Gå til innhold
Fiskersiden

Ressurected from NordNorge


Remy
 Share

Recommended Posts

Litt stresset begynte turen med dårlig tid innom Gero, og mitt livs sjokk kom da jeg hørte en kjent stemme bak kassa. Der stod jaggu meg Cato Bekkevold gitt. Ja, når jeg har sett denne mannen jobbe var det vel muligheter for laks også tenkte jeg!!

Fordomsfull som jeg var hoppet jeg på flyet til Kirkenes og var klar for nesten en uke med laksefiske i Finnmark. Jeg gledet meg og gruet meg samtidig, men mest av alt gledet jeg meg. Vel fremme var det ca 10 mil å legge bak seg til Nesseby rett utenfor Varangerbotn. Her bor min tante og Per som er født og oppvokst i området. Etter en varmvelkomst var det ut for å kjøpe fiskekort til Bergebyelven som renner rett bak åsen der Per bor. Etter å ha prøvd å lirke ut noen tips fra naboen som er beryktet for å være den råeste fiskeren i Bergebyelven, måtte jeg gå på elven og innse at tips det deler man ikke ut til Østlandsværingar. Eneste rådet jeg fikk var å ikke fiske med fluer med blått innhold.

Vel til mot startet jeg et par hundre meter ovenfor munningen av elven og skulle fiske meg oppover de 15km med lakseførende strekk. Dette tok fra 22:30 på kvelden til 12:45 neste morgen. Bergebyelven er en relativt liten elv, men største fisken som er tatt er på hele 18.9kg. En elv som inneholder mye smålaks og mellomlaks. Elven består av grunne stryk og korte, halvdype kulper. Alle de virkelig fine kulpene er det fiskeforbud i pga laksetrapper. Her er det fredningssoner både over og under trappene. Etter å ha fisket med mange varianter av greenhighlander som er en populær flue i nord ble det med en variant av T&L. Og visst ble det fisk på andre kastet som igjen datt av etter 10sekunder. Foruten denne fisken ble det ikke mer fisk å føle. Det var dog en og annen laks å se, men det virket ikke som det stod tett med fisk på elven. Kortet koster 200kr pluss 100 i depositum. Det er ekstremt bratt terreng langs elven, vanskelig å komme seg frem, men alikvel verd det. En absolutt sjarmerende elv som byr på innsla av harer, ørn, ryper, og rein. Området er og en av de plassene det oftest observeres bjørn, men desverre kom jeg ikke over noen bjørn. Ila hele natten og elvens lakseførende strekk møtte jeg ikke en eneste sjel, det var en fredelig og harmonisk natt.

Dagen etter bar det til Vestreelva. Denne renner ut ved Kalebotn, et par km fra Varangerbotn. Jeg hadde møtt noen finner som det finnes mange av der oppe som hadde fortalt om en artikkel i Finlands Alt om Fiske der de skrev at dette måtte være Finnmarks beste elv. Det skal sies at 2006 var et grymt år for Finnmark mtp laks. Kortet koster det samme her da det er forvaltet fra samme fiskeforening.

Overraskelsen var vel ikke så stor når jeg nådde frem til parkeringen på denne ørretsized elven. Her stod det utallige bilder med FIN på skiltet sitt. Og akkurat som fryktet var elven pakket med finner som hadde kommet for å sikre seg laks. Men laks var det ikke i elven, aboslutt ingenting foruten en og annen som man kunne se i fossen ovenfor brua. Etter en hyggelig prat med en finne som var grensevakt og kompisen hans og en lengre samtale med oppsynet i elva tok jeg med meg stanga oppover i elven et stykke for å se om det var noe ørret man kunne lure. Heller ikke det lyktes. Jeg la ikke ned altfor mange timer i denne elven.

Dagen etter var jeg på vei til en av mine ”must fish” elver i området. Ikke langt fra Vadsø, ei heller langt fra Nesseby ligger hva som skulle bli mitt paradis. Vestre Jackobs er et lite tettsted, vakkrere enn alle andre tettsteder i nord og i samme vakre sammensettning er Vestre Jackobselv kanskje enda vakrere. Bilder kan ikke rettferdiggjøre denne elven. Fiskerkort er begrenset til 24 pr dag, derav 12 for ikke norske (turister) og 12 for nordmenn. Ved kjøp på campingplassen fikk jeg beskjed om at de ikke solgte til nordmenn så jeg måtte på Esso. Desinfisering må gjøres og bevis på dette kjøpes for 50kr. Kortet koster 180kr pr døgn og gir fiske som i alle andre elver her oppe i hele elven. Depositum er 50kr.

