Gå til innhold
Fiskersiden

Laksefiske er bare flaks


Trond
 Share

Recommended Posts

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Et DT-snøre er tynnere mot fortom, og det legger seg rolig og pent ut på vannet. Det kan man også gjøre enkelte ggr. med en skyteklump. Men hvorfor bruke skyteklump når DT-lina alltid legger seg pent og rolig på vannet ? De fleste plasser i ei elv er overflata blank, og der er det viktig å ikke plaske unødvendig. Laksen er meget vàr for ting som foregår i ytan, den også !

Men ikke heng deg opp i akkurat dette. En skyteklump er grei nok den. Jeg ville bare si at det er så altfor mange varianter av alt innen fiske, spesielt fluefiske. At for de aller fleste vil dette gå helt i surr, hva de skal bruke. Og da anbefaler jeg alltid DT (på sikt). Enkelte bruker 5-10 forskjellige stenger, påmontert forskjellige liner. Mye pæng, men ikke mere laks :hailfs:

Det var dette jeg ville fram til !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de du fisker sammen med, plasker når de fisker med klump,så plasker de garantert også med hvis de går over til DT-line :wub: .

Jeg tror vi er enige om at hvis man har utstyr tilpasset forholdene ,så er det ikke snøret men mannen bak stanga som bestemmer hvor mye plasking det skal bli :hailfs: .

Vi får vel komme oss ontopic igjen og la diskusjonen handle om laksefiske...flaks eller ikke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaks nei - det handler om å ha godt haill...

(Forøvrig enig i at om man behersker spey er det mye mer effektivt fiskemessig - snøret er mer i vannet og binder du fortommmen ved siden av deg plasker det ikke mer enn det man likevel må til med for å få snøret opp fra vannet. Og ved klumpsystem (som seff kan være lett og tynt i fortomsenden om det likevel er forhold for lettere snører (man har da med flere stenger i forskjellige klasser på tur?!?!) så er de ikke noe tykkere i tuppen enn et DT. Vil tro at å løfte en helline ut av vannet plasker noe mer enn en klump på 9-14 meter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man fisker ikke med klumpsnøre nede på en blank og fin brekkant etter meget vàr sjøørret. Da holder det, og er absolutt best med et DT-line, som har mange meter tynn line mot fortom. Og denne lina løftes ut av vannet uten at det nesten vises på ytan. Meget anonymt fiske mao.

Og i store perioder av sesongen er laksen faktisk like forsiktig som s-ø. Den kan være en riktig så smarting, og blir raskt nervøs ved for mye "ståk" i overflata. Mulig noen behersker dette like bra som en DT, men det har jeg aldri sett enda :P Så det er jo snittet av fluefiskere jeg her refererer til !

Har dere sett intervjuet av Vidar Skiri (klepperen fra Romsdal). Han sier akkurat det samme.

Og man kan utmerket godt speye med en DT, der det er påkrevd ! Ja faktisk er det best, når DT-lina er perfekt avpasset stanga til dette formålet. Speying skal man kun gjøre der det absolutt er påkrevd.

Klart det er enklere for nybegynnere å skyte ut en klump. Og det er greit nok det, der det er urolig overflate. Har man klart å skyte ut klumpen, er det bare å la flua gå, og muligheten for laks er absolutt tilstede. Se for dere meget stor elv og litt farget (brun eller cognac f.eks.) Laksen står kun på 1 meters dybde, og overflata er helt jevn. Helt vanlig situasjon. Og ofte kan temp. i vannet være litt for høy i forhold til det ideelle, dvs. laksen er ikke så veldig bityevillig.

Det mest effektive man da kan gjøre er å fiske etter laksen akkurat som å jakte på vàr s-ø. Minimalt med støy i overflata. Den minste tabbe, vips laksen stikker og blir vettaskremt.

