Gå til innhold
Fiskersiden

Østlandsturné


ChristerGj
 Share

Recommended Posts

Ferien i år skulle gå til østlandet, og i den forbindelse så jeg mitt snitt til å kapre til meg noen nye påskudd til artslista mi. Ei artslista som ved nyttår kun besto av 16 - seksten - arter, og som skulle bli betydelig utvidet. Onsdag denne uken dro vi fra Trondheim og ned til Toten, hvor vi skulle overnatte før vi satte kursen videre sør mot Ullerøy. Selvfølgelig mått jeg ut og prøve fiskelykken i Mjøsa. Her skulle det visst finnes en og annen art som ikke er å oppdrive der hvor jeg kommer fra, har jeg hørt.

Vel, kort fortalt dro jeg ned til et brygge-anlegg ved Lena og kasta litt, noe som resulterte i en bitteliten abbor og ny art for min del, den førtiende. Tatt på krok 18 eller noe, med en liten markbit som agn! Det ble tatt dårlig med bilder desverre...

Torsdag gikk turen videre sør mot Ullerøy i Sarpsborg kommune, og også der nede måtte jeg ut en tur for å prøve lykken. Valget falt på Glomma i Fredrikstad, hvor det visst også skulle finnes påskudd til artslista mi. Tull og tøys, her fantes det bare mort og abbor! Fikk dog fiska opp en abbor, og ikke bare en yngel, samt at jeg persa på mort med en fisk på 230g.

30949_s.jpg

30954_s.jpg

Fredag tok jeg turen ut til Hvaler og Asmaløy for å prøve litt sjøfiske. Det gikk ganske enkelt å skaffe nytt påskudd nr. 2 til artslista, nemlig Horngjel. Det ble tilsammen 3stk på land og en makrell, som ble brukt som agn til horngjelen.

30950_s.jpg

30953_s.jpg

30951_s.jpg

Det er ikke mer enn dette som skal til for å fasinere en liten trønder på tur (for de mindre obersvante av oss bemerkes de grønne beinene fisken har)

Ny dag, og ny art - lørdag

Etter litt fjernguiding fra Irvin ble jeg ledet jeg nok en gang ledet til Glomma, denne gangen et stykke lenger opp enn hva jeg var sist. Ettersom jeg bomma på plassen litt og pga den voldsomme vannføringa flytta jeg meg litt lenger opp til et område hvor vannet så å si var stillestående. Småmorten vaket jevnt og trutt rundt meg og ble etterhvert en liten plage. Etterhvert som mørket la seg virket det som om flira våknet og jeg fikk forholdsvis raskt vippa opp tre av denne nye arten før jeg gav meg og dro hjem.

Den første plassen

30960_s.jpg

30956_s.jpg

30955_s.jpg

Nå var oppvarmingen over og i dag (søndag) dro jeg over fjorden for å besøke Irvin. Planen er at vi i løpet av den kommende uka skal fiske MYE etter MANGE arter (..og at denne rapporten skal oppdateres etterhvert som fiskene kommer på land).

Guiden foreslo at vi skulle dra til Sutsjö for å få sikra meg suter, noe som skulle gå rimelig greit. Dupper med mark og mais ble slengt uti og det tok ikke lang tid før den første var på land

30958_s.jpg

..og flere skulle det bli, totalt 14 stk fikk jeg lurt opp, med denne på 340g som den største

30959_s.jpg

30957_s.jpg

Det blev desverre ingen kjempe på guiden i dag, men denne kommer nok om ikke lenge :lol:

Takk til Irvin for suveren guiding sålangt, håper vi er like heldige på resten av turene til uka!

Endret av ChristerGj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en liten rapport fra dagens fiske...

Planen i dag var først å forsøke gullfisken i Gullsjö, for så å dra videre til Aulielva på jakt etter laue og gullbust. Dagen skulle så avsluttes i Akersvannet hvor vi (jeg) skulle satse etter gjørs, brasme, sørv og kanskje ål.

I går snakket vi om hva vi skulle si oss fornøyd med i forhold til hva vi oppnådde i dag, og vi ble enige om at om vi fikk sikra meg 4 nye arter skulle vi være storfornøyde...

