Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske i Otra, Evje og Hornnes og nordover.


DYM
 Share

Recommended Posts

Fantastisk post dette.

Har hytte tilgjengelig på Evje, og lurer på om det er noen som har noen konkrete tips til brukbare fiskevann i dette området?

Jeg sliter med dårlig rygg/ledd, og hadde satt stor pris på om noen hadde tips ang vann som det ikke er FOR langt å gå til.

Helst under en time. Kanskje litt for mye å be om, men det er vel forsøket verdt.

Takker så meget for eventuelle innspill..

Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Bor selv i Vennesla, men har ikke fisket i Otra på 15 år. Da fisket jeg for det meste fra steinsfossen og nedover. Fikk kun småfisk, men i den alderen var det stas å få alt fra 10-50 fisk om dagen, uansett size :thumbsup: Har igrunn ikke tenkt på kvaliteten på fisken lenger oppover i elva, da den er så laber i Venneslafjorden. Ble absolutt fristet til å prøve litt fisking i Syrtveitfossen i sommer. Må bare vente til det verste maset med turistene har gitt seg. Tungvint å få en langhåra tysk rafting-instruktør på kroken. Er uansett ikke langt for meg å kjøre.

Kilefjorden er enda nærmere, men har ikke båt tilgjengelig så er kanskje ikke så aktuelt?

Har hytte på Brokkeheia ved Rysstad. Nærmere bestemt Evardalen. Dette er et strålende utgangspunkt til en rekke fiskevann. Størrelsen på fisken har dog gått drastisk ned de siste årene, da det kalkes for langt opp i vassdragene slik at fisken rett og slett trives for godt. Det gytes faktisk for mye.

Finnes dog fortsatt noen vann med rugger i. Og naturopplevelsen er jo ubetalelig.

Endret av AreBare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det var ein fin kveld i Syrtveitsfossen :)

Fiska i litt over 3 timer og fekk 51 fisk.

dsc00228b.th.jpg

26 Aurer, 23 umerka og 2 merka Bleker.

dsc00222gw.th.jpg

Blekane satt eg ut att.

Største fisken var ca 350g. snittvekta på dei 26 var ca 150g. Ikkje store fisk, men moro på 4# og tørrfluer.

Endret av ak28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom dere opp til Hovden!

Bra fiske for tiden! Bra aktivitet i fiken!

Å nå med litt skiftende vær burde det bli helt prima!

Årets første fisk på over kiloen er sikra! Har hatt mange tett oppunder, men bare nesten!

Blir nok flere utover sommeren, da ikke god vanna er besøkt enda!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom dere opp til Hovden!

Bra fiske for tiden! Bra aktivitet i fiken!

Å nå med litt skiftende vær burde det bli helt prima!

Årets første fisk på over kiloen er sikra! Har hatt mange tett oppunder, men bare nesten!

Blir nok flere utover sommeren, da ikke god vanna er besøkt enda!

:)

Dette høres bra ut!

Skal avgårde om 14 dager, da vi har hytta tilgjengelig på gautestad og hovden, lurer vi på hvor vi skal dra.

Hvilke vann på Hovden er det som er bra? MÅ en ha båt tilgjengelig her?

Evt. noe bra vann nært Gautestad?

Toppers post!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bubbles: Båt er absolutt ikke nødvendig!

Er mange bra vann her i nærheten! så mye og velge i!

Send meg gjerne en pm så tar vi god plassene der, verfall noen av de :) ehehe

I morgen skal jeg ut og prøve på nytt, skal komme med en liten raport da, så kan vi se hvordan det ligger ann! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

I forrige uke var evjes dekkomsettnings priser uslålige og innkjøp av både sommer og vinterdekk måtte til. Naturligvis kunne ikke jeg ta turen til evje uten å kaste et snøre i surtveitsfossen. Vannstanden var lav som ga meg mulighet til å vade bort til øya og fisker nye plasser.

Fiskerikt var det med utallige ørret på tørrflue fra 150g-300g. Så igjen fikk jeg en reliklaks eller bleka som jeg var selvfølgelig veldig fornøyd med.

106257_s.jpg

Bleka og flere ørret ble tatt i denne stryk....

106258_s.jpg

Endret av Wiggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 6 months later...