Fisket i denne elven er beryktet til å være vanskelig og det er kun flue i hele elven etter 10juli. Første jeg gjorde var å rekognisere og jaggu møtte jeg ikke på en legende i en legendarisk elv. Selveste Göran Andersson var på tur innom, han hadde ikke fisket denne elven siden 70 tallet og på vei tilbake fra Lakselv tok han turen innom. En fryd for øyet å se denne mannen kaste og sakte men sikkert demret det for meg igjen hva sjarmen, kunsten, skjønnheten ved fluefiske virkelig er! Etter å ha snakket med mange, tittet over elven ble den fisket fra kanskje Norges vakreste strekk som begynner i 3 fossen noen km opp i elven. Synet som møter deg er til å ta pusten fra deg. Her er det kulp på kulp som er verd å fiske, og i noen av de ser man laksen så fort den beveger på seg. Da jeg kom til en kulp hadde nettopp en vadsømann landet en på 10.2kg i krystallklar elv som bukter seg igjennom Grand Canyon style senario. Jeg derimot måtte ta til takke med ingenting som majoriteten. Nedre deler av elven rommer mye fisk, hvert sekund ser man fisk oppe, noen ganger 6 – 7 stk på en gang. Alt fra kiloen opp mot 15, hvilket syn! De nedre delene hadde i år også mye pukkellaks som kommer fra Kola halvøyen. De kommer hvert fjerde år til denne elven og ved solskinn kunne man se tusenvis av de i munningen og arten er notert i det minste. For å gjøre det kort, det ble kun smålaks på meg og flere mistet fisk. Igjen var jeg en del av statestikken, mange mistet fisk og smålaks. Men hva gjorde det, å gå langs denne elven hele natten var belønning nok. I båtkulpen kan man stå på fjellet og se alt annet enn bunn, det er så mye laks her at øynene holder på å dette ut. Klart, stilleflytende, dypt vann fullt av laks. Her blir de fisket på til alle døgnetstider, svært få får noen! Og etter hva jeg hørte klarte heller ikke legenden å lure opp en fisk i denne elven.

Dagen etter ble det brått besluttet at jeg og Oddvar (fra Kirkenes, nevøen til Per) skulle fiske Masjok, en utilgjengelig sideelv til Tana. Siden det var fredning i disse vassdragene i helgene er mandag – tirsdag den giftigste dagen. Klokken 18:00 begynte fisket. Etter å ha gått i 1,5 time kom vi frem til elven. Denne var bankers ifølge Oddvar som aldri har gått herfra uten fisk. Vi fisket oss oppover igjennom et utrlolig landskap og langs en vakker elv. Etter å ha tilbakelagt en del mil var vi nesten med Masjok vannet. Uten en laks. Vi møtte en del andre, alle også tomhendte! Vi fikk mye harr på opp til kiloen dog. Turen opp fjellet igjen var hard, men vel verd utsikten på toppen. Også denne elven er kun flue og koster 200kr døgnet og 200kr i depositum. Er du fra Tana kommune kan du fiske med sluk, spinner, mark etc.

Igjen tok jeg turen til Jackobselv, og hadde en likeså utrolig tur som forrige gang. Hit skal jeg igjen. Vannet var kaldt, 9,2 grader som bidro til å gjøre fiske vanskelig. Det ble tatt få fisk, men denne gange fikk jeg ingen. Vel utslitt, men alikevel glad retunerte jeg til Oslo sent onsdag kveld.

Men alikevel har jeg mye bismak i munnen. Etter å ha sett denne storslåtte naturen, de perfekte elvene er det trist å tenkte på hva de lokale bedriver tiden med. I Masjok som renner ut fra Masjokvannet, forsetter laksen opp Sommerelva. Her møter de veggen i storfossen. I august mnd drar Tanaværinger inn her og setter opp garn, not, og stengsler på gytende fisk! Alle vet det skjer, men ingen har ressurser til å gjøre noe. Snakket med to karer fra Tromsø som må lenger og lenger inn på vidda for å finne vann med fisk. Tidligere go vann er erstattet med fisketommevann og mengder av ATV spor. Masjok var stengt noen ekstra døgn da en lokal hadde sperret munningen med garn og tok opp 1200kg laks! Heldigvis ble han tatt. De fisker ved laksetrapper, de voldtar vassdragene og vann, de har ingen hemninger. Da jeg spurte hva de gjorde med all fisken så var svaret ”den fryser de ned i frysere på utehusene, når våren kommer og laksen returneres blir meste parten dumpet i elva igjen for å gjøre plass til ny fisk”. I Tana’s side elver er det aparteid, kun nordmenn kan fiske der! Utenbys fra får ikke jakte. Naboen til Per flyttet til Oslo, 2år har gått og han ville tilbake på rypejakt i høst men ble nektet da han ikke bor her lenger! Nå vil samene ha rettighetene hele veien ned til Tromsø, og inne alt dette klager de på at de ikke får nok bevilgninger og at fisken dør ut på vidda og i vassdragene! For hva jeg sitter igjen med så er det at mengden fordommer jeg hadde var for lite, samtidig var de feil rettet. Mesteparten av lokalbefolkningen er like irritert på dette, de er like forbanna på samene. Til og med Per som er same er drit forbanna på måten de holder på og vil ikke bli indentifisert som en!

