Gå til innhold
Fiskersiden

Diverse artsfiske


Triturus
 Share

Recommended Posts

Jeg er skikkelig gira på artsfiske om dagen, og her om dagen bestemte jeg meg for at jeg ville ha en ny art før lunsj.

Jeg duret innover til Asker i 8-tiden for å prøve meg på forsøk nr 2 etter solabbor. Etter en times tid med blindfiske nært land, var jeg så lei av sørven at jeg bestemte meg for å bytte taktikk. Jeg fant en passelig swim hvor jeg kunne se bunn og eventuell aktivitet, og fora med to never mais. Etter sekunder får jeg øye på en mørk fisk som står helt stille på bunn. Når den snur seg med siden til ser jeg den mørke flekken på gjellelokket. Superraskt griper jeg etter stanga og får plassert markbiten rett foran nesa på fisken, som fremdeles står helt i ro. Opptil flere ganger kommer noen frekke sørver innom og kniper markbiten rett foran nesa på solabboren. Hver gang dette skjer blir solabboren skremt og stikker av, men etter ca fem sekunder kommer den tilbake på akkurat samme plass. At den er terretoriehevdende er det liten tvil om, for kom det en sørv for nært, ble den raskt jaget vekk. Men når jeg rista marken opp og ned som en mormysjka, fattet den interresse, og i det jeg fikk danset marken en millimeter fra munnen på den, ble den sugd inn og jeg kunne heise opp min første solabbor, rødgjellede sådan.

Bilde%2520025%252C%2520edit.jpg

33,4 gram og og flotte farger. Jeg hadde arten og var fornøyd, men nå som jeg hadde knekt koden fortsatte jeg en stund til. Det resulterte i nok en solabbor, to gram mindre enn forrige.

Bilde%2520031%252C%2520edit.jpg

På tross av et mislykket suterforsøk forrige uke, var jeg fremdeles gira på å notere arten, og heldigvis var det muligheter i umiddelbar nærhet. Få minutters gange unna huset vårt ligger en dam, som jeg har vært ved flere ganger i amfibieøyemed. En gang håvet jeg opp en minisuter fra denne dammen, men ikke før i det siste hadde jeg vurdert å fiske etter den. Jeg pakket sekken og UL-stang, traska bort til dammen, tok på litt samisk myggolje og satte meg ned for litt observering. Etter fem minutters spotting kikket jeg nervøst ned på UL-stanga, vil denne virkelig holde? For makan til plasking og slurping hadde jeg ikke hørt maken til! Det var overflateaktivitet nesten konstant og etter plaska å dømme var det snakk om fisk som må ha vært over kiloen, og dette i en dam på 10 ganger 30 meter! Jeg fora opp på et passelig område, rigget til en pennedupp med str. 4 owner chinu og mais, og kastet ut. Etter et kvarters tid uten antydning til bevegelse i duppen, byttet jeg til mark/maiskombo, og det syntes å falle i smak. Like etter kunne jeg løfte opp min første suter, liten, men utrolig vakker!

Bilde%2520041%252C%2520ny.jpg

Jeg fortsatte å fiske, og etter å funnet rett dyp og agn kunne jeg konkludere med 4 suter mellom 50 og 300 gram. Like før jeg skulle pakke ble duppen sakte dratt under, og jeg ble ikke lite overrasket over hva som hang i kroken. Joda, en salamander, type stor, en av våre mest truete dyrearter de siste 50 åra. Og ironisk nok får jeg, Triturus, en Triturus cristatus på mark/maiskombo.

Bilde%2520047%252C%2520edit.jpg

Perfekt kroket i underleppa.

Bilde%2520048%252C%2520edit.jpg

Avkrokingen gikk greit og minikrokodilla fikk svømme ned til vennene sine. Jeg tenker den er glad for at det bare er veggissutere i denne dammen, og ikke glupske salamanderspisende ørreter.

Jeg hadde lyst på nipigget stingsild, og fikk snoket opp en bekk i nærheten som i følge en biologisk undersøkelse skulle inneholde nipigget stingsild, og kun det. Den eneste jeg fikk her var trepigget stingsild, samt at jeg observerte masse sjøørretyngel. I samme rapport leste jeg at denne bekken var av ingen biologisk betydning, så "værsågod å legg den i rør og bygg vei over den".

Og de kaller seg biologer...

Bilde%2520053%252C%2520edit.jpg

For høy kroppsform og for få pigger. Herr og fru trepigg veide nøyaktig 1,54 gram hver.

Jeg ville tilbake til suterdammen, for selv om resultatet ble småsuter sist er jeg sikker på at det går større fisk her. Denne gangen tok jeg med ei bunnmeitestang i tillegg til duppmeitestanga. Det er visst ikke bare slurpende sutere som er glade i brød. Det var også samtlige av de 18 millioner padderumpetrolla som befinner seg i dammen.

Bilde%2520081%252C%2520edit.jpg

Det skulle bli suter idag også, men ingen av grovt kaliber. Det ble 4 suter idag også, tatt på hhv feeder og mark/mais, feeder og reke, dupp og brød og dupp og reke. Dette var den største på anslagsvis 300 gram.

Det var ikke alltid at nappvarsleren indikerte fisk, en innpåsliten iberiaskogsnegl var på vei opp på V-pinnen og fikk det til å ule i Scorpiovarsleren.

Bilde%2520089%252C%2520edit.jpg

Det er altså mye småsuter i denne dammen, men jeg tviholder på at det finnes større fisk der. Neste gang skal boilies prøves. Det er også en ypperlig anledning til å bli kjent med arten før det skal gutses i sørlandske storsutervann. Det var litt om de siste dagers hendelser, to be continued...

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Triturus på triturus ... :D:);)

Nok en meget bra rapport fra deg. Det blir nok vanskelig å holde tritt med Tri..... Ja, mange nye arter har du iallefall.

Jeg likte spesielt godt bilde 2 av solabboren og sneglebildet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reptil du liksom...

Amfibie!!!

Tenkte å begynne å føre opp artsliste for øvrige vertebrater, foreløpig ser den sånn ut:

1. Fiskemåke, tatt på dorging med agnfisk

2. Nordflaggermus, tatt på str 14 tørrflue

3. Stor salamander, tatt på mark/maiskombo

4. Tiarmet blekksprut, ikke en vertebrat, men fortjener en plass allikevel, tatt på møresilda.

Håper å utvide med knoppsvane og stokkand etterhvert, de bør være bankers.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.