Veldig mye god info her i innlegget! Er det noen som har prøvd seg i år? Ørreten er bra på hugget i vannene rundt Kristiansand nå, men det er kanskje for kaldt i vannet i Setesdalen foreløpig? Det frister å prøve lykken på Syrtveit, men det hadde vært fint med noen rapporter hvis noen har vært der i vår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en ørret der sist lørdag. Ikke så stor, men veldig pen:

1605201123350963amtochK2N5.jpg?18

På mark - tok bare noen sleng når vi kjørte forbi der. Og vi var heldige og fikk med oss da et par vågale karer som satte utfor den verste fossen der i sånne små kajakker - så veldig moro ut! :)

Legg merke til capsen :rolleyes:

Tok ellers en tur med barna ut for å fiske torsk til katta på søndagen, og da fikk jeg en hyggelig overraskelse i form av en helt grei sjø-ørret da jeg kastet litt sluk mens ungene pilket

160520112335093Gg5ut1OoLi9.jpg?39

Så da ble det både en brun og en blank en på dette korte sørlands-besøket

Hvis noen lurer på hvorfor jeg ikke har haugevis av bilder av ungene med torskene de fikk, så er forklaringen at jeg har kjøpt nytt videokamara og dermed ble det ikke så mye stillbilder :thumbsup:

(Men kanskje det kommer en morsom video på Youfish etterhvert)

Skjønner ellers at jeg har fisket i Syrtveitfossen før. Bare lenger ned.

For det heter Syrtveitfossen hele veien fra demningen og ned til der det blir stille?

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei.

Er det noen som har en rapport fra Syrtveitfossen fra senere tid? Vannmengde, fangst, flue ellersluk?? Tenkte å opp å prøve en tur. Er det noen som vet hvor man får kjøpt fiskekort?

Bård

Trenger ikke fiskekort der, da det ikke er lakseførende. Har ikke fisket der siden i vår, men både flue og sluk er nok fangstgivende. Det koker av fisk der oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...
On 7/26/2007 at 12:49 PM, DYM said:

Tenkte jeg ville skrive litt kjapt om fiskeforholdene i Otra slik jeg kjenner dem. Jeg har fisket i øvre del av Otra i over 20 år så jeg er sånn noenlunde oppdatert :P Det finnes 5 arter i øvre del; Ørret, canadisk bekkerøye, abbor (skjebbe), Bleke og ørekyte. Strekningen jeg kjenner best til er Kilefjorden-> Valle. (Bruk foreksempel www.norgeibilder.no for å søke på stedsnavnene jeg nevner!)

Kilefjorden -> Hornnes: 4 arter: ørret, abbor, utsatt bleke og bekkrøye. Bleke er en relikt og unik laks som kun finnes i Otra. I de senere år er den satt ut både sør- og nord for Byglandsfjorden der den egentlig stammer fra. Størrelse opp til max 400g. YPPERLIG matfisk! Ved Kilefjorden bør man ha båt. Fisk på over kiloen av ørret er ikke uvanlig. Fin kvalitet de siste årene pga. hard oppfisking med storruser. Fremdeles mye fisk. Når man kommer oppover mot Hornnes og Fennefoss avtar fisken i kvalitet. Denne strekningen er endel plaget av krypsiv.

Fennefossen -> Birkelandsfossen (strekningen forbi Evje sentrum) kan du bare kjøre forbi. Store mengder småfisk med mye parasitter.

Syrtveit: Mange fine plasser under fossen (demningen) på begge sider av elva. Flere fosser og stryk sørover mot Evje. Kilos ørret ikke uvanlig, men også mye smått. Kun ørret og noe bleke her. Bleke fåes som oftest ved lav vannstand. Kjenner til folk som har dradd opp 15 bleker på få timer rett under demningen.

Nord for Syrtveitsdammen -> Byglandsfjord: MYE småørret og noe bleke. Taes vært år 3-5kilos ørreter i garn på Senum og i Vassend.

Byglandsfjorden opp til Ose: Mye småfisk. Bleke og ørret. Har personlig aldri fått større enn 600g i fjorden. Gjevnt over kan man si at fisken blir bedre jo lenger nord man kommer. Endel oppfiske pågår fortsatt ved hjelp av storruser. På Longerak, Skomedal og Åraksbø tas det regelmessig fisk på opp mot 6kg i garn. Andre beryktede plasser er Vik sør for Sines (oterfiske og dorging etter bleke), Dale(bukta) (fin ørret og bleke), området sør for Fånefjellstunnelen (her er det observert MONSTER fisk på ekkolodd, meget dypt og lite fisket). Generellt fine forhold fra land i fjorden med sand/steinbunn og minimalt med krypsiv. Størrelsen på fisken kan også variere mye fra lokasjon til lokasjon. En plass kan du ligge på 500 grams, 300 meter ovenfor får du bare 200 grams.

