Gå til innhold
Fiskersiden

Er knurren giftig? Hva med ulken?


Recommended Posts

Jeg er en uerfaren fisker. Fikk en (liten) knurr på kroken her om dagen.

Er de giftig/farlig?

Den så så skummel ut at jeg ikke turte å ta på den!

e

edit:

Mulig det var en ulke jeg fikk. Er de giftig?

Jeg fikk den utenfor Kristiansand - hva er vanligst -knurr eller ulke?

Endret av ekravik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knurr er ikke farlig og har ikke gift, men man kan stikke seg på piggene på gjellelokkene.

Knurr er mer vanlig en Ulke.

Dvergulke har giftkjertel koblet til piggene på gjellelokket, det er den eneste Ulken som eier gift. Og det er mange forskjellige Ulker.

Endret av westside
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergulka er ikke farlig, heller ingen andre ulker.

Knurren er helt uten gift.

Fisker som har pigger trenger ikke være farlige, men pass deg for fjesing, den er farlig :wacko:

Ellers skal både pigghå og havmus på en måte være farlig pga giftpigger, men har ennå til gode å høre om noen som har fått problemer etter å hvert borti dem.

Musa er vel kanskje den mann skal være mest forsiktig med av dem, men den er det bare et fåtall som har fått på krok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havmus, pigghå og fjesing er vel de eneste norske fiskene som er giftige.. det er flere andre norske fisker som har pigger som kan gi ubehag om man stikker seg, men ikke pga gift

har hørt om folk som har dødd etter å ha stukket seg på havmus, men antar at dette har vært eldre mennesker med dårlig hjerte, evt pga allergiske reaksjoner

Dvergulke har giftkjertel koblet til piggene på gjellelokket, det er den eneste Ulken som eier gift. Og det er mange forskjellige Ulker.

Lurer litt på hvor du har dette fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I for eksempel Pethon står det at dvergulka har gift i piggene på gjellelokket, står ingenting om hvor kraftig giften er.

As I was gonna say

ThorEH: Lurer litt på hvor du har at Pigghå er giftig? Bakterier og gift er vel ei det samme..

Endret av westside
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjå der ja, det hadde jeg jammen gått glipp av. Og jeg har håndhandla en del dvergiser opp igjennom åra uten at jeg har dødd av det..

Bakterier og gift er ikke det samme..

Og : right back at you : Det står i Pethon at pigghå er giftig :(

spiky and poisonous fish aren't the only dangerous ones... mind Your fingers with Steinbit, Havål, Breiflabb etc.

Yeah, but thats rather obvious :wacko: U dont put your finger into a 7kg steinbits snapping mouth :huh:

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt om folk som har dødd etter å ha stukket seg på havmus, men antar at dette har vært eldre mennesker med dårlig hjerte, evt pga allergiske reaksjoner

Det har jeg også trodd, helt til jeg fikk høre om fiskere som behandlet Havmus som annen fisk. Stakk seg gjorde de også, men ingen ble syke eller dårlige.

Så vidt meg bekjent finnes det ingen dokumetasjon på at folk har dødd av stikk fra Havmus.

Men det er jo ikke noen vits å teste det ut heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg også trodd, helt til jeg fikk høre om fiskere som behandlet Havmus som annen fisk. Stakk seg gjorde de også, men ingen ble syke eller dårlige.

Så vidt meg bekjent finnes det ingen dokumetasjon på at folk har dødd av stikk fra Havmus.

Men det er jo ikke noen vits å teste det ut heller.

De er nok ikke giftigere enn f.eks fjesing/pigghå. Men har man f.eks en passende allergi så kan man jø dø av den minste ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeah, but thats rather obvious :wacko: U dont put your finger into a 7kg steinbits snapping mouth :huh:

True, I just meant something like 'be very careful with them' rather than 'don't do something really stupid' :(

It's not always so simple, I had expert online tuition in handling a live one... in reality it was a bit more lively than anticipated, fell off the hook right on to My feet... luckilly it chomped down on the pontoon and i killed it.

knurr smaker godt også, fast og fint kjøtt som er ypperlig til suppe f.eks, undervurdert matfisk.

I'll second that! and add... greys (vanlig knurr) taste a little better than tubs (rødknurr).

back on topic... I just trawled several UK university sites and marine biology sites and most state clearly that none of the the bullheads (Ulke) are poisonous and none make any mention to them being poisonous.

still worth handling spiky fish with care tho... I lost too much blood handling cuckoo wrasse... not poisonous but definately evil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er nok ikke giftigere enn f.eks fjesing/pigghå. Men har man f.eks en passende allergi så kan man jø dø av den minste ting

Har man anlegg for allergiske reaksjoner kan det meste være farlig. Vepsestikk er et godt eksempel på det. De fleste av oss reagerer ikke nevneverdig på det, men de som merker det, merker det til gangs.

Men som jeg skrev i sted, det er ikke noen grunn til å teste det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er SKUMMELT og stole blindt på Pethon, kunne funnet hundrevis av skrivefeil og faktafeil. At det allikvel er det mest komplette verket om norske fiskearter er en skam.

EDIT: Jeg har inntrykk av at det er generelt mer ulke enn knurr, totalt sett og på landsbasis. Men hvem vet.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare av egen erfaring fått sååå mye mer Knurr enn Ulker i mitt liv.

ThorEH: Synes det har vært endel snakk om piggene til Pigghåen er tilkoblet giftkjerteler eller ikke og at man kom frem til at det var bakterier det var snakk om når man stakk seg på dem. Men jeg skal ikke snakke over Pethon, så han har vel rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses mann, når har jeg lest om giftpigger på gjellelokket på dvergulka både hos Pethon og i Cappeles's "Norges dyr".

Det var nytt for meg :) , men mann lærer så lenge mann lever.

Tipper den gifta ikke er noe særlig farlig da den aldri har vert nevnt blant "farlige fisker" o.l.

Som Hunter skriver, så er vel alt mulig farlig for alargikere ;)

Uansett så er det vel egentlig bare fjesingen som er en sikker "dødare" hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Men er vel også slik at du faktisk bør oppsøke lege ved stikk fra fjesing?

Anbefalingen ang. hoggormbitt har endret seg ifht. det å måtte oppsøke lege, tipper det samme gjelder fjesing? Unntaket er sef. hvis man er alergisk eller blir dårlig da..

Ble selv bitt av hoggorm for tre år siden, foten hovna, fikk mange fine farger, det klødde, men ellers merka jeg ikke noe. Stilig å vise frem hulla ;-)

Jeg gikk ikke til legen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergiske reaksjoner oppstår aldri første gang man blir stukket av veps, fjesing, bitt av huggorm etc.

Det er først etter at kroppen har blitt introdusert for det aktuelle stoffet at det kan utvikles en allergi som da vil kunne slå ut en annen gang uhellet er ute. F.eks. kan man ha blitt stukket av fjesing ti ganger på 20 år, og plutselig reagere allergisk og dø av det 11'te stikket etter 30 år...

Lærte dette da jeg stakk meg på en skorpionfisk for noen år siden i Hellas. Hele armen hovnet opp og så rett og slett litt død ut. Strålesmerter opp i huet og greier. Og det var ingen allergisk reaksjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.