Gå til innhold
Fiskersiden

Lakk


boat
 Share

Recommended Posts

Jeg skal lakke(med rulle) min Askeladden båt, helst i original farge som er kremgul med fargenr 3033 :blush: Jeg har forstått det slik at jeg bør bruke 2 komponent f.eks. Jotun Hardtop eller Hempel Polybest. Disse skal være fin å rulle på, men disse merkene har ikke min lakk kode :) Litt gammel farge dette..? Så Askeladden hadde ikke fargen(Hempel).

Jeg vil prøve å finne et annet lakkmerke som har riktig farge. Noen som vet om andre lakk merker i 2 komponent som egner seg til båt skrog(rulle/pensel)? Og gjerne forhandlere som fører dette. (Bil lakk er uegnet til båt uansett påføringsmetode)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det florerer med fabrikanter av 2-komponentmalinger i Norge.

Jeg kjenner til Jotun og Hempel, som du selv allerede har nevnt. Biltema har 2-komponente malinger, men jeg tviler på at du finner akkurat fargen, verken på Biltema eller andre steder.

Hvorfor ikke rette det samme spørsmålet på forumet til www.baatplassen.no?

Jeg skal også igang med å male en Askeladden, men jeg kan love deg at jeg IKKE skal ha den oransjefargen min er i! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det florerer med fabrikanter av 2-komponentmalinger i Norge.

Jeg kjenner til Jotun og Hempel, som du selv allerede har nevnt. Biltema har 2-komponente malinger, men jeg tviler på at du finner akkurat fargen, verken på Biltema eller andre steder.

Hvorfor ikke rette det samme spørsmålet på forumet til www.baatplassen.no?

Jeg skal også igang med å male en Askeladden, men jeg kan love deg at jeg IKKE skal ha den oransjefargen min er i! :)

Ok, kan prøve.

Jeg såg en Askeladden som hadde vært orange overdel på og lakket hvit over. Skal love deg at det var stygt etter å ha komt noen striper og man kunne se orangefargen vise i stripene. Så da må du ihvertfall være nøye med forarbeidet og bruke en sterk 2 komponent lakk. Jeg kommer ikke til å gjøre dette på min orange overdel av nevnte årsak.

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

har lakkert opp igjen flere båter, brukt 2 komp billakk, riktignok har jeg sprøytet men sier du ifra blander di den til bruk for rull.

der får du den fargen du vil ha, di blander alle.

Endret av trolle36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lakkert opp igjen flere båter, brukt 2 komp billakk, riktignok har jeg sprøytet men sier du ifra blander di den til bruk for rull.

der får du den fargen du vil ha, di blander alle.

Ok. jeg skal ikke nekte for at bil lakk kan fungere, siden jeg ikke har prøvd det selv. Men var en som sa til meg at jeg ikke måtte finne på å bruke det, det kom til å dette av osv.

Kanskje litt iblandet mykningsmiddel kunne gjordt den bedre, slik de gjør ved lakking av plastdeler på bil, og forhindre at den sprekker ol. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal lakke(med rulle) min Askeladden båt, helst i original farge som er kremgul med fargenr 3033 :blush:

hvor kommer det fargenr fra ? Vær oppmerksom på at at hvis du skulle finne en leverandør som kan levere denne i RAL 3033 så får du en farge som heter pearl pink :blink: RAL er en felles internasjonalisering av fargekoder verden over, som Jotun, international og hempel bruker i dag.

Jotun hardtop kan bestilles etter fargekart som du finner på butikken, hvis butikken tar seg bryet med det da . Det finnes også butikker som kan scanne fargen og finne riktig kode til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Bengalakk innvending og utvendig på overbygget på min Lasse 15. Fargen er knall orange. Pusset godt over før jeg rulla på. Bengalakken flasser ikke, men den har bleket mye i fargen i løpet av 7 år (fikk kun ett strøk da, har stått ute året rundt i 7 år), så den fikk nedpuss i år og en ny runde Bengalakk i år.

Skal ikke påstå at Bengalakken er veldig slitesterk, men helt ok. Dog blir slitasje lett synlig hos meg da grunnfargen var mørkegrå slik at enhver stripe/hakk gjennom bengalakken blir veldig synlig. Med to størk, evt en lys primer under, vil jo dette problemet bli mindre.

Vil egentlig anbefale Bengalakk hvis man vil gjøre det enkelt, raskt og billig. Men det finnes åpenbart bedre, dyrere og mer tidkrevende løsninger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hard top'en flasser fort hvis du har litt fuktighet på overflaten, så pass på at alt er skikkelig tørt, bør ikke brukes ved høy luftfuktighet. kan gjerne stå og "godgjøre seg" en stund etter at den er blandet for å få litt tykkere maling og mindre sig.. synes den mister fort glansen, men er vel en grunn til at den er mye brukt i skipsfarten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor kommer det fargenr fra ? Vær oppmerksom på at at hvis du skulle finne en leverandør som kan levere denne i RAL 3033 så får du en farge som heter pearl pink :) RAL er en felles internasjonalisering av fargekoder verden over, som Jotun, international og hempel bruker i dag.

Jeg spurte Askeladden om hva farge det er:

52x44g6.jpg

Ikke pearl pink på det fargekartet..har fått vite at Askeladden brukte Jotun ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte Askeladden om hva farge det er:

Ikke pearl pink på det fargekartet..har fått vite at Askeladden brukte Jotun :P

Da er nok det en gammel fargebetegnelse på gelcoat i den tiden, det er iallefal ikke RAL kode.

for RