Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøtunge


stegg
 Share

Recommended Posts

Bare til info så er sjøtunge et annet navn på smørflyndre, Glyptocephalus cynoglossus og ikke tunge, Solea solea.

:D

Tunge(solea solea)

Er arten jeg er ute etter, forøvrig er det meget sjelden at vi som fridykker observerer smørflyndre,det har vel med ågjøre at den sjelden er på så grundt vann som 0,5- 10 m. de fleste fiskene jeg snakker om er sett på ca 2-5 m.

fins det andre tungearter i norge ufeks: Solea vulgaris

Endret av stegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solea vulgaris er en gammel og utdatert versjon av Solea solea -som er gjeldende. Samme fisk altså.

:D

flott svar, vet du noe om dette med smørflyndre og 2-5 meter ?????

Endret av stegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett, aldri hørt om smørflyndre så grunt. Sjelden å høre om smørflyndre i det hele tatt bortsett fra i matoppskrifter.

:D

Det var derfor jeg ble litt usikker når du spurte om smørflydre tidligere på tråden, sjekket litt og utfra bilder er jeg 99% sikker på at det jeg har sett(og spist, forøvrig oppskrytt som mat syns jeg) er Tunge.

Endret av stegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare ha en klarhet i navnebruk jeg, smørtunge, tungeflyndre, sjøtunge og gudvehvilkentunge.

Men nå er jo det problemet løst, lykke til med tungesatsinga :D

:lol: takk ,blir vel rapport om det lykkes eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener det må være sjeldent å observere mengder av tunge flyndre.... er for meg en fisk jeg får i garn en gang i blant.... grattis med å ha funnet en slik plass. kanskje det var under gyting?? ville ha prøvd å fiske dem med lett utstyr små kroker egnet med blåskjell-hjerte.... glidetackle.håper jeg en dag finner et slikt sted her hjemme :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener det må være sjeldent å observere mengder av tunge flyndre.... er for meg en fisk jeg får i garn en gang i blant.... grattis med å ha funnet en slik plass. kanskje det var under gyting?? ville ha prøvd å fiske dem med lett utstyr små kroker egnet med blåskjell-hjerte.... glidetackle.håper jeg en dag finner et slikt sted her hjemme :rolleyes:

det var mye tunge på plassen fra juni til oktober.

Endret av stegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stilig :D ute i havgapet eller inne i en fjord? gøyal utfordring med flatfisk synes jeg. kommer nok til å bruke en del tid på dem fremover. variasjon er viktg i fiske :D

:wub:

oslofjorden :wub: skjønner nå at dette er litt spesielt....

Har en plass til som huser piggvar mellom 4 og7 kg(gjsnitt) slettvar og tunge også fiskbar fra land.

mange fridykkere har mye kunnskap om gode plasser.(har støvsugd de jeg kjenner for info) :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle ønske at jeg hadde kondis til fridykking.... 20 prince om dagen er vel ikke helt greia :rolleyes: høres ut som en plass jeg kunne trives az :wub: men leiter jeg her hjemme finner jeg vel noe brukelig. vet forøvrig om en plass der det MÅ være mye smørflyndre.... garna var tapesert med dem.... har aldri satt garn der siden for å ikke ødelegge fisket med stang :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle ønske at jeg hadde kondis til fridykking.... 20 prince om dagen er vel ikke helt greia :rolleyes: høres ut som en plass jeg kunne trives az :wub: men leiter jeg her hjemme finner jeg vel noe brukelig. vet forøvrig om en plass der det MÅ være mye smørflyndre.... garna var tapesert med dem.... har aldri satt garn der siden for å ikke ødelegge fisket med stang :wub:

Never too late to quit. I used to smoke 30 a day and I can now do 4:30 static and dive beyond 15 meters.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.