Akkurat som at en sluk over en vranglaks, både på flom eller liten elv skremmer vettet fra laksen og den stikker kjapt unna. Jeg har sett så mange laks stå på en viss plass under mange forhold. Og sett hvor effektivt man kan lure de til hogg, med en DT-line, lang fortom og ei lita flua. Og jeg har sett hvor mange laks som er blitt skremt pga. litt for mye plasking i overflata.

Til de som skal lære seg å fiske laks med flue, sier jeg alltid: "Kjøp et DT og lær dere å bruke det"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man fisker ikke med klumpsnøre nede på en blank og fin brekkant etter meget vàr sjøørret. Da holder det, og er absolutt best med et DT-line, som har mange meter tynn line mot fortom. Og denne lina løftes ut av vannet uten at det nesten vises på ytan. Meget anonymt fiske mao. Vi snakket om laksefiske eller? Og til vàr og ikke alt for stor sjøørret i elv bruker jeg gjerne en hel wf i klasse 7 på enhånds....

Og i store perioder av sesongen er laksen faktisk like forsiktig som s-ø. Den kan være en riktig så smarting, og blir raskt nervøs ved for mye "ståk" i overflata. Mulig noen behersker dette like bra som en DT, men det har jeg aldri sett enda :blush: Så det er jo snittet av fluefiskere jeg her refererer til ! Du snakker om folk som ikke behersker ideell speykasting. Jeg kunne også snakket om markfiskere som ikke behersker markfiske og sagt at ut fra deres resultater kan det neppe ha noe for seg å fiske med mark. Du anbefales å ta en kikk på f.eks noen av videoene til Mr. Mortensen...

Har dere sett intervjuet av Vidar Skiri (klepperen fra Romsdal). Han sier akkurat det samme.

Og man kan utmerket godt speye med en DT, der det er påkrevd ! Ja faktisk er det best, når DT-lina er perfekt avpasset stanga til dette formålet. Speying skal man kun gjøre der det absolutt er påkrevd.

Klart det er enklere for nybegynnere å skyte ut en klump. Og det er greit nok det, der det er urolig overflate. Har man klart å skyte ut klumpen, er det bare å la flua gå, og muligheten for laks er absolutt tilstede. Se for dere meget stor elv og litt farget (brun eller cognac f.eks.) Laksen står kun på 1 meters dybde, og overflata er helt jevn. Helt vanlig situasjon. Og ofte kan temp. i vannet være litt for høy i forhold til det ideelle, dvs. laksen er ikke så veldig bityevillig. Igjen - opplysninger med bakgrunn i uklare faktaopplysninger om hva et godt speykast er. Hvor din påstand om at speying kun skal pågå der det er påkrevd kommer fra er også noe uklart da dette er det mest effektive fisket man kan gjøre om man ønsker å ha snøret mest mulig i vannet.

Det mest effektive man da kan gjøre er å fiske etter laksen akkurat som å jakte på vàr s-ø. Minimalt med støy i overflata. Den minste tabbe, vips laksen stikker og blir vettaskremt.Og hvor du får det fra at ikke fluefiskere også vurdere fiskemetode og taktikk ut fra forholdene er også litt uforståelig. Trodde det var en selvfølge at dersom forholdene tilsa forsiktig fiske så gjorde man det. Høres igrunn litt merkelig ut at man skulle plaske mest mulig om forholdene tilsa forsiktighet.

Akkurat som at en sluk over en vranglaks, både på flom eller liten elv skremmer vettet fra laksen og den stikker kjapt unna. Jeg har sett så mange laks stå på en viss plass under mange forhold. Og sett hvor effektivt man kan lure de til hogg, med en DT-line, lang fortom og ei lita flua. Og jeg har sett hvor mange laks som er blitt skremt pga. litt for mye plasking i overflata. Med klumpsystemet jeg benytter har jeg med hell kastet fortommer på 9 meter (godt mulig også lengre uten at jeg har skrittet de opp på millimeteren). Hvor du evt får det fra at du kan kaste lengre fortommer med en DT enn en wf eller klump er også litt uklart...