I Gullsjö ble penneduppen slengt ut med en 14-krok med mais i håp om at en gylden fisk ved navn gulliver skulle bli fristet nok til å gape over kroken, og forhåpentligvis avlegge oss en visitt på land. Første fisk kom på land bare noen få minutter etter at vi hadde ankommet sjöen, en fisk som ved første øyekast var en relativt stor gullfisk....

30978_s.jpg

...fisken ble så sluppet ut igjen uten for mye ettertanke

30979_s.jpg

Etter litt kom vi fram til at gullfiskene ikke hadde skjeggtråder, noe den første "gullfisken" derimot hadde. Joda, såklart, det måtte være en liten karpe, en koi!

Irvin, som kun hadde tatt seg bryet med å bære med seg fluestanga angret seg plutselig litt. Vi fortsatte å fiske, jeg med dupp og mais, han med flue, og det tok ikke lang tid før art nr. 2 av dagen for min del var på land, en skikkelig gullfisk

30987_s.jpg

Etter å ha dratt opp ca 15 gullfisk (vi fikk også gullfisk på flue, begge to) og en mini-karpe innså vi at tiden var inne for å dra videre, videre til auliruvliravlielva - ellernoe. Og jo, det sto da noen arter og ventet på oss der også.. "Et bilde sier mer enn tusen ord", som Irvin presiserte litt over her (*kremt*)..

Ny art nr. 3 av dagen, laue..

30981_s.jpg

Guiden fikk etterhvert teket på gullbustene, og slo til med denne som størstefisk på hele 190g

30982_s.jpg

Ny art nr. 4, vederbuk

30983_s.jpg

Irvin dro støtt og stadig opp gullbuster mens jeg sleit med lauene. Det skulle ikke gjøre det bedre at jeg klarte å miste en gullbust i det jeg skulle til å løfte den på land. Klokka tikket og vi skulle egentlig ha dratt for en halvtime siden. Gleden var dermed stor når jeg tilslutt fikk lurt opp en liten djevel!!

30984_s.jpg

Nr. 5 av dagen ja..

Etter dette hoppet vi inn i bilen og kjørte mot vår neste lokasjon for dagen, Akersvannet, eller Akers da.

Sørven, og dermed agnet, ble sikret rimelig raskt og vi fikk etterhvert kastet ut et par stenger hver etter gjørsen. Etter vel 45min tid tikket det i den ene snella mi, sakte men sikkert dro den ut snøre. Et kraftig tilslag ble gitt og fast fisk kunne konstateres, og den var tung! Etter litt om og men og fram og tilbake igjennom siv kunne vi skimte fisken jeg kun hadde sett på bilder til nå, gjørsen! Irvin fikk håva den perfekt og jubelen ble sluppet løs. Løssnakk om 2kg+ osv ble hørt i forkant av håvingen uten at jeg la meg det på minne. "Den er nok bortimot tre, eller kanskje litt over" tippa guiden.

30985_s.jpg

Joda, 3140g og en helt ok gjørs-debut på meg :D Greit å kline til litt når art nr. 50 skal feires synes jeg.

Skulle jeg være så heldig å lure brasma ikveld da? Jepp!

30986_s.jpg

(Bedre med et sucky bilde enn ikkeno bilde?!)

Kunne jo ikke slå til med fisk på under kiloet, så jeg lirka opp en på 1040g når jeg først skulle ha arten..

Fikk også en gjørs til på 6-7hg og en brasme på 840g før vi gav oss.

Alt i alt ble dette en veldig suksessrik dag med 8 nye arter for min del, og årsmålet om 50 arter var herved nådd, med en i pluss :D

Nå drar vi nordover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31167_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/12813/31167.jpg

31168_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/12813/31168.jpg

Det ble en liten tur i går før jeg satte nesen nordover også, noe som resulterte i ny art for begge av oss; fjesing :)

"Turnéen" må sies å være en stor suksess med 20 nye arter! Tusen takk til en enestående guide for enda mer enestående guiding! :angry2: Skal ikke se bort fra at jeg må ta turen nedover om et år også...

Skal få skrevet en liten rapport eller to når jeg får tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her kommer en kort oppsummeringsrapport...

31493_s.jpg

Natt til onsdag satte vi oss i bilen og kjørte inn til Dynovika. Planen var at vi skulle prøve asp-fiske i de tidlige timer, samt krysse av hork for min del. Vi kom fram i 3.30-tiden om jeg ikke husker feil, og etter en liten halvtime kom Espen Ørud luskende nedover bakken. Han skulle treffe på Jim Frode (namsenlaks) og Charlie her kl 4, men måtte finne seg i å vente et par timer (hadde visstnok forsovet seg "litt") :D Kort fortalt plukka jeg to hork på to nedslipp, og Irvin gjorde vel det samme.

