Gå til innhold
Fiskersiden

Karuss-skjelv på Toten.


jørgen meitefan
 Share

Recommended Posts

I dag tok jeg og Øyvind turen til et vann her på toten, som vi ikke har prøvd så mye. Faktisk første gangen vi prøver her sommerstid.

Vi fiska med mark, men bettet var dårlig.

Jeg gikk langs land i håp om å få noe mer abbor lengere bort.

"Plask" Oi, der er det abbor som jager, men så feil kan en ta. To mørke fisker viser seg plutselig.

"Øyvind, det er to kiloskarusser her!" Øyvind kommer bort og fiskene viser seg nok en gang og vi konstaterer at det er ca 700 g etter våre "gode" beregninger. Jeg ser opp på kroken og der sitter marken. Jaja, mark er vel ikke akkurat karussagn nr. 1, men vi har da ikke no anna så la gå. Jeg prøver gjentatte ganger å senke marken ned foran karussene, men de blir skremt og stikker til slutt. Karuss her, og atpåtil store. Jeg er som i himmelen omtrent.

Vi fisker videre og jeg får et par abbor, og vi tar oss også et bad.

Nå begynner klokka å nerme seg 22.45 så vi må snart ta fatt på sykkelturen hjem. Vi er så godt som ferdigpakka, og da skjer det. Karussene kommer inn ved brygga der vi er, og nå er det jammen meg 3 av de. Den ene på ca 500 gram, mens de andre to sannsynligvis var de samme som for et par timer siden.

Jeg tar opp igjen stanga av sekken og knyter på ny krok og søkke. Nå har jeg virkelig sjangsen her. En karuss har stelt seg 20 cm fra land og jeg kan komme meg rett over den. Marken slippes ned rett foran snuta på den sikkert 10 ganger, før den tar seg en liten runde ut, men kommer fort tilbake. Marken slippes atter en gang ned foran snuta på den og den en borte og napper så vidt i marken men det var ikke tid til noe tilslag. Nå må vi virkelig stikke og begynner å gå langs vannet og bort til sykklene våres, og da plasker ytterlig to karuss i vannet langs land litt lengere bort. Den ene står så grundt at vi ser sida på den når den stikker ut og den er nok kiloen :)

Nå sitter jeg her, letter sjokket, men samtidig sjeleglad over at det faktisk fantes et slikt vann med bra karuss her. Har hørt om karuss i Sillongen, men ikke her.

Så kommer noen spørsmål:

Vil disse fiskene være utrolig vanskelige å få, slik som karussen på Jaren f. eks ?

Er mais det beste agnet, og vil evt. litt småforing ha noe for seg ?

Jeg reiser til Hitra på Onsdag, og er ikke hjemme før nesten August, men da blir det karusstur(er)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mais er det beste å starte med, selv om maggott er knall-agn hvis annen fisk uteblir. Normalt sett er karuss over kiloen ultrasære - og en foringskampanje bør på plass. Sleng ut en boks eller to med mais - og sjekk om det er borte noen dager senere. Hold på til maisen forsvinner... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kamerat dro vel 5-6 halvkilos karuss på en kveld i fjor i et vann som høres sånn ca ut som ditt.

Vi fora med et par håndfuller mais et par meter fra land, og fiska på bunn med overblyet dupp og friline.

Var vel ca 5-6 karuss konstant på swimmen, så det gjelder å holde hodet kalt og ikke klikke helt når fisken ikke biter på 30min, selv om den er 20cm fra agnet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.