Til de som skal lære seg å fiske laks med flue, sier jeg alltid: "Kjøp et DT og lær dere å bruke det"! Hvorfor ikke si akkurat det samme om klump? Så hadde du sluppet bekymre deg for at klumpfiskere skremmer fisk. De vil nemlig ikke gjøre det om de behersker å fiske med klump eller velger å fiske med f.eks lettere utstyr om forholdene tilsiser det. Om folk skal gå og måke ut en klasse 12-klump uansett forhold har man neppe tenkt nøye gjennom hva man driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvreven:

Jeg har fulgt din tråd om laksefisket du bedriver og har respekt for deg som sluk/markfisker. Det er et meget vanskelig fiske og tar laaang tid å lære(og mange lærer aldri.) Jeg ser(leser) at du har stor kunnskap om denne fiskemåten

MEN....... og det er ikke for å være frekk.... Fluefiske høres det ikke ut som du har særlig peiling på. :hailfs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opps !

Her var det visst noen fluefiskere som "ble tråkket på "

:P Du verden, touchy greier !

Men det dere sier er absolutt feil, ut ifra mine erfaringer. Og jeg tror nok dere misforstår litt (overdriver), med vilje.

Og alt det Espen konfererte til i rødt er totalt mistolket !

Skal f.eks. svare på ett par. Jeg konfererte til s-ø. Se lenger ned. Der sammenligner jeg det med laksefiske. Så dette var et eksempel. Og man fisker fremdeles ikke med en skyteklump etter s-ø. For der det er best å fiske både laks/s-ø, jo det er nede på blanke brekkanter. Noen plasser fisker man kanskje stor s-ø i skvalpestrøm. Men hvor er det ? Ikke i de fleste elver iallefall. Mitt råd er alltid, fisker man like forsiktig etter laksen som man gjør med s-ø, har man større forutsetninger for å lure laksen.

Og når er det mest man fisker med flue, jo i juli og august når elva er klar og middels eller liten !

Og det står mere laks enn folk tror der nede under ytan. Og de har sett endel redskap gjennom sommeren.

Og er absolutt på vakt !

Og hva er egentlig fordelen med en skyteklump (WF etc.). Kun for å få kastet uti lina lettere i motvind ! Ikke noe annet (?????) Og at flua er mere i vannet under speying er nytt for meg !

Holder med ett overhåndskast på DT. Og er det som å gjøre at flua skal være i vannet i 90% istedenfor 80%.

Man fisker ikke på fisk som kommer til fiskeren, man oppsøker laksen selv. Og den står og venter på å få servert din flue ! Så strekket blir nok fisket over for det :blush:

Mitt utg.punkt er igjen at det brukes/eksperimenteres altfor mye med fluefiske (overflod av forskjellige liner) og man "eksperimenterer" seg bort. Og det gjelder fremdeles de aller fleste !

Det er jo snittet jeg her snakker om, så ikke trekk fram enkelteksempler. Selvsagt får man laks på speying, skyteklumper etc. etc. Jeg gir mine råd for de som vil fange mest laks i snitt i løpet av fisketiden :P

Under de fleste forhold. Og for å unngå å fòre butikkene med altfor mange høvdinger.

Selvsagt ikke så veldig populært for de som vil selge dette !

Og jeg er absolutt ikke verdens beste fluefisker !

Men jeg er absolutt betatt av de. Og jeg tror nok at jeg har erfart med selvsyn mere innen fluefiske enn dere tilsammen enda har gjort, og vel så det. Nå var jeg frekk !

Jeg har stått med geipen langt nede i mange år jeg, og ikke skjønt noen verdens ting. trodde ikke det var laks under vannflata. Og massevis av fluefiskere stod og gapte da det gang på gang kom de samme og drog på laks, hver eneste dag ! Så jeg hermer bare etter de jeg. For det er som jeg sier, la kruttet ligge. Det er ikke funnet opp i nyere tid. Det ble oppfunnet av engelskmennene for lenge siden !