Ose-Langeid: på Ose taes det også regelmessig 4-6kgs Ørret i garn. Vanskelig å fiske fra land med stang, men går an langs veien nord for Ose "sentrum". Endel krypsiv. Har ikke fisket så veldig mye her selv, men snittstørrelsen skal være 350+ og kvaliteten fin.

Rysstad: meget kaldt vann hele året pga. tunnelvann fra kraftstasjonen. Mye krypsiv og vanskelige forhold uten båt. Unntakene er de smalere partiene ved broen fra Helle og over til østsiden av elva, og broen over til Hovet nord for Rysstad sentrum. Kjører du utover mot motorsportssenteret på Åraksøyne har du også mange fine plasser fra land. Småvokst fisk men det slenger kilos.

Flårenden -> Kveste: Flårenden er der elva vider seg ut igjen etter broa ca. 1 mil nord for Rysstad. Denne strekningen har jeg fisket mye. Pers her er ørret på 1,2 på markstang fra land. Mye kilos+ ørret i garn og endel 800grams på stang. Snittfisk på 350-500g. Desverre endel plaget av parasitter og krypsiv. Store mengder ørekyte. Kano eller båt anbefalt men det finnes også mange fine plasser fra land, særlig langs veien. Vårsesongen best, før krypsivet tar helt overhånd. I strykene i Kveste er snittet 500g+ på de rette tidene av sesongen. Opp mot kilos ikke uvanlig. Nord for Kveste opp mot Valle er det mange fine stryk og kulper med stor fisk.

Valle (Harstadbassenget): Det samme gjelder her som for Flårenden og Kveste. Mye fin fisk men også parasitter og krypsiv. Hold deg til stryk og partier med litt fall.

I tillegg har man mange flotte heievann fra 1-3 timers gange fra riksveien. Får heller se om jeg kommer med noen tips i en senere post :D

Håper dette kan vekke interessen hos flere sørlendinger ;) Øvre del av Otra har potensiale til å bli et skikkelig fiskeeldorado hvis man får bukt med krypsivet og parasittproblemene. Slik som det er nå kreves det litt lokalkunnskap for å i det hele tatt å få fisk på over 200g. Catch and release praktiseres IKKE for å si det sånn! Når det gjelder fiskekort så kjøper du det for å støtte kultiveringstiltak, ikke fodi du er redd for å bli anmeldt.

Sjekk ellers innom www.vafa.no for meir informasjon. De selger fiskekort for noen MEGET bra heievann. Anbefales. Skal se om jeg kan få fiskebiologen i Valle/Bykle til å komme med noen tips også :)

Takk for denne detaljerte informasjonen. Du skriver at det er en del fisk med parasitter, er det trygt å spise denne fisken? 
Jeg har tenkt å fiske i Kilefjorden , ved Øyna. Vi har kano med oss. Hilsen fra Willem - fra Nederland

Endret av Willem van Westbroek Jr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

tror ikke du skal  vente noe svar her, forrige poster fra 2011

Men ja, du kan trygt spise fisken. Parasittene er rundormer, de lever stort sett i innvollene på fisk. dere bør dog rense den raskt så ikke marken  går i fiskekjøttet, og den må enten fryses eller varmebehandles (kokes/stekes) før den spises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/16/2019 at 7:17 PM, cannonbang said:

Hei

tror ikke du skal  vente noe svar her, forrige poster fra 2011

Men ja, du kan trygt spise fisken. Parasittene er rundormer, de lever stort sett i innvollene på fisk. dere bør dog rense den raskt så ikke marken  går i fiskekjøttet, og den må enten fryses eller varmebehandles (kokes/stekes) før den spises.

Ah tusen takk for informasjonen ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

...da er det på tide å blåse liv i den igjen. 

Skal til Troll Aktiv i juni med en 10.klasse. Skulle vært gøy å smugle med seg en fluestang og snike seg bort noen kveldstimer. Forstår det kan lønne seg å ta turen opp til demningen? Eller kan jeg like gjerne prøve å strykene nedenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.