Gå til innhold
Fiskersiden

Tusenbrødre som IKKE biter..?


Dæljer'n
 Share

Recommended Posts

Et lite tjern jeg fiska i endel som liten..(Tientjern) da fikk man da opp massevis av småabbor..

Prøvd meg litt der idet siste.. ser småabboren, men den biter aldri.. Uansett hva man bruker.. ikke mark.. ikke småsmå spinnere.. eller noe. :)

vannet burde jo vært renska for tusenbrødre nesten.. så det kunne bli en bedre bestand igjen.. trur bare det er abbor og noen få svart/brun aktige aggresive gjedder..

noen som har noen tips om hvordan få opp disse småtassa?..hehe.. sikkert et teit spørsmål fra meg igjen, menmen.. jeg spør da likevel.. :unsure:

Mvh Dælj

:lol:

Endret av Dæljer'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mepps aglia/black fury str 1 eller 2.

Går det an å ikke få fisk på de ?

nja.. er vel noe av det samme som Panther Martin.. bare annet merke.. eller? har en haug små spinnere og småkroker. så drar jeg å prøver nå :unsure:

(lyst å høre med grunneier om å få sette 9000 garn, så det kunne bli "normalt" fiske der men..) hehe...

jaja.. skal komme med en liten rapport etterpå..hehe :)

Mvh Dølj :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tjern jeg fiska i endel som liten..(Tientjern) da fikk man da opp massevis av småabbor..

Prøvd meg litt der idet siste.. ser småabboren, men den biter aldri.. Uansett hva man bruker.. ikke mark.. ikke småsmå spinnere.. eller noe. :)

vannet burde jo vært renska for tusenbrødre nesten.. så det kunne bli en bedre bestand igjen.. trur bare det er abbor og noen få svart/brun aktige aggresive gjedder..

noen som har noen tips om hvordan få opp disse småtassa?..hehe.. sikkert et teit spørsmål fra meg igjen, menmen.. jeg spør da likevel.. :unsure:

Mvh Dælj

:lol:

Halla. Jeg har fiska der MYE når jeg var mindre og det var mye mere småabbor der før. Ett år tok jeg nesten 500 fisk der, året etter fikk jeg bare litt over 200! Og jeg fiska like mye som året før. Gjedde har det vært der så lenge jeg har fiska der, men det var bare noen få, men store individer. Møtte en kar på isen der en gang som mente de hadde satt ut 10 gjedder på over 4 kg(bare hunnfisk). Målet var at de skulle beite hardt på abborbestanden. Har selv hatt på ett par av disse gjeddene og sett stor gjedde der 2 ganger. vil anslå vekten på mellom 6 og 8 kg. Men plutselig så var det noen som satte ut noen mindre gjedder der(hannfisk) og gjeddebestanden eksploderte i løpet av noen få år. gjedda nådde veldig fort en vekt på 2 3 kg. kunn på ett par tre år! men gjeddebestanden har gått tilbake igjen når gresset som grodde opp der det året som det forsvant ca en meter med vann der døde ut. Men det ser fortsatt ikke ut som at størelsen på abboren har gått opp selvom det har blitt betydelig færre abborer i vannet! Det jeg har merket meg er at det har blitt mye mye mere små abbor på 4 5 cm der noe vi aldri så for 10 15 år siden da abboren antagelig spiste opp sin egen rogn og/eller yngelen med en eneste gang pga dårlige næringsforhold. De siste 2 3 årene har jeg sett en del abbor som jager disse 4 5 cm fiskene; kanskje det er det som skal til for at veksten ikke skal stoppe på 10 15 cm. På de 5 6 årene jeg fiske veldig mye der har jeg fått en abbor på litt over 400g og en på 900g pluss noen få fiskpå ca 300g, den på 900g var foresten en hannfisk! En gang for ca 10 år siden skulle jeg og en kamerat bort å pilke der og vi fant 5 store abborhoder på isen, så ut som hoder til abbor på ca 500g og oppover... Veit også at det har blitt tatt abbor på 600g der på mark. Og blitt sett en stor abbor der.

Vi brukte stort sett alltid små svarte spinnere, wobblere og jigger, noen ganger også mark. Men det beste fisket hadde vi med pimpel på isen, tok nesten 80 fisk der på en dag husker jeg.

Tror ikke det er så mye å gjøre med dette vannet for å få opp snittet på abboren, snittet er fortsatt 10 cm som for 15 år siden tross av alle gjeddene som har herjet der de siste 7 8 årene.... Det vanntet trenger noe føde for abboren feks stingsild eller ørekyte som aldri blir for stor til å spises av abboren... Men da gjør man jo noe kriminelt da hvis man setter ut det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abboren er jo kanibal, så vannet trenger neppe kyte.

Tipper det er flere gromme abborer i det vannet, bare at de fanges lettest med live bait (som også er ulovlig).