Og mens dere skrev deres innlegg, var jeg en tur i elva og tok en s-ø på 2kg. :-)

redskap: Secret

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte meg ikke tråkket på, jeg - er bare ikke enig og da synes jeg man skal si fra om enn på en litt irriterende måte ;-)

Man får forresten lyst til å spørre om hvilke andre elver enn Gaula du baserer erfaringene dine fra?

Og så til ett annet eksempel: For et par år siden var vi og fisket Gaula en uke det gikk 25-30 kubikk hele uken - ekstremt lite fisk kom på land rundt om. Vannet var varmt og klart og som sagt lavt. Det ble ikke lurt en eneste fisk som vi overvar under en god del timer på fluesonen. Før jeg fikk en idè: Hmmm - alle fisker finfint med små fluer, stor fart, liten fart, flyt og helt etter oppskriften, men ingen får noe. Hmmmm - kansje vi skal prøve noe annet og så ble gjort. En svæææær og tung Green Higlander i Frødinstil ble montert i enden av en polyleader i enden av en klump med synk2-spiss. Resultat - en halv uke uten kontakt resulterte i mye mer fiskekontakt samt fisk på land. Teorien ble lansert for en fisklaus svenske som umiddelbart tente og rotet gjennom sakene og monterte tilsvarende utrustning. Resultat - laks på kast 5.

Konklusjon - som nevnt i en annen tråd er det få steder som kan sammenlignes med en lakseelv der teorier fortere enn noe annet sted blir vedtatte sannheter. Så å lage fasiter for fiske etter laks på generell basis ut fra en teori eller metode som har fungert på et bestemt sted til bestemte forhold osv blir forholdsvis nytteløst. Noe nyttigere er det å bruke hodet aktivt under de situasjonene som oppstår på den tiden man har tilgjengelig i elven..

;-) Søndag braker det forhåpentlig løs. Og som nevnt - det er ikke alltid turens suksess kan måles i mest mulig antall laks på land på en gitt tid... Hadde jeg ment det hadde jeg antakelig fisket med enkelte andre redskaper en flue i elven en gang i blant.

(Din fasit over den norske laksefiskers generelle kunnskapsnivå angående flue-, kaste, og utstyrsegenskaper lar jeg inntil videre likesågodt ligge...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du Sølvreven tror fluefiskere føler seg tråkket på av dine påstander så tar du nok feil.De fleste ler nok :P

Hvis det fluefisket du snakker om hadde rot i virkeligheten skulle jeg tatt meg tid til å kommentere hver enkelt av dine påstander.

SITAT SØLVREVEN:

"Og man fisker fremdeles ikke med en skyteklump etter s-ø. For der det er best å fiske både laks/s-ø, jo det er nede på blanke brekkanter. Noen plasser fisker man kanskje stor s-ø i skvalpestrøm. Men hvor er det ? Ikke i de fleste elver iallefall"

:blush::P:P:lol::lol:

Hilsen Jan Arne som sjelden får sjøørret pga.bruk av skyteklump.

PS: Håper ingen kommer til "mine" elver med DT-line. Da får dere desverre ikke dyppet snøret på de beste stedene pga liten plass for bakkast/stor oppspenningsbukt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har jo rett ! Det er rart å fiske etter fisk som ikke er sulten(men er der i helt andre tanker ) .Det blir jo omtrent som å rykke fisken !!

Jeg har selv fått laks på 10 kg og må inrømme at det var gøy.Klart det !

Men den store fasinasjonen for ett fiske som etter min mening burde være forbudt klarer jeg ikke å oppdrive. Jeg mener at laksen må få komme "hjem" slik at den får gyte i fred ! Skal vi fiske etter den kan vi feks gjøre det med garn i sjøen .

I tillegg er jo laksefiske direkte kjedelig (bortsett fra det sosiale ). Time etter time ,dag etter dag og kanskje en uke uten napp . Palefiske i Puddefjorden er faktisk kjekkere .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig enig i det meste du nevner her jeg !

Laksefiske har absolutt ytterpunkter, som er verdt å bruke.

