Gå til innhold
Fiskersiden

Snøre... Multi, mono, tykkelse?


Recommended Posts

PowerPro er vel multifilament? Ser dere bruker 0.38 og sånt?

Hvorfor bruker man så tykt multifilament? Med tanke på styrke så kan man vel gå ganske mye lenger ned i tykkelse?

Multi er vel uansett det beste å bruke til jerk pga minimalt med strekk i sena?

Kjører dere multi sena helt fram til stålfortommen, eller har dere mono/fluor fortom i mellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører så tykk sene fordi når (ikke om) man får backlash/fuglerede/senevase er det lettere å løse opp i denne med tykk sene.

Videre er det tunge bæits man kaster, ofte over 100 gram, og den påkjenningen det er på senen når man kliner til med såpass tungt tilsier tykkere mm.

Jeg kjører med multi ned til stålfortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Power Pro 0,36 før, ikke noe å utsette på den!! Helt genial... Nå bruker jeg PP 0,36 på en snelle og StrikeWire 0,36 på den andre.. Ikke hatt noe senebrudd på noen av de enda jeg... Men endel kroker som har blitt rette etter at de har sitttet fast med de nevnte...! :D Skal gå over til 0,40 PP ved neste senebytte for sikkerhets skyld.

Bruker multi helt til stål/titan-fortommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 0.41 pp og 0,41 Tuffline XP rett til stiv stål/titan-fortom. Eventuelt bruker jeg en svirvel før fortommen,men jo flere ledd jo mindre bevegelse blir det i baitsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Har starta med jerk fiske i år jeg også... Men sliter litt med backlash, har nogen lunde ærfaring med multisnella fra før av, men ikke medså tungt utstyr som skal kaastes. klarer å stille inn snella ordentlig og stopper spolen med tommelen når wobbleren/jerken treffer vannet. Mista en jerk i sta, fikk backlash under kastet og sena røyk.

Ser at mange bruker relativt tykk line. Jeg hadde ikke gjort så mye research på forhånd, i og med at det var et lite spontankjøp(skittfiske ga et så godt tilbud at jeg ikke kunne si nei!) Så jeg endte opp med å kjøpe Whiplash Pro 0.21mm 26.4kg(grønn), men det ser ikke ut til å holde, sena ryker på midten det er ikke knuta eller spirvel/fortom som svikter. fiska med en 100g jerk.

Har en Ambassadeur 5600c og en 6 fot 150g stang, bruker jerker fra 100-150g og noen wobblere litt under det kanskje.

Hva kan anbefales av sener? Ser at mange liker powerpro, hvilken størrelse anbefales til mitt bruk?

Bendik: håper det er greit at jeg "lånte" tråden din til å spørre om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv gått i den fella med å bruke for tynn sene tidligere. både med 0,30 og 0,36 føyk det til stadighet baits til bunns etter et mislykket kast.

Fant fort ut at det for dyrt å holde på med, så ble å bytte til 0,41 PP, og har siden ikke mistet et eneste bait ved kasting.

Klart, teknikken med multirulle harnok også blitt bedre med tiden, men synes det er greit å ha den ekstra sikkerheten i tykk line til dette fisket.

Et jerkbait pluss titanfortom blir fort veldig dyrt å kaste bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterhvert kan det være greit å modifisere snellene, kittet til ambassadeur snellene er bare rått... har oppgradert mine med musky oppgraderingen fra UT og det er bare natt og dag. Lengre kast, mye bedre brems, 0 problem med backlash (skjedd en gang da jeg tenkte på noe helt annet enn kastet og ikke hadde fingre på spolen). Da kan man også gå ned til 0,36 uten å miste baits, som igjen gir enda lengre kast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lnk til det kitet Remy? Tror du det er nødvendig å oppgradere en Amb. 5600C Predator?

fant denne listen på PP sin hjemmeside, der står det at 88lb er 0.41 line?? mener dere sa det var 60lb? eller er det forskjell på lbs og lb? er ikke til å bli klok på det greien her...

vermilion_red.image.-specTableImage.dash.jpeg

Endret av Jon André
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UT har ikke trimsett for Predator, i 5000 og 6000 størrelse har de bare trimsett for sneller med Ultracast spolekonstruksjon, dvs spolelagrene plassert inne i spolen.

