Gå til innhold
Fiskersiden

50 på topp listene


Recommended Posts

Hei Lak

Grunnen til at det står klubbnavn på en del fisker er at de er hentet fra basen til NMU. Denne basen har ikke fangstperson tilgjengelig. Arnt Aage går gjennom gamle data så dette blir rettet etterhvert. Frederik sende meg oppdatering på fler 10-talls navn nå i helgen på suter og karusslista.

Usikker der finnes det ingen dokumentasjon, mens på trolig er fisken meldt inn et eller annet sted, men med noe dårlig dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bilde:

http://www.hamar-fiskerforening.no/index.p...id=37&well_id=2

Mener å huske at lengden var oppgitt i Hamar Fiskeforenings jubileumsbok "Snella går" til 87cm. Skal sjekke når jeg kommer dit jeg oppbevarer boka. Dette gir i såfall en en k-faktor på 2.32

Min erfaring er at en mjøsørret på denne lengden typisk er mellom 8 og 9kg, har sett en på 87cm og 10.2kg, men denne var i veldig bra kondisjon.

Da jeg da jeg fikk se bildet og lengden på Roberts fisk begynte jeg å tvile på om vekten kunne være korrekt, selv om fisken er skikkelig feit. Det var derfor jeg spurte hvorfor den var klassifisert som usikker.

Denne 31 kilos fisken fra Nordreisa, har du noe mer info? Trodde Norges største ørret var en på 23 kg tatt tatt i teinlag i Gudbrandsdalslågen i 1880. 18 kilos fisken fra Mjøsa i 1870 ble ikke fisket av kapteinen på Dronningen men solgt til kapteienen.

Ørret lista di ser ut til å mange mangler, jeg skal prøve å utfylle med noe av det som er dokumentert i sportsfiske litteraturern når jeg får tilgang til bilbliotetket mitt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Rolf.B

her er bilde av den.

PS Tom ole: Jeg har fått meg et digitalkamera så jeg kan ta nye bilder av de 50 på topp listebildene du fikk av meg i bedre kvalitet.Tar da bare bilder av utklippene og de blir som det bilde her.

Hvis du vil kan jeg eventuelt ta nye bilder og sende deg

>

Ett tips Rolf, ta bildene vinkelrett over bildet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av AAB

sitat:Ja er den fisken over 10 synes jeg 15på den norske ser veldig korrekt ut. Den norske er betydelig bredere, og ikke holdes armen ut mot kamera heller.

Ja, men 15,3kg tung og 87cm lang går vel ikke!?

Nja....k-faktor på 2.3... det er ****** høyt... Thors syke røye var på 1.73 med pukkel, men den var ikke så vomfeit egentlig.

Men man skal ikke måle mye feil før det blir "feit fisk", la oss f.eks si at han har målt til kløften og ikke til halens slutt, det er fort 5cm på en slik fisk. Da er k-faktiren plutselig nede i 1.96 og den fisken er feit...

Hmm. Er igrunn veldig vanskelig å si, men jeg synes den fisken ser veldig kompakt og bred ut, både over ryggen og fra rygg-buk.

Har studert begge bildene flere ganger nå, og jeg tviler på at den fisken bare er 87cm, i så tilfelle er det ikke store karen som holder den. Fisken går jo fra brystet til nedenfor kneet. Vanskelig å si noe med det skrå bildet, men fisken må da være lengre enn 87 cm? (Har vi fått bekreftet de 87cm forresten?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengden er opgitt i Hamar Fiskerforenings jubileumsbok "Snella går". Boka ligger på hytta, så om 87cm er riktig kan jeg tidligst avklare til helga kanskje ikke før uka etter.

Her er link til et annet bilde:

http://www.fiskeguiden.no/vis_nyhet.php?art=316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av AAB

Lake: Finnes det noen bra bilder på N.rek laken på 7kg fra Kvesjøen, eller de på 6kg og 6,1kg tatt samme dagen i 1976????

Her er det vel nok en N.rek som bør strykes hvis det ikke finnes noen bra bilder!

Jo da, det fins bilde av laken på 7kg. Bildet er ikke bra, men det er ingen tvil om at fisken er en lake, og at den oppgitte størrelsen på 7kg er helt realistisk! Den er DIGER! Når det gjelder ørreten på 15.3, så virker jo den oppgitte vekten å være realistisk ut fra bildet i VL, men på bildet i Hamar Arbiderblad ser den (betydelig) mindre ut. Nok et eksempel på hvor vanskelig det er å vurdere fisks størrelse ut fra bilder? Og hvis fisken til Torp veide 15.3 må den ha vært lengre enn 87cm. Riktignok var den i svært god kondisjon, men ikke SÅ ekstremt... Med andre ord, hvis 87cm er riktig kan fisken umulig ha veid 15.3. Til sammenlikning var min pers på ørret snaue 85cm lang (7kg), og den var i brukbar kondisjon. Jeg har også fått ørret på 87cm som veide 6.9. Den var nokså slank, men kan umulig tenke meg at en ørret på samme lengden kan veie over dobbelt så mye...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.