Gå til innhold
Fiskersiden

Brasme!!!


rug
 Share

Recommended Posts

I helga åt jeg en snadderfisk.

Brasme!!!

Grillet hel, ufattelig godt.....

Hva kommer det av at nordmenn tror at det bare er fettfinnefisk som er god mat...

Nå har jeg prøvd både mort og brasme, og de smaker jo himmelsk!!!

smak og behag *grøss* :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler ikke på at brasme er spiselig - og kanskje også godt, men tilgang på mer enn nok annen god fisk gjør at fristelsen til å prøve å spise karpefisk er liten her i gården.

Men moro at du tester. Har hørt om en som likte å koke suppe på brasme, og det var visst ikke fordi han ikke hadde noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helga åt jeg en snadderfisk.

Brasme!!!

Grillet hel, ufattelig godt.....

Hva kommer det av at nordmenn tror at det bare er fettfinnefisk som er god mat...

Nå har jeg prøvd både mort og brasme, og de smaker jo himmelsk!!!

Fortell hvordan du tilberedet den. Var det bare sløying og skraping + salt og pepper?

Har "trua" på brasme når vannet er kaldt, men er litt mer tvilende under sommeren. Lot du fisken "gå av seg" i vann før du slaktet den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spist småbrasmer fra Stordammen på Konnerud selv, flådde og filiterte et par fisk på 4-500 g og stekte filetene i panna, var helt nydelig og vesentlig bedre enn abbor og ørret IMHO. Småbrasmer er det gjerne alltid mer enn nok av kan tas til mat, den som kakker en brasme over 3 kg til mat kan se frem til et elendig måltid under konstant ganning! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kommer det av at nordmenn tror at det bare er fettfinnefisk som er god mat...

Det er unyansert. Brasme har vært brukt av nordmenn i alle tider, men det har vel ikke vært en utbredt kunnskap at Brasme er en god matfisk. Ut fra det jeg har lest så har den blitt brukt mest som kokefisk i fiskesuppe, samt til fiskemat.

Sprøstekt mort fra et klart vann om våren har jeg prøvd før, det var helt greit det, men jeg gikk ikke "i taket" av den fantastiske smaksopplevelsen. Vil vel si at det var på nivå med tryte/abbor, dvs en del hakk under stekt småørret, men fortsatt god mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ei karpe i går som jeg selvfølgelig satt ut igjen. Vel hjemme fra turen kikka jeg tilfeldigvis i ei kokebok av Jamie Oliver. Der var det en oppskrift på brasme!! Det stod også at hvis du ikke hadde ei brasme for hånd kunne man bruke havabbor (sammenlikne bramse og havabbor?????):rolleyes:

Kanskje jeg skal prøve oppskrifta neste gang :blush: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken ble sløyd, gjeller fjernes, men hodet sitter på...mye godbiter på hodet....;o)

Skrapes må den...

Jeg fileterer ikke, fisken blir mer saftig, synes jeg, når den grilels hel.

Så salt og pepper inni, la den ligge litt....

Det var relativt mye fett i buken på denne, dette fjernet jeg en noe av, men det er smak og behag...:rolleyes:)

Så..."the trick".....:

Ha MASSE salt utenpå fisken, ikke olje, salt..bare salt...og grill den hel....

Det fine med saltet er at skinnet ikke fester seg til grillristen.....

Så, når den er ferdig grillet, server med hva en enn liker...selv har jeg en hang til ovnsstekte poteter og tzatziki.

Ha også på bodet en skål med en miks av olivenolje og sitron....jeg husker aldri rekkefølgen, om en skal mikse oljen inn i sitronen eller motsatt, men gjør en det rett så blandes de sammen til en deilig tykk fiskedressing.....et triks jeg lærte av en gresk venn.

Hvis en ikke har tilgang til grill så tipper jeg at de blir like gode om en griller dem i komfyren....3. valg blir stekepanne.

Flire??? Er det en fisk?

Ad å gå av seg så var disse fisket i kalder vann litt tidligere...jeg har testet ditto med Mort, fantastisk matfisk....men de bør nok, som enkelte sier, enten fiskes i kaldt vann eller gå seg litt rene i friskt vann....

Ad fisk i Niteelva så tror jeg ikke det er værre enn indre oslofjord....når jeg fisker i Niteelva og blir tørst, s å drikker jeg av elva. Den er da helt trygg den....eller?

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ei karpe i går som jeg selvfølgelig satt ut igjen. Vel hjemme fra turen kikka jeg tilfeldigvis i ei kokebok av Jamie Oliver. Der var det en oppskrift på brasme!! Det stod også at hvis du ikke hadde ei brasme for hånd kunne man bruke havabbor (sammenlikne bramse og havabbor?????):unsure:

Kanskje jeg skal prøve oppskrifta neste gang :) .