31489_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/12898/31489.jpg

Aspen glimret med sitt fravær denne dagen, så den må jeg nok komme tilbake etter litt tidligere i neste sesong. Resultatet ble bedre for Jim Frode som plukket nye arter som bare det i de tidlige morgentimer :)

Etter noen timer i Dynovikas naturskjønne omgivelser var vi både svimle og så uklart, så vi fant ut at det var på tide å sette seg i bilen og kjøre mot nye jaktmarker. Vi hadde planer om å prøve oss på Steinsmetten i Glomma (om jeg ikke husker feil), men grunnet mye vann viste dette seg å være umulig. Charlie hadde derimot vært så grei å gi oss et tips på et vann i nærheten som skulle huse steinsmett. Vi fant til slutt fram, men fant ingen steinsmett..

Nå skulle stammen i Nitelva tas! I et rolig elveparti ved Rotneset (?) fikk vi vætet snørene våre uten at det ble noen stam og snakke om. Irvin klarte derimot og lure opp en diger hork på firer-krok og duggmark! Ikke lite grådige disse småtassene..

31499_s.jpg

Vi flyttet oss så litt lenger ned i elva til ei gammel brygge og prøvde der. Vi spotta millioner av ørekyter under brygga, og jeg så mitt snitt til å plukke nok en ny art. En liten krok med en liten markbit ble sluppet ned, og ca 1,3sekund senere lå ørekyte nr. 1-2-3-4-5-6 på land.

31500_s.jpg

Vi ofret ikke mer tid på stamen og satte kursen mot et vann som inneholdt dvergmalle, en kul liten art som jeg ønsket meg. Alle tipsene vi hadde fått om dette fisket gikk ut på at vi MÅTTE trampe på en mort og legge den uti vannet, med marken oppå. Jeg begynte dermed å fôre opp et lite område med brød etter morten, og det tok ikke lang tid før det krydde av småmort. Plutselig spotta jeg en fisk som var større, mørk og hadde barter. Og en til.. Jeg løp bort og hentet stanga som sto ute med paternoster og mark og senka det midt inne i mortestimen. Etter en liten stund kom malla opp igjen og tok marken min. Scvhupp, ny überkul art!

31490_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/12898/31490.jpg

Irvin tok så over og fikk lirka opp en liten rakker.

Men, vi hadde jo ikke tråkket på noen mort!? Siden vi likevel hadde lurt opp en tenkte vi at den måtte ofres til mallegudene...

31505_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/12902/31505.jpg

"Vi kom, vi tok, vi dro" var mottoet vi hadde levd etter så langt, og etter 5min i mallevannet forflyttet vi oss til bekkerøye-spoten. Dette skulle også vise seg å være en lekende lett art, og to små fisker ble tatt opp på under 10min.

31491_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/12898/31491.jpg

31492_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/12898/31492.jpg

Vi kom, tok to og dro. Nå skulle vi fikse Irvin karpe (:))! Etter en del om og men fant vi til slutt fram til karpetjern. Mens vi rigget oss til kom også den første guiden vår fram, Brutus. Overblyede dupper (høhø :D) ble slengt ut og jeg benyttet meg av sjansen til å plukke nok en ny art, solabbor. Denne arten skulle heller ikke vise seg å være så vrien, for å si det mildt. Har ingen bilder av de, men tipper Irvin har. Dro vel 10stk på knappe 5min.. Etterhvert kom også kjetillund og rigget seg til, uten at det ble noen karper med det første av den grunn. Duppene gikk under en gang i blant, men det skulle vise seg å være stort sett småsuter som lot seg lure. Imidlertid gikk Irvins dupp tilslutt under av en fisk som skulle vise seg å være en liten karpe. Et lite stykke fiskelykke der på land når hans art nr. 70 var håvet. Også her må Irvin stå for bilde selv...

Kjetil skulle stå for kveldens andre karpe på land denne kvelden før vi gav oss og pakket sammen, også den i str small. Like før vi dro ankom Karpe-Charlie og Jim Frode, som skulle få et godt fiske utover natta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.