Snella di er egnetlig en Inshore, de har en lagerkonstriksjon som ligner på Daiwa sin, lagrene er plassert tett inn til spolen, men på utsiden.

Her er en link til Jerk trimsettet til UT, men du må ha en Rocket eller 5601 JB eller lignende snelle.

UT Pike Performance

Når du kaster med multifilament er ikke UT trimmede sneller sammenlignbare med noe annet, kanskje bortsett i fra Shimanoene med elektronisk styrt magnetbrems, men de finnes bare opp til en størresle som tilsvarer Ambassadeur 4500.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har själv en UT-trimmad Ambassadeur 5601 C JB med 0,34 Sufix Matrix Pro, och har inte några problem med att linan skulle gå av vid tvärstopp i kastet. Om man kastar med styvt spö och multifilamentlina, bör man anpassa kaststilen. Om man kastar som med haspelspö kommer man att få trassel, man ska istället kasta med lugna och mjuka rörelser som gör att spolen accelererar mer kontrollerat. Har man sedan tummen vid spolen och bromsar vid minsta tecken på linresning brukar kasten löpa trassellfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lnk til det kitet Remy? Tror du det er nødvendig å oppgradere en Amb. 5600C Predator?

fant denne listen på PP sin hjemmeside, der står det at 88lb er 0.41 line?? mener dere sa det var 60lb? eller er det forskjell på lbs og lb? er ikke til å bli klok på det greien her...

vermilion_red.image.-specTableImage.dash.jpeg

65lb er 0.41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

65lb er 0.41

Ok, er det skrivd feil i denne annonsen da?

Power Pro braid Moss Green 135m 0.41mm 88lb Shimano

Edit: Hvis du leser denne annonsen, ser du at han skriver: ALL NEW and GENUINE POWERPRO from SHIMANO is labelled in Kg and metres (anything with a spool marked in lbs and yards is either old stock, stock that is imported from outside UK or product sent direct to you from abroad).

Kanksje det har blitt noen forandringer siden Shimano har kjøpt opp PP?

Endret av Jon André
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, er det skrivd feil i denne annonsen da?

Power Pro braid Moss Green 135m 0.41mm 88lb Shimano

Edit: Hvis du leser denne annonsen, ser du at han skriver: ALL NEW and GENUINE POWERPRO from SHIMANO is labelled in Kg and metres (anything with a spool marked in lbs and yards is either old stock, stock that is imported from outside UK or product sent direct to you from abroad).

Kanksje det har blitt noen forandringer siden Shimano har kjøpt opp PP?

Vet ikke, skal ærlig innrømme at jeg aldri har kjøpt powerpro i Europa, bare amerikansk!! OG i USA er 65lbs .41, men mye mulig det har skjedd noe de siste mnd. Rart at 65lbs snøret som var .41 har gått opp i styrke til 88lbs :rolleyes: mulig shimano hadde noe sterke fibre å spytte inn i lina. god knows.. og jeg kan ikke forstå at de i ett marked så stort som usa, velger å innføre det metriske systemet der borte! Er jo ikke en kunde som kommer til å skjønne noe. At de velger å merke de europeiske produktene med metrisk er jo forståelig. Men å si at ALT som blir produsert i dag er i det metriske systemet er lite troverdig

ser også at pakken til den britiske selgeren du henviser til er AKKurAT den samme som de jeg har fra usa :)

Endret av Remy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk på 135m meter jeg. Det så litt mye ut, men etter litt fisking så la lina seg mye bedre og det blei helt perfekt :whistle:

Kan også nevne at Power Pro lina var helt rå! Skjønner veldig godt hvorfor alle "Jerkere" sverger til denne linen!

Den legger seg helt perfekt og graver seg ikke ned! man får perfekte kast. fisket i 12 timer i går, fikk ikke backlash en eneste gang.

Med Whiplash pro 0.21 fikk jeg backlash veldig ofte og måtte passe på å ikke ta i for mye under kast, med PP er det bare å kaste så hard jeg tør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.