Menes nok havbrasme og ikke vanlig brasme tenker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:):D:D:D

Snakker vi om nedre del nå? :):D

Skvatt selv når jeg leste det. :D . Nedre del er proppfull av urenset kloakk. Under Rælingssbrua kommer det stadig kådiser og brukte damebind seilende. URK!, bare tanken på å bake en pris uten å vaske finga etter å ha vært borti vannet. Enten er det øvre del ellers så er magan laget av rustfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første renseanlegget dukker opp etter at elva har rent ca 250 meter.Etter det er det bekken som renner gjennom Mo-senteret ca 1 kilometer lengre ned...ifjor var det noe galt med kloaknettet,urenset kloakk gikk rett i bekken og ut i elva en ukes tid :D

Nam-nam :) ikke akkurat Imsdal men det er jo spennende med nye smaker,eller hva rug?

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg personlig at Rug tullet litt med tanke på det og drikke vannet fra Nitelva.

Men det kan bli en realitet i fremtiden at man faktisk kan gjøre det uten og bekymre seg nevnverdig.

Nitelva

Polakkene er jo i ferd med og ta med seg tungmetallene hjem så mye fisk som de spiser fra de sterkt forurensede elver og vassdrag vi har på østlandet. En ting er sikkert, de gutta kan umulig bli gamle uten diverse helseplager.

En polsk selvmordsbomber er ikke og spøke med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra naturvarnforbundet: Gjennom Lillestrøm renner ei flott elv nær sagt tvers gjennom sentrum, og så bruker vi den som ei åpen kloakkrenne. Ja, så ille er det at det til tider er mer kloakk enn vann i elva.

Eh...hvordan måler de det?

Flott at noen forsøker. Det er nok prisen for befolkningstettheten i Nittedal, ikke at det er umulig å få renset alle utslipp fra private husholdninger, men registrerer at bøndene slipper billig unna. Vårpløying og direkte utslipp av spillvann fra fjøs bidrar sin del. Nå må vi heller ikke glemme at alle slike tiltak har sin pris og for noen kan det medføre utlegg i 100K størrelsen. Politikere legger hodet sitt på huggestaben om de tvinger igjennom forslag om 100% rensing før utslipp. Tror 2015 er vel optimistisk.

Hvorfor er Nitelva Norges mest fiskerike elv?, kan det være fordi den er så rik på næring i form av denne type forurensing?.Renser vi kan elva bli mindre fiskerik?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potemkin;

Niteelva er lang, så du er inne på noe...:))

Jeg ville nok ikke drukket av den nederste delen..:)

Når det er sagt, organisasjoner som naturvernforbundet tenderer å spisse utsagnene.

Meg bekjent er det vel bare "overskuddsvannet" som slippes ut...Alle skal ha septiktank som stanser uhumskheter som "komlinger" og andre faste gjenstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potemkin;

Niteelva er lang, så du er inne på noe... :o )

Jeg ville nok ikke drukket av den nederste delen.. :)

Når det er sagt, organisasjoner som naturvernforbundet tenderer å spisse utsagnene.

Meg bekjent er det vel bare "overskuddsvannet" som slippes ut...Alle skal ha septiktank som stanser uhumskheter som "komlinger" og andre faste gjenstander.

Ahhh - beroliget der, altså.... Løp og drikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloakk er en ting, tungmetall og andre giftstoffer i bunnslammet er en annen. For ca 25 år siden var det feks en massiv lekasje av kreosot til elva fra en trelastfabrikk. Elvebreden ble imregnert fra Rotnes til Kjeller. Det er faktisk fortsatt mulig å kjenne lukten fra kreosoten når du tråkker i slammet på elvebreden og det kommer sånne fine blå/lilla ringer opp fra mudderet. Gamle holm søppeldynge (Nå igjenfylt) har en fin liten sildrebekk som renner med alle himmelens fargenyanser ut i elva rett nedenfor Holm Hovedgård. Skulle vært morro å analysert vannet der gitt. Det var trolig en grunn til at man bare spiste isgjedde fra elva tidligere. Dvs fisk som nettopp hadde gått opp fra Øyern. Ihvertfall hjemme der jeg vokste opp på Gjelleråsen var det helt uaktuelt å spise fisk fra elva etter 15 mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen;

Jeg kjenner folk som har drikkevann med seg på tur i marka. De drikker ikke av vann, tjern og bekker.....tenk hvis en elg har driti i bekken like ovenfor der en drikker....

Syver;

Tungmetallene ++ ligger da i all hovedsak stabilt i bunnslammet....nitelva kan da umulig være værre enn indre oslofjord...og der er f. eks torsken helt fin...dog bør en ikke spise innmaten......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.