Tror nok en ruse eller 15 er bedre enn garn, El Dælj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abboren er jo kanibal, så vannet trenger neppe kyte.

Tipper det er flere gromme abborer i det vannet, bare at de fanges lettest med live bait (som også er ulovlig).

Tror nok en ruse eller 15 er bedre enn garn, El Dælj.

Stemmer nok at det er flere store abborer der. vannet er ikke stort, du går fort en runde rundt det på 10 15 min på isen( vanskelig å gå rund på land). men vannet er veldig dypt til å være så lite har målt 25 m der med ekkolodd på isen. de to "store" abborene jeg har fått der hadde små abbor i magen og en av de kastet også opp en liten abbor. og de siste årene har det blitt mere synlig yngel så det kan hende det skjer noe med størelsen på de neste årene. fanget en liten abbor( 3 4 cm) med hendene der i fjor som 4 5 abborer (10 cm'ere) drev å jagde i overflaten. kastet den lille abboren uti igjen og det tok ikke mere enn 3 sek så var den abboren slukt, hører med til den historien at de prøvde å sluke sneiper og små pinner som jeg kastet i vannet etterpå helt til de skjønte at det ikke var mat... :)

Blir spenende å se hva som skjer de neste årene pga færre abbor i 10 15 cm's klassen, færre gjedder og mye mere småabbor i 3 til 5 cm klassen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar ja.. Rolsen: du har vel vært der endel ja :lol:

var der oppe nå. en 2-3 timer.. fikk en 5-6 abborer på spinner... den minste var vel max 5cm og den største kanskje 12-15cm... Men SÅ!-....: mista jeg favoritt spinneren til tusenbrødra.. så sattt på en større(svart med gule prikker).. noen kast.. PLUTESELIG smalt det!!!!!!!Gjedde(tipper rundt 3kg+)

som dere da skjønner klarte jeg å miste den etter litt kamp, men den DRO til nærme land..å da røyk det seff! :unsure: hørte vel F.........EN joma over hele Fetsund da.. heh (sikkert folk som trur jeg skrøner nå..menmen) ALDRI KLART Å FÅ EN GJEDDE I LAND DER!!!!!!!

kanskje en ide å sette ut store hun gjedder igjen.. hehee...

ja.. hva mener folk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej!

Finns det några stora abborrar i tjärnen o mägnder av tusenbröder skall man inte ta upp all stor fisk man får, spesiellt inte i små vatten! Annars blir det fort fel selektionseffekt i populationen. Eftersom risken för att bli fångad o oppspist är mycket större när man e stor kommer antalet små, sakta växande individer att stiga, medans de fiskar som genetiskt sett har möjligehten att växa snabbt om det finns nog mat åt dem blir allt färre o färre. O deras yngel står i konkurranskamp med de många sakta växandes fiskar yngel. Fiska upp all gädda (som tydligtvis inte har funnits i sjön från början) o ta sen upp mycket småfisk i genomsnittsstorlek (risken, att dö är större om man INTE fäxer snabbt). Det borde hjälpa, så att man får ett fint abborrvann! :)

Mvh Stefan

Endret av stekus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen tilknytning til dette tjernet,men er uansett i mot all spredning av gjedde!!! medmindre vannet bare inneholder småvokst karpefisk fra før,og det ikke er mulig for videre spredning via bekker/elver.abbor er en glimrende predotor og tynningsfiske bør være en mulighet :unsure: så er det bare å smøre seg med tolmodighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje en ide å sette ut store hun gjedder igjen.. hehee...

ja.. hva mener folk :unsure:

Ehm... folk mener jo at det er ulovlig, og folk har rett i det.

På samme måte som det er ulovlig å sette ut stor fiskespisende abbor der, som hadde vært bedre.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen tilknytning til dette tjernet,men er uansett i mot all spredning av gjedde!!! medmindre vannet bare inneholder småvokst karpefisk fra før,og det ikke er mulig for videre spredning via bekker/elver.abbor er en glimrende predotor og tynningsfiske bør være en mulighet :) så er det bare å smøre seg med tolmodighet :blink:

Ingen karpefisk der.. eller om det fins 1 mort kan hende.. Rolsen veit sikkert... heh.. Om man tar Gjedde fra glomma og setter ut.......en LITEN bekk som renner ut der noen ganger.. hehe.. :P

ikke bekk til tjernet så det er vel oppsig... har jeg lov å sette garn der da? :)

Endret av Dæljer'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen karpefisk der.. eller om det fins 1 mort kan hende.. Rolsen veit sikkert... heh.. Om man tar Gjedde fra glomma og setter ut.......en LITEN bekk som renner ut der noen ganger.. hehe.. :)

ikke bekk til tjernet så det er vel oppsig... har jeg lov å sette garn der da? :blink:

Er kun abbor der og den vesle bekken som renner derifra renner ned til svellet (øyeren) og der har du jo det meste. bekken er så liten at det er umulig for fisk å leve der.

De store gjeddene ble satt ut for kanskje 15 år siden eller mer for å tynne bestanden, men det hjalp ikke en d.... De gjeddene som ble satt ut var hunngjedder for at de ikke skulle formere seg, men når noen andre satte ut gjedde der eksploderte bestanden i noen år for så å gå tilbake igjen.

Når jeg og noen kamerater hodt på der for ca 10 år siden tok vi knekken på alle abborene vi fikk med ett lit håp om at det skulle heve gjennomsnitsstørelsen. men tross av at det ble veldig lite abbor der så har ikke gjennomsnitsstørelsen gått opp en eneste cm! Dagsfangstene på isen har gått ned fra ca 30-40 til 5 6 tross av at jeg vil si jeg er en mye bedre pilker nå enn for 10 år siden...

Så hvis ikke fisken blir større nå så veit jeg ikke om det er så mye som hjelper.

Bunnen er heldeekt med grønne algeliknende vekster, kan jo være at vannet bare har elendige næringsforhold...?

Skal du sette garn får du høre med tien gård som jeg tror eier vannet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jess stemmer det, renner ut i Merkja..hehe. idag var det 0 vann i bekken...noen gjedde beist er det jo der enda.. det er sikkert..

"Når jeg og noen kamerater hodt på der for ca 10 år siden tok vi knekken på alle abborene vi fikk med ett lit håp om at det skulle heve gjennomsnitsstørelsen. men tross av at det ble veldig lite abbor der så har ikke gjennomsnitsstørelsen gått opp en eneste cm! Dagsfangstene på isen har gått ned fra ca 30-40 til 5 6 tross av at jeg vil si jeg er en mye bedre pilker nå enn for 10 år siden..." som du sa, er det jo noe galt.. :(

mulig jeg hører med Tien-bonden da.. Vil ha tilbake det gamle Tientjern..hehe :P ensete triste er husa som kommer nærmere og nærmere :)

Trym: jeg veit det.. ikke det jeg mete med: "hva mener folk" heh :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kun abbor der og den vesle bekken som renner derifra renner ned til svellet (øyeren) og der har du jo det meste. bekken er så liten at det er umulig for fisk å leve der.

De store gjeddene ble satt ut for kanskje 15 år siden eller mer for å tynne bestanden, men det hjalp ikke en d.... De gjeddene som ble satt ut var hunngjedder for at de ikke skulle formere seg, men når noen andre satte ut gjedde der eksploderte bestanden i noen år for så å gå tilbake igjen.

Når jeg og noen kamerater hodt på der for ca 10 år siden tok vi knekken på alle abborene vi fikk med ett lit håp om at det skulle heve gjennomsnitsstørelsen. men tross av at det ble veldig lite abbor der så har ikke gjennomsnitsstørelsen gått opp en eneste cm! Dagsfangstene på isen har gått ned fra ca 30-40 til 5 6 tross av at jeg vil si jeg er en mye bedre pilker nå enn for 10 år siden...

Så hvis ikke fisken blir større nå så veit jeg ikke om det er så mye som hjelper.

Bunnen er heldeekt med grønne algeliknende vekster, kan jo være at vannet bare har elendige næringsforhold...?

Skal du sette garn får du høre med tien gård som jeg tror eier vannet...

Om du husker den renna som kom fra skogen,den ble jo lagt i rør,når dem bygde rognebærlia...derfor gror tienkjern igjen,det var gjennomstrømning der før men nå renner det vel ikke noen ting over demningen lenger....

Har selv fått 4 gjedder på 5 kast der,i den dype renna i hjørne på demniningen...der er det nesten altid noen abbor pinner også...men nå er det noen år siden jeg var der sist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du husker den renna som kom fra skogen,den ble jo lagt i rør,når dem bygde rognebærlia...derfor gror tienkjern igjen,det var gjennomstrømning der før men nå renner det vel ikke noen ting over demningen lenger....

Stemmer at de rev den renna ja, men var jo ikke spesielt mye gjennomstrømning der akkurat. den renna var ikke helt tett heller for å si det sånn. de algene der har vært der hvertfall de siste 15 åra og renna rev de vell for enn 5 6 år siden.... målte ph der for noen år siden til ca 4. det er vell og forblir vell ett tusenbrødrevann, men det finnes noen store abborer der. men er nok ikke mange av de... renner vann over demningen kun når det er veldig mye vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du husker den renna som kom fra skogen,den ble jo lagt i rør,når dem bygde rognebærlia...derfor gror tienkjern igjen,det var gjennomstrømning der før men nå renner det vel ikke noen ting over demningen lenger....

rant bra der til tider.. men har aldri rent konstant hele året i vannrenna...så vannet kommet til av oppsig.. fra bunnen.

men skal hive deg i leira, du som får opp gjedda! :)

Endret av Dæljer'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.