Gå til innhold
Fiskersiden

Laks eller Ørret, usikker på arten.


Recommended Posts

Hei!

Ute og dorget i havet idag og fikk disse to, men er det laks eller ørret? eller begge deler?

30670_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/12601/30670.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

sø tenker jeg(mulig olaks den øverste)

så får vi se

Endret av stegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O-ørret og ørret (vill).

O-ørret er vel ikke vanlig i Norge. Det er regnbueørret som blir oppdretta her.

Den øverste er eg ikke sikker på. Det er enten ein o-laks som har rømt som smolt eller ein SØ(gjeldfisk). Vil helst gå for o-laks men halerota er i kraftigste laget.

Den nederste er ein SØ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er vi jo enige om den nederste.

Min begrunnelse for at jeg mente den øverste er en O-ørret er pga halerota og hodet - som minner mer om ørret enn laks.

Det ved siden av at jeg rundt 1980 var på Frøya på høsten for å fiske og kjøpe med både krabbe, o-laks og o-ørret + at jeg trodde det fortsatt ble drevet havbruk på ørret fikk meg til å tro at den øverste er en o-ørret, men det er mulig jeg ikke har fulgt godt nok mht oppdrett - at det bare brukes regnbue nå om dagen... :):D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er vi jo enige om den nederste.

Min begrunnelse for at jeg mente den øverste er en O-ørret er pga halerota og hodet - som minner mer om ørret enn laks.

Det ved siden av at jeg rundt 1980 var på Frøya på høsten for å fiske og kjøpe med både krabbe, o-laks og o-ørret + at jeg trodde det fortsatt ble drevet havbruk på ørret fikk meg til å tro at den øverste er en o-ørret, men det er mulig jeg ikke har fulgt godt nok mht oppdrett - at det bare brukes regnbue nå om dagen... :):D:)

ved nærmere titt.

øverst o laks (hybrid??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...

Virker som mye synsing blandt folk uten kompetanse her, så da slenger jeg meg på.

Om det var ett spørsmål jeg måtte gi mitt beste svar på, ville jeg sagt hybrid mellom laks og sjøørret øverst, og såklart sjøørret nede.

Hode på laksen er mindre enn hos ørreten, sidelinja er tydeligere, færre prikker, og nesten ingen under linja, men som folk påpeker, den har ikke "laksehale", MEN den er tydelig mer V-forma enn ørreten sin hale, samt at den er spissere i ytterkantene, mens ørreten er avrundet. Den har en litt anna type skjell, som er grovere og skinnet er lysere. Samtidig er kontrasten mellom skinn og finnefester mye mer markant, noe som tyder for laks.

Hybridisering i elver der sjøørreten dominerer er den største utfordringa for villaksen, ETTER oppdrettshælvette !

Eneste måte å være 100% sikker på er å ta en skjellprøve. Jeg er så heldig at jeg kan bare nappe ut noen skjell å kjøre 500meter til UiN sin forskningsstasjon så sjekker di det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.