Gå til innhold
Fiskersiden

Brasme!!!


rug
 Share

Recommended Posts

Heller engste seg litt syk enn og bli det. Man flytter garantert normalbegrepet hvis man velger og drikke vann fra Nitelva. Nå tåler jo menneskekroppen det utroligeste, men det har litt med hvordan du vil at folk skal oppfatte deg. Folk har jo drukket urin og overlevd, men det er neppe noe man snakker høyt om i selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen;

Tungmetallene ++ ligger da i all hovedsak stabilt i bunnslammet....nitelva kan da umulig være værre enn indre oslofjord...og der er f. eks torsken helt fin...dog bør en ikke spise innmaten......

Akkurat ang. torsken så gikk de jo ut i media for et par-tre uker siden og rådet folk til å ikke spise filet fra torsk i indre Oslofjord, mengden miljøgifter hadde gått opp og var nå for høye.. (Vet ikke om det er "tatt inn" i de offentlige anbefalingene enda).

Så dessverre er ikke torsken i indre Oslofjord helt fin :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 years later...

Denne tråden dukket opp da jeg googlet litt for å finne ut om det er tilrådelig å spise brasme. Trådstarters entusiasme var inspirerende, så jeg prøvde. Ok smak, men H E R R E G U D   S Å   M Y E   B E I N !!! Kan ikke egentlig anbefales altså. Mer bein enn en liten stim abbor. I én filet. Beina hadde bein! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine barns øyne defineres dette ut fra fargen på fiskekjøttet. De spiser dog torsk en gang eller to i uken, delvis fordi jeg ikke har fått noe «rødfisk» på en stund, så det er en sannhet med sterke modifikasjoner. ;)

Moralen er vel at jeg må komme meg til Sverige snart og få fisket litt rødfisk....

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Rage skrev:

Hvitfisk banker rødfisk ned i støvlene (med unntak av tunfisk - men det teller ikke i Norge) på alle punkter i min bok hver eneste dag i uken. :D 

Amen!
Laks er good som røykalaks til jul, og en og annen dash sushi med godt med soyasause. Ellers kan jeg styre meg.. Ørret er godt om den er svidd på bålet på en sjelden telttur. 

Kveite, uer, blåkjeft, skolest, lysing, breiflabb, brosme på krepsediett, flekksteinbit, piggvar...
og mange flere.. Det er mat!

Hvitfiskene i havet er i en egen liga som matfisk etter mitt syn, og mye av det kommer nok av at det å leve i en frisk saltlake hele livet, med tilgang til et evig krepsdyrkoldtbord. Det topper lett et myrhøl med mygg og vannbiller på menyen! :D

I ferskvann er det lake, abbor og gjørs som har imponert meg mest, men ikke fra alle lokaliteter.. 

Endret av MrVolcom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

artig tråd. Ja, hvitfisk fra havet er laaangt mer spennende mat enn laksefisk. Laks og ørret er godt, men  litt kjedelig. Røye er generelt hakket bedre enn laks og ørret, men saltvannsfisk som kveite, torsk, steinbit, uer, hyse, sei, osv holder en helt annen klasse som mat betraktet. Og hva med karpefisk? jo noen av artene kan spises, forutsatt at de tas i rent vann, fortrinnsvis i vinterhalvåret (og da er de vanskelige å få tak i ...). Har smakt på de fleste, og de eneste jeg har funnet spiselig og ganske gode på smak er karpe og brasme. Mort og vederbuk kan spises hvis man pøser på med krydder, de har nesten ingen egensmak. Sørv, flire, gullbust og stam er uspiselige. Suter har en svak nyanse av gjørme, sikkert pga sitt levemiljø og at den er en "sommerfisk". Og det er MYE bein i de fleste karpefiskene. Og siden brasme og karpe er de eneste karpefiskene med (middels) høyt fettinnhold er det som suppefisk brasmen egner seg best. den gir nydelig kraft. En tysk kokk tipset meg om det. Har prøvd dette et par ganger, og det kan anbefales. Fisk brasmen på høsten i klart vann, da smaker den ikke mudder. Krydre suppa med litt chili og ingefær. Det gjør susen.

Og hva med karpe? de fleste bestander er tynne, og individene store og sjeldne. derfor bør alle norske karper settes ut igjen. Og store karper er uansett dårlig mat. Mine erfaringer med karpe som matfisk er fra et vann i Østerrike med rent vann, der bestanden tålte et forsiktig uttak. Vi tok kun mellomstore individer på 2-4 kilo. 

 

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.