.

Slik jeg forsto det på høyde, så var det høyden på hengeren som ikke skulle overstige halvparten av høyden på bilen. Akkurat det vil jo aldri en båthenger gjøre... Lasten vil jo være høyere, men ikke hengeren. Om det er riktig forstått eller ikke aner jeg ikke, og skal jeg begynne å frakte båt på henger en hel masse vil jeg uansett utvide til BE.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aner jeg faktisk ikke.

Jeg mener at man kan benytte egen bil og henger ved oppkjøring til C1E, men er usikker på om det samme går ved BE.

Det er ofte mange flere variabler innenfor C1E enn hva det er innenfor BE, så mulig at egen bil på BE ikke er valgfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke egen bil og henger til å kjøre opp. Bilen må ha to sett speil. Antar campingvognspeil er OK. Bilen må være registrert som personbil. Tillatt totalvekt av bil og henger må være over 3500kg. Tror hengeren må ha en aktuell vekt på over 750 kg. Det godkjennes ikke bruk av båthenger, bare kassehenger eller hestetransport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye diskusjoner her vedr. bil og henger. Klippet denne fra www.vegvesen.no/sikkerbil/henger

Bil og henger

Regler for bil og trekking av mindre tilhenger

[28.06.06]

Sommeren nærmer seg og mange skal ut å kjøre med bil og camping-vogn.

Statens vegvesen har sammenfattet de viktigste regler som du må kjenne til når du skal ut å kjøre med bil og tilhenger.

På nettsidene til Norsk Caravanclub finner du en kalkulator som kan hjelpe deg med å se hvilket førerkort du trenger og hvor mye din bil med tilhenger kan trekke.

Campingvogn-regelen

Du trenger ikke alltid førerkortklasse BE for å trekke en tilhenger med tillatt totalvek over 750 kg, det kan være tilstrekkelig å ha klasse B. Vilkårene er at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt, og at bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt til sammen ikke må overstige 3500 kg. Tillatte totalvekter og bilens egenvekt finner du i egne rubrikker i vognkortene til bilen og tilhengeren.

Hovedregelen er at du trenger førerkortklasse E hvis du skal trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Dette gjelder ikke for klasse B dersom du dekkes av «campingvogn-regelen». Det er også viktig å merke seg begrepene «tillatt totalvekt» som betyr den maksimale totalvekt kjøretøyet er registrert for ifl g. vognkortet, og «aktuell totalvekt» som er den vekten kjøretøyet har i øyeblikket. «Bilens egenvekt» er den vekten bilen veier uten last, men med vekt av fører. Du finner bilens egenvekt i vognkortet.

Last ned brosjyren om:

Regler for bil og trekking av mindre tilhenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye prat om klasse E.

Er det noen som husker når det ble innført?

Må spørre, siden min far tok lappen i 78 (kun til bil), når han byttet det ut for noen år siden fikk han påført BE + veldig mye annet.

Tok selv lappen i 83, men husker ikke om klasse E var som eget da.

vet at jeg kan kjøre B, T (uten begrensning), S(uten begrensning), M (uten begrensning), motorredskap (uten begrensning), beltebil(uten begrensning), snøskuter(uten begrensning) og tre og firehjuls-sykler uten begrensning.

Lett motorsykkel ble fjernet fra klasse B 3-4 år før jeg tok lappen på bil.C1 fornyet jeg ikke forrige gang pga skade etter ulykke.

Mener jeg for 11-12 år siden kjørte lovlig med stor henger.

Hvis det er noen som vet mer om dette med klasse E, så har det vært fint med et svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.