Som f.eks. å bruke synk og servere flua helt nede ved bunnen (rett foran snuten på laksen) når elva er megaliten og varm. Og som du nevner, når småfluer ikke duger, smell til med en stor tube, spesielt akkurat i det rette øyeblikk (i skumringen eller like før det blir mørkt) :blush:

Og spesielt dette når det er en ørliten forandring på elva, spesielt i siktbarhet pga. lokalt regn !

Eller etter et voldsomt tordenvær som pisker overflata, uten at elva har forandret seg. Og ingen er vel i elva for å få mest mulig fisk :P Opplevelsen er det viktigste.

Var en snartur i elva idag jeg. Fisker sjeldent når det er steikvarmt og elva er liten. Bare en kjapp runde før alt er gjennombløtt av svette.

Men min største medlidenhet til de som svetter seg gjennom dagene fra morgen til kveld, sammenstimlet som sild i tønne på en av de få fiskbare plassene.

Ser ikke akkurat som de trives ved elva. Ser ut som en lidelse for meg. Det var faktisk en lidelse de få minuttene jeg fisket idag, og det var i skyggen. Kroppen klarte ikke mere enn 10 minutter før svetten rant ned i buksa ! Lærer aldri.

Og der står de, i vadebukse fra 04:00 om morran til langt på kveld. Utrolig fascinerende, at de klarer :P Laksefiskere er ikke laget av skinn og bein, de er utenomjordiske vesener !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har jo rett ! Det er rart å fiske etter fisk som ikke er sulten(men er der i helt andre tanker ) .Det blir jo omtrent som å rykke fisken !!

Jeg har selv fått laks på 10 kg og må inrømme at det var gøy.Klart det !

Men den store fasinasjonen for ett fiske som etter min mening burde være forbudt klarer jeg ikke å oppdrive. Jeg mener at laksen må få komme "hjem" slik at den får gyte i fred ! Skal vi fiske etter den kan vi feks gjøre det med garn i sjøen .

I tillegg er jo laksefiske direkte kjedelig (bortsett fra det sosiale ). Time etter time ,dag etter dag og kanskje en uke uten napp . Palefiske i Puddefjorden er faktisk kjekkere .

Kjedelig sier du, krevende, utfordrende og spennende sier jeg :blush:

Alt dette gytetullet er jeg forøvrig lei av. All fisk har gytt eller skal gyte. Enten tåler bestandene å fiskes på eller ikke.Om den ikke tåler det innføres det fredning-evt bag-limit eller andre begrensninger. Om den har gytt eller ikke er helt uinteressant .

Og sammenligningen med å rykke fisken forstår jeg ikke i det hele tatt, fisken skjal jo lures til å bite, om den skal lures via aggresjon eller sult har ingenting med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilsen Jan Arne som sjelden får sjøørret pga.bruk av skyteklump.

PS: Håper ingen kommer til "mine" elver med DT-line. Da får dere desverre ikke dyppet snøret på de beste stedene pga liten plass for bakkast/stor oppspenningsbukt :o

Ja da må man bruke speykast da, finnes ikke noe alternativ på slike plasser :D

Men vet du hva, skotter (og engelskmenn) har aldri skjønt hvorfor ikke nordmenn speyer med DT-line.

Bare nevner det som en kurositet :)

De påstår også at man serverer flua mest perfekt på vannet med en DT, også under speycast !

Hadde en instruktør fra Skottland her, som solgte Spey Caster stenger. Han ble amper når han så hva gutta hadde på snella :D Skyteklumper, WF, etc.

Jim Lowe, han er 1% min læremester, de resterende 99% har de andre :D

Men heldigvis er fluefiske opp til hver enkelt, det er fremdeles lov å bruke det man vil.

Men kanskje noen fluefiskere har hatt nytte av tråden, til den ene og den andre :D

Han har jo rett ! Det er rart å fiske etter fisk som ikke er sulten(men er der i helt andre tanker ) .Det blir jo omtrent som å rykke fisken !!

Jeg har selv fått laks på 10 kg og må inrømme at det var gøy.Klart det !

