Gå til innhold
Fiskersiden

Drammenselva 2007


stegg
 Share

Recommended Posts

  • Svar 149
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...

Svenna og Laksefiskeren er i paradis - eller så nær man kan komme paradis her på jorda - nemlig ved Drammenselvas bredder i Hellefossen :D

Døgnkortet deres startet kl. 21:00 i kveld og 3 kvarter senere hadde Svenna laks på land :ph34r:

4 kilo - på tubeflue - en bra start!

Venter i spenning på flere SMS utover kvelden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der på fredag, fisket hele kvelden og natten uten å kjenne noe. Natta var blitt lengre nå gitt..Veldig lite vann. Utpå morrakvisten tok de noen smålaks på kultiveringen. Dro hjem tidlig på lørdag, trøtt som ei strømpe. Gleder meg til neste sesong allerede..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur oppom Hokksund for å hente røykelaks. Tok en tur bortom for å titte. Det var folksomt i hellefossen, og en ung, ivrig bruker av elva (tror det var han som landet årets første også) hadde akkurat landet denne på 12.5 kilo.(dårlig mob-bilde).hostlakzen.jpg

Endret av Olagaard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr mye for meg dog, skal jo være med Gabrielsen og kanskje ta en tur eller tre for å få kanskje en laks til oppe ved et strekk der det er lov åfiske ut oktober. Som ved Randselva ørret, vile jeg sette ut all laks som er slik som det. Denne har til og med fått sine røde roser, er totalt unødvendig å drepe fisken SPØR du meg! Og da er sikkert mange uenige, men jeg får lov til å ha min personlige mening på det at der er galt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra og med i dag er det påbudt å sette ut igjen hunnfisken man evt får i Døvikfossen (strekningen der det er laksefiske ut oktober) Hannlaks har aldri vært noe problem, så om man velger å sette den ut igjen eller ikke er opp til en selv, det påvirker ikke bestanden med mere enn den ene fisken likevel.

Men det er klart - ønsker du av en eller annen grunn å ikke spise fisken setter du den selvsagt ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare settefisk dere tar i Drammenselva ?

Dvs. de store hannlaksene som blir tatt, er de førstegangsgytere ?

Sikkert dumme spørsmål, men jeg prøver likevel :)

For hvis ikke har jeg aldri skjønt det med at fisket varer til langt utpå høsten, i forhold til elvene her i Sør-Trøndelag.

Hunnene er fredet så det må da være gyting i elva ?????

Og da har jo evt. disse hannene også en misjon, hvis det da ikke er mere enn nok av dem i forhold. (som hos oss).

Brun hannlaks har forøvrig en meget god kvalitet hvis man tenker på matverdi. Vet ikke hvordan disse er i Drammenselva.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på; Så vidt jeg har forstått, holdes elva kunstig i live ved hjelp av settefisk. Men den ulykken som var for et par uker siden, da et helt årskull ble utradert, den var jo i Drammenselva, og/men den er jo gyroinfisert..Er det slik at det bare er gyrosmitte opp til fossen, og at smolt og ungfisk overlever i øvre deler, og at den holdes lenger i fangenskap ovenfor fossen slik at den overlever utvandringen i motsetning til den ville ungfisken som går før den er motstandsdyktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noe slikt. Og det foregår vanlig gyting i elva, men effekten av dette er usikkert. Men det hevdes at noe av yngelen man ser (+ henger på markkroken innimellom) er resultat av naturlig gyting.

Hunnene er fredet hovedsaklig for at det skal være nok hunner til stamfiske, men naturligvis også fordi man ønsker at det skal være naturlig gyting i elva - man håper jo at laksen etterhvert skal tåle gyro.

En 10-kilos hannlaks er nok en andregangsgyter ja.

Det er aldri noe problem å skaffe nok hannlaks under stamfiske - derfor er ikke hannlaksen fredet i oktober. Dersom man mener den naturlige gytingen får større betydning enn den har nå - og man skulle mene at det ikke er mer enn nok hannlaks til det også - Vel, da forsvinner vel oktoberfiske vil jeg gjette.

Men i år er det oktoberfiske - og jeg satser på å få tatt minst en tur dit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.