Gå til innhold
Fiskersiden

fersking!


poppe
 Share

Recommended Posts

jeg har hatt utstyret lenge men har ikke fått helt dreisen på det ennå. men skal satse for fullt i år. derfor har jeg et par spørsmål.

1.hvor lang skal fortommen mellom snøre og flue være?

2.har veldig mange pupper(grønne) og maurimitasjoner, når skal de brukes???

3.når skal jeg bruke våt og når skal jeg bruke tørrflue??

4.hvilken tid på døgnet er best???, er det som i slukfiske???(sent på kvelden og tidlig på morningen)

tar i mot alle svar med glede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. jeg bruker fortommer fra 3-5 meter, ved fiske på klart vann, med tørrflue, er det ofte en fordel å bruke lange fortommer opp mot 2 ganger stangens lengde.

2. maur er fine nesten hele sommeren, de fisker best på dag/ettermiddag! de grønne puppene dine høres ut som vårfluer.

3. ja si det, jeg foretrekker å fiske med tørt, men man er ofte avhengig av at det er litt aktivitet på overflaten for at det skal være effektivt/ spennende! Nymfene kommer ofte på når det er en del vind samt på natten.

4. All den tid mange av fluene klekker/svermer på dagen/ettermidagen er ofte dag/ettermidag/kveld/natt bra. natten kan ofte være spennende da de "store" kommer inn på grunnere vann. Har sjelden hatt de store opplevelsene med flue etter Ørret på morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

1.Hvis du er rimelig fersk så ikke bruk en fortom som er lengre en stanga de,det vil gjøre det enklere for deg og kaste og unngå knuter. Så kan du øke etterhvert.

2. du må bruk de insektene som er på vannet i det du er ute. Ville nok skaffet meg noen fler fluer. Døgnfluer og vårfluer.

3. bruker kun tørt for min del.

4. dette kan varierer i forhold til klekking vind sol/ikke sol mm.

Husk flytemiddel finnes ikke noe mer frustrerende en tørrfluer som ikke flyter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående lengde på fortommen så er min personlige erfaring at den bør være minst like lang som stangen. Jeg er ikke av de mest habile kasterene selv, men etter jeg fant ut at jeg ofte hadde for korte fortommer så har det kommet seg betraktelig.

Har jeg en fortom kortere enn stangen så får jeg alltid trøbbel.

Men det er jo meg... [ :) ]

K.H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Tres Bien verd. ferdigtapert fortom og nylon. Gjør det selv alltid og syns at jeg da kan bytte litt oftere uten å tenke på at fortommen blir kortere.

Er ganske fersk fluefisker og anbefaler å ha en fortom som er litt lengre enn stanga. Syns at det er mye lettere å kaste når den er litt lengre, i tillegg til at fisken biter bedre.

Liker aller best å fiske med tørrfluer - syns det er mest spennende. Du må bare prøve deg fram med forskjellige ting. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me e i samme båt! Har prøvd med flua i 4 år nå, og denna veko løsna det endelig. har slitt med å få fisk, men nå har eg fått nytt snøre(skyteklump) som er heilt digg!! så nå går tio med å fiska, istedenfor å henta fluå ut fra buskar, rundt stangtupp og flokar... Har over 20 fisk tatt på flua denna veko... ja dei er veldig små....

Begynn med våtflua etter aure, og ler deg det først, så tar du nymfa eller tørrflua etterpå e mitt tips. Eg sko lera meg alt på ein gong, då blanda eg berre alt og blei ikkje god på nåken ting...

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.