Men den store fasinasjonen for ett fiske som etter min mening burde være forbudt klarer jeg ikke å oppdrive. Jeg mener at laksen må få komme "hjem" slik at den får gyte i fred ! Skal vi fiske etter den kan vi feks gjøre det med garn i sjøen . I tillegg er jo laksefiske direkte kjedelig (bortsett fra det sosiale ). Time etter time ,dag etter dag og kanskje en uke uten napp . Palefiske i Puddefjorden er faktisk kjekkere .

Skal vi fiske den utenfor munningen da, 2-3 dager før den går opp i elva ?

2-3 dager nærmere gyting ? med garn !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo ikke noe å bety om laksen blir tatt 1 år eller 1mnd før gyting-resultatet er jo det samme.

Forøvrig er det svært få elver hvor antallet gytelaks er så lavt at det begrenser elvas produksjon, til det er antallet egg hos en hunnlaks for høyt. Det er andre faktorer som i større grad bestemmer antallet laks som vandrer opp i elva. De viktigste er vannkvalitet i elva, lus og andre forhold rundt vandringen fra elv til hav og beiteforhold i havet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo ikke noe å bety om laksen blir tatt 1 år eller 1mnd før gyting-resultatet er jo det samme.

Forøvrig er det svært få elver hvor antallet gytelaks er så lavt at det begrenser elvas produksjon, til det er antallet egg hos en hunnlaks for høyt. Det er andre faktorer som i større grad bestemmer antallet laks som vandrer opp i elva. De viktigste er vannkvalitet i elva, lus og andre forhold rundt vandringen fra elv til hav og beiteforhold i havet.

Hvorfor ikke fiske i elv hele året da ,om resultatet er det samme ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da må man bruke speykast da, finnes ikke noe alternativ på slike plasser :D

Men vet du hva, skotter (og engelskmenn) har aldri skjønt hvorfor ikke nordmenn speyer med DT-line.

Bare nevner det som en kurositet :D

De påstår også at man serverer flua mest perfekt på vannet med en DT, også under speycast !

Hadde en instruktør fra Skottland her, som solgte Spey Caster stenger. Han ble amper når han så hva gutta hadde på snella :o Skyteklumper, WF, etc.

Jim Lowe, han er 1% min læremester, de resterende 99% har de andre :D

Men heldigvis er fluefiske opp til hver enkelt, det er fremdeles lov å bruke det man vil.

Men kanskje noen fluefiskere har hatt nytte av tråden, til den ene og den andre :D

Skal vi fiske den utenfor munningen da, 2-3 dager før den går opp i elva ?

2-3 dager nærmere gyting ? med garn !

Hvis du hadde lest nøye hva jeg skrev så hadde du sett at jeg skrev "Da får dere desverre ikke dyppet snøret på de beste stedene pga liten plass for bakkast/stor oppspenningsbukt "

Et av poengene med DT er vel at man skal slippe å dra inn så mye line før hvert kast. Å vinkle 20-30 meter DT krever litt mer plass til oppspenningsbukta enn en kort klump eller ? :-) Når det gjelder trange plasser og kasting i vind blir nok DT-lina di utkonkurert av klumpsystemet,men hvor mange ganger er det bra med vind når man fisker eller/og tett skog/gressbakke/fjell bak ryggen ? :) Fisker man bare med flue så opplever man dette ganske ofte tror jeg nok :-)

Når det gjelder Jim Lowe så er han en fantastisk fluekaster,men han trenger litt plass til bukta han også.

Endret av speydork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo ikke noe å bety om laksen blir tatt 1 år eller 1mnd før gyting-resultatet er jo det samme.

Forøvrig er det svært få elver hvor antallet gytelaks er så lavt at det begrenser elvas produksjon, til det er antallet egg hos en hunnlaks for høyt. Det er andre faktorer som i større grad bestemmer antallet laks som vandrer opp i elva. De viktigste er vannkvalitet i elva, lus og andre forhold rundt vandringen fra elv til hav og beiteforhold i havet.

Helt korrekt :) Er så enig.

En hunnlaks på 10kg. legger ca. 10000 rogn !

Hvis 4% overlevelse, vil det si at bare denne ene laksen produserer 400 lakser. Med en snittvekt på 5kg. (som Gaula f.eks) blir det 2 tonn det ! Så laksen er totalt avhengig av andre ting enn oss fiskedødare for å overleve i et godt og produktivt vassdrag. (og sjø/hav)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du reven, du reven - det har ikke slått deg at de samme skottene og engelskmennene fortsatt fisker i tweed og med sixpence på hodet og er livredd for alt som er nytt og ofte har det litt mer tilrettelagt rundt elever og fiskeplasser enn du får en grunneier til å stille med i de fleste norske lakselver? Det KAN med andre ord være andre grunner enn at det er det aller beste... - klumpsnører oppstod antakelig ikke sånn helt uten grunn heller... Tror ikke det var sånn at en tenkte at her skal jeg jammen lage til noe som fungerer vesentlig dårligere enn det vi har fra før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har jo rett ! Det er rart å fiske etter fisk som ikke er sulten(men er der i helt andre tanker ) .Det blir jo omtrent som å rykke fisken !!

Jeg har selv fått laks på 10 kg og må inrømme at det var gøy.Klart det !

Men den store fasinasjonen for ett fiske som etter min mening burde være forbudt klarer jeg ikke å oppdrive. Jeg mener at laksen må få komme "hjem" slik at den får gyte i fred ! Skal vi fiske etter den kan vi feks gjøre det med garn i sjøen .

I tillegg er jo laksefiske direkte kjedelig (bortsett fra det sosiale ). Time etter time ,dag etter dag og kanskje en uke uten napp . Palefiske i Puddefjorden er faktisk kjekkere .

Må inrømme at jeg skrev dette i ren kjedsomlighet :)

Hadde håpet å erte på meg flere !

(men mener helt alvorlig at laksefiske er noe oppskrytt )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må inrømme at jeg skrev dette i ren kjedsomlighet :)

Hadde håpet å erte på meg flere !

(men mener helt alvorlig at laksefiske er noe oppskrytt )

Klart det er oppskrytt - det stiller i klasse med fine damer, Mercedes og moltekrem, men en gang i blant er det bare fint å teste tålmodigheten, samt være på tur med gode venner og forsøke å se om man lærte noe av erfaringene fra tidligere år. Dessuten er laksefiske såpassvidtspennende at det finnes en lang rekke forskjellige aspekter å gledes seg over. Noen gleder seg over mange av dem, andre klarer seg kanskje med ett...

Angående utsagnet så lot nok en del det ligge da de enten gjettet ertelysten eller antok at du mente det og at du da var på et nivå der det neppe ville la seg gjøre å forklare deg semmenhengen i en fei ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har altfor mye laksefeber til å ta sånt nå :D

Men spøk til laks- som du kanskje forstod var jeg litt spøkefull jeg også ;)

Selvsagt er det ikke det samme når man fiske laksen, men jeg mener grensa er rett satt, dvs før gytingen.

Og siden du spør- :D

1. Jo-egentlig. Fordi laksen er på elva fra ca mai/juni, gytingen begynner ofte i oktober/november. Når det nærmer seg gyting er det meste av laksen som skal opp i elva og gyte poå plass. Den blir da hissig, særlig hannene og lettere å ta. For å sikre nok "avlsfisk" stenges derfor elvene i sept.

2. Joda det gjør jeg. men historisk sett var jo laksfiske mye mer matauk enn det er nå. Og det er uansett stor forskjell på å ta med en flott laks, og å ta en brun slank laks hjem :) For alsken betyr det ingenting, men prinsippielt er det forskjell ;)

Dette er selvsagt bare synsing og oppgulp fra min side. Men jeg har allikevel rett :D

Og ja- det er oppskrytt. Skulle ønske alle andre ville forstå det. Men la for all del ikke meg forstå det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.