Nei, denne bismaken er vond å svelge og gjør meg vondt mtp rovdriften av naturen de bedriver.

Men sett til siden for dette så har en fluefisker igjen blittt født, det skjedde for 20 år siden for første gang, og det skulle altså gå noen år før jeg igjen skjønte det. Nå tror jeg jammen det er slutt på å fiske gjørmefisk og igjen bedrive fiskets ekte kunst, fluefiske.

”as you walk the path of life, you may take a wrong turn or two that seems tempting, but when you get back on the main path you realized that this is where you belong and finally you can enjoy the time that you have been given”

Her følger en rapport med bilder:

Dette er fra fossen i Neiden, vurderte å fiske her men det var tregt visstnok:

31194_s.jpg

Dette er fra fossen i Neiden, vurderte å fiske her men det var tregt visstnok:

31195_s.jpg

Bergebyelva, liten og intim:

31196_s.jpg

Her er det tatt bilde ned mot munningen av Bergebyelva:

31197_s.jpg

Bergebyelva:

31198_s.jpg

Første foss og laksetrapp i Bergebyelva:

31199_s.jpg

Første foss og laksetrapp i Bergebyelva:

31200_s.jpg

Fugl:

31201_s.jpg

Regnbue klokken 01:20:

31202_s.jpg

Relativt klart vann:

31203_s.jpg

Ett strekk i Bergebyelva:

31204_s.jpg

Oppsynsmannen i Vestreelv og en finne jeg møtte:

31205_s.jpg

En annen finne jeg møtte i Vestreelv:

31206_s.jpg

Og en harepus:

31207_s.jpg

Enda ett strekk i elven som ga fisk:

31208_s.jpg

Ett strå, jøss:

31209_s.jpg

Det ble mange sånne:

31210_s.jpg

Fugl for deg Erik Whale:

31211_s.jpg

Fuglene i Bergeby prøvde aktivt å få meg bort:

31212_s.jpg

En finne jeg tailet en fisk for i Vestre Jackobselv, tok den på klasse #6 fot:O:

31213_s.jpg

Et strekk i vakre Vestre Jackobselv:

31215_s.jpg

Hvem kan så dennne karen være?:

31217_s.jpg

Jovisst, kun en som kaster slikt mr anderson:

31216_s.jpg

Begynnelsen av båtkulpen i V. Jackobselv:

31218_s.jpg

Båtkulpen:

31219_s.jpg

Båtkulpen:

31220_s.jpg

Båtkulpen:

31221_s.jpg

Båtkulpen:

31222_s.jpg

Båtkulpen:

31223_s.jpg

3 fossen:

31224_s.jpg

Kulpen nedenfor 3 fossen:

31225_s.jpg

Klart vann i V. Jackobselv:

31226_s.jpg

Kulpen under fossen tatt nedenfra:

31227_s.jpg

Videre nedover fra 3 fossen:

31228_s.jpg

Nede deler av V. Jackobselv, laksekulpen:

31229_s.jpg

Det ble noen slike:

31230_s.jpg

Mot utløpet, her stod det mye russerlaks:

31231_s.jpg

Båtene i Tana:

31232_s.jpg

Tana bru, ble ikke fiske her. To siste ukene hadde det blitt innrapportert 89 og 33 fisk for Tana:

31233_s.jpg

Masjok, her er første kulpen vi fisket:

31234_s.jpg

Oddvar i aksjon i Masjok:

31235_s.jpg

Mats og Tussi varmer seg ved bålet:

31236_s.jpg

Det var mange av disse krabatene, sinna er de og:

31237_s.jpg

Det var mange av disse krabatene, sinna er de og:

31238_s.jpg

Solen kom frem klokken 02 på natten:

31239_s.jpg

Ett bra strekk i Masjok:

31240_s.jpg

Ett bra strekk i Masjok:

31241_s.jpg

Solen kom frem klokken 02 på natten:

31242_s.jpg

Ett bra strekk i Masjok's øvre deler:

31243_s.jpg

Ett bra strekk i Masjok's øvre deler:

31244_s.jpg

Her er vi på vei opp igjen dagen etter:

31245_s.jpg

Slik skog gikk vi igjennom mye av tiden:

31246_s.jpg

Når man kom oppover i fjellet skjønte vi at det var noen høydemetere:

31247_s.jpg

Her ser man Masjokvannet:

31248_s.jpg

Det var deilig å sitte her oppe og nyte den fine utsikten:

31249_s.jpg

Det var deilig å sitte her oppe og nyte den fine utsikten:

31250_s.jpg

Det var deilig å sitte her oppe og nyte den fine utsikten:

31251_s.jpg

Det var deilig å sitte her oppe og nyte den fine utsikten:

31252_s.jpg

Ved den røde prikken startet vi ferden oppover elven:

31253_s.jpg

En shark som har sett sine bedre dager, eldgammel:

31254_s.jpg

En av de første snøscooterene i Varangerbotn:

31255_s.jpg

Her var det jammen ett rede med fire sultne krabater:

31256_s.jpg

Og disse karene var det mye av:

31257_s.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

NB: Alle bilder er tatt på natta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange flotte nattbilder her ja! Ørnen ser forøvrig ut som en jaktfalk - men flott er den uansett :) Kulpene ser spennende ut :angry2:

Det drives nok dessverre mye rovdrift på naturen der oppe, det skal ikke mange "råtne eggene" til før skadene blir veldig synlige. ATV-spor, overfiske med garn, forsøpling etc.

Go Lemmings!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musevåk? Størrelsen kommer jo ikke frem av bildet, men den virker litt smal rundt vingene til og være havørn.

Forøvrig var det artig og se bilder fra Vestre Jakobselv siden jeg har tilbragt mange sommere der i min barndom. Hadde bildet nærme utløpet vært mer til venstre hadde jeg sett huset vi bodde i også. Ved brua ved utløpet er det normalt og se smålaks samle seg i små grupper før de går oppover.

Båtkulpen er forøvrig veldig intim og fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme fuglen som sitter her med hvitt hode, jeg gikk opp til redet og prøvde å ta bilder da de stupte etter meg. Enten er det en havørn og en våk som er sammen, ellers so fremgår det ikke av bildet pga den hvite bakgrunnen. Her ser du tydelig at det er en stor fugl med hvitt hode. Hva min lokale guide sa var havørn. Så kan det jo diskuteres videre :)

31201_s.jpg

Forøvrig var det artig og se bilder fra Vestre Jakobselv siden jeg har tilbragt mange sommere der i min barndom. Hadde bildet nærme utløpet vært mer til venstre hadde jeg sett huset vi bodde i også. Ved brua ved utløpet er det normalt og se smålaks samle seg i små grupper før de går oppover.

Båtkulpen er forøvrig veldig intim og fin.

Langs land, den steinveggen, ved sol, kunne man se hundrevis av laks i alle størrelser. Ikke bare smålaks men kubber opp mot ti og vel så det gikk i linje langs denne kanten. MYE laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport! Vekker minner å se bilder fra Masjokka. Ei flott elv som ikke gav meg annet enn en tapt laks. Det jeg husker best er likevel kompisen som fikk på en storlaks som tømte snella for backing. Han løp nedover elvebredden så langt det lot seg gjøre før han hoppa etter laksen. Det endte med brukket stang og null laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport! Vekker minner å se bilder fra Masjokka. Ei flott elv som ikke gav meg annet enn en tapt laks. Det jeg husker best er likevel kompisen som fikk på en storlaks som tømte snella for backing. Han løp nedover elvebredden så langt det lot seg gjøre før han hoppa etter laksen. Det endte med brukket stang og null laks.

Høres spennende ut. Elva er jo en idyll, og mange historier lik den du serverte ble fortalt av ulike fiskere vi møtte langs bredden :unsure: Blir garantert tur tilbake til denne elven, for en pærle er alltid artig å fiske av :blush:

Og Thor; Ok, du har sikkert rett. Totalt uinteressant om det er spurv, våk, ørn... den som flyr er våk eller noe, den som sitter er uindentifisert. Det er en fugl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport med fine bilder som river fram gamle minner i en finnmarkstraver :) Savner Komagelva her,men det glemte du sikkert bare på din ferd :)

Forøvrig det med samene har jeg diskutert meg ferdig med, i opptil flere andre tråder.El Loco er et passende navn på de fleste av dem :unsure::blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport med fine bilder som river fram gamle minner i en finnmarkstraver :) Savner Komagelva her,men det glemte du sikkert bare på din ferd :)

Forøvrig det med samene har jeg diskutert meg ferdig med, i opptil flere andre tråder.El Loco er et passende navn på de fleste av dem :unsure::blush:

Komagelva utgikk da det var for mye fiskere der, og svært lite fisk som ble tatt. Smålaksen hadde heller ikke ankommet. Møtte en kjenning fra Oslo i Masjok som hadde vært der en uke og blanket totalt. Han er kastemessig på høyde med Andersson og fisker som Frödin ;) Men skal nok til den en annen gang, samt et par andre elver mot Vardø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste blanker i Komagelva,inkludert undertegnede.Jeg har faktisk klart det opptil flere ganger selv om det var masse laks der :blush::unsure:

Ja, hørt noen rykter om det. Skallelva var også interessant, men fikk ikke tid. Syns V Jackobselv var et paradis og besluttet å bruke mer tid der. Ble forøvrig tatt en på 10.2 av en finne på en Black Doctor str 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Remy, var oppe i begynnelsen av juli (12 dager), opplevde dessverre samme som mange andre skjebner, ikke mye fisk, de fleste ble tatt av lokale helter i båt, var også en tur i Bergebyelva, fikk en der på 4.6 kg. like ved redet til musvåkene du har bildet av (de gneldrer konstant), ikke ørn som du skriver :-)! Var også i Masjoka + en utrolig fin elv som jeg også vil anbefale andre, Syltefjordelva!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Remy, var oppe i begynnelsen av juli (12 dager), opplevde dessverre samme som mange andre skjebner, ikke mye fisk, de fleste ble tatt av lokale helter i båt, var også en tur i Bergebyelva, fikk en der på 4.6 kg. like ved redet til musvåkene du har bildet av (de gneldrer konstant), ikke ørn som du skriver :-)! Var også i Masjoka + en utrolig fin elv som jeg også vil anbefale andre, Syltefjordelva!

Du tenker på nedfor stryket ved 2 lakstrappen? Den kulpen der? Fikk fisk der jeg og :unsure: Fint strekke, fin kulp nedenfor laksetrappen og med de bratte fjellsidene, men desverre så er det beste av strekket ikke lov å fiske. Bildet av fuglene er ikke derfra :blush: Disse er ved tredje laksetrapp og munningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker på nedfor stryket ved 2 lakstrappen? Den kulpen der? Fikk fisk der jeg og :unsure: Fint strekke, fin kulp nedenfor laksetrappen og med de bratte fjellsidene, men desverre så er det beste av strekket ikke lov å fiske. Bildet av fuglene er ikke derfra :glare: Disse er ved tredje laksetrapp og munningen.

Yepp, stemmer, fikk du hilst på han Oddbjørn ett eller annet, fikk tips fra ham ifjor, han tok 42-43 laks i Bergeby/Vesterelva på 10 dager...iår var han oppe i over 60 på 14 dager??? Skjønner ikke at det går ann, han tok alle på flue...:-), fine bilder du har, tok endel selv...kanskje jeg for satt de ut endag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, snakket ikke med han men med selveste ringreven i elva Per etteller annet. Bor ved siden av han Per jeg bodde hos. Alle vet hvem han er hehe... fikk 127 stk i bergeby i fjor, største på 14,7, da var ikke olaks telt med. Vesterelv fisket jo usansynelig bra i fjor da. Folk dro bort og nappet opp 5 - 6 laks på timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, snakket ikke med han men med selveste ringreven i elva Per etteller annet. Bor ved siden av han Per jeg bodde hos. Alle vet hvem han er hehe... fikk 127 stk i bergeby i fjor, største på 14,7, da var ikke olaks telt med. Vesterelv fisket jo usansynelig bra i fjor da. Folk dro bort og nappet opp 5 - 6 laks på timen.

Joda alle kjenner vel Per Bomban, han var å "hentet" 2 laks på morgenen da vi var i elva...., han vet akkurat hvor de står og tar...de innfødte har det "lett" hehehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda alle kjenner vel Per Bomban, han var å "hentet" 2 laks på morgenen da vi var i elva...., han vet akkurat hvor de står og tar...de innfødte har det "lett" hehehe!

Ja, han titter på en viss stein, så fisker han akkurat ett sted etter som vannstanden :D Står gjerne på brua og følger laksen på vei opp hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.