Gå til innhold
Fiskersiden

Hva er løvmark?


Lanzin
 Share

Recommended Posts

http://www.bioforsk.no/ViewPPP.aspx?view=p...orwegianBokmaal

vet ikke hva løvmarkens egentlige navn er, men den likner i allefall på den du får i de grønne boksene. disse fisker bra, holder seg bra på kroken.

kompostmarken er litt gullig i halen, og lukter MYE. disse sprekker lettere og er ikke så egnet til lange kast.....

og så har du duggmarken som er et kapittel for seg selv.....diger sak som lyses om kvelden, eller plukkes under regnvær....

mark kan fint graves selv, du finner de i komposthaguer med f.eks gras, blader, osv........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lumbricus terrestris, stor meitemark (populært kalt duggmark): Engmark (plener) og løvskog, graver dype ganger og kommer opp til overflaten om natten for å hente ned dødt plantemateriale som den omdanner til jord nede i gangene. Vanlig størrelse 20-30 cm. Et godt kjennetegn er den tydelig flattrykte halen.

30735_s.jpg

Aporrectodea caliginosa, grå meitemark (populært kalt løvmark): Vanlig lengde 6-12 cm, fargen er grålig med nyanser av brunt og rødt. Vår vanligste meitemark og finnes stort sett overalt der pH-en er over 4.

30734_s.jpg

Eisenia foetida, kompostmeitemark: Vanlige i komposthauger der de lever i det øverste jordssjiktet. Lengden er fra 6 til 12 cm, og et godt kjennetegn er den rødbrune fargen med lyse partier mellom segmentene. Kroppsvæsken er gul og lukter VONDT, skiller ut et slim som visstnok er usmakelig for fisk o.l.

30733_s.jpg

Dendrobaena octaedra, mosemeitemark (i de grønne boksene). Den mest utbredte meitemarken på den nordlige halvkule. Fargen er rødbrun eller brunfiolett, og kroppstverrsnittet er åttekantet.

octaedra_adult_img08.jpg

Kilde; verdensveven.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte et par bokser med mark vinteren for et par år siden... skulle prøve meg på ørreten på isen. stor var skuffelsen da de inneholdt disse kompostmarkene.... de gikk rett i søpla etter et par spede forsøk.... skal du ha skikkelig mark er en solid haug med hage avfall den rette plassen å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte et par bokser med mark vinteren for et par år siden... skulle prøve meg på ørreten på isen. stor var skuffelsen da de inneholdt disse kompostmarkene.... de gikk rett i søpla etter et par spede forsøk.... skal du ha skikkelig mark er en solid haug med hage avfall den rette plassen å lete.

Så er det nå sånn at jeg ligger på minusiden når det gjelder tid.. 3 Overaktive unger og et firma jeg driver.

Synes liksom det er så greit å kunne kjøpe en boks i farta istedet for å stå med hodet i komposten i den hagen jeg ikke har ;)

Så hvis det er et sted jeg kunne kjøpt "godkjente" marker ferdig på boks så hadde dette vært gull.. dessuten mer tid å fiske på :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det nå sånn at jeg ligger på minusiden når det gjelder tid.. 3 Overaktive unger og et firma jeg driver.

Synes liksom det er så greit å kunne kjøpe en boks i farta istedet for å stå med hodet i komposten i den hagen jeg ikke har ;)

Så hvis det er et sted jeg kunne kjøpt "godkjente" marker ferdig på boks så hadde dette vært gull.. dessuten mer tid å fiske på :(

Alt som du selv er fornøyd med må vel være godkjent..... er utrolig mange meninger om hva slags mark som er best B) så lenge du får fisk er marken god nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som du selv er fornøyd med må vel være godkjent..... er utrolig mange meninger om hva slags mark som er best ;) så lenge du får fisk er marken god nok :(

Ikke har jeg noe erfaring med mark.. og ikke får jeg noe særlig med fisk B)

...så da må jeg jo spørre andre da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke har jeg noe erfaring med mark.. og ikke får jeg noe særlig med fisk ;)

...så da må jeg jo spørre andre da...

virket da som du fikk litt sist du var ute :( seinere i høst blir det ørret også. har kjennskap til veldig mange gode ørretvann men de fleste har litt gangtid.... men da tenker jeg på større ørret. mange vann med ørret opptil halvkiloen er lett tilgjengelig B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har et vann jeg tok 9 ørreter samlet vekt 7.5 kg..... i et lite skogsvann..vanskelig tilgjengelig derfor fikk jeg tak i en oppblåsbar kano i går..... det har blitt landet ørret på 3.5 der. rykter sier også noe betydelig større men kan vel ikke sies å være 100% pålitelig....dette vannet burde vi besøke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ja, hva med den som virkelig er helt grå ?

Der er det jo ikke antydning til lrød eller brunfarge. Er det bare jordsmonnet som bidrar til det ?

Den fisker bedre i noe få vann enn vanlig rød, men dårligere i de fleste er mitt inntrykk.

Kompostmarken er den jeg har hatt dårligst resultat med, men den på grønn boks fungerer fint.

Her snakker jeg om til Ørret, til abbor , osv. funker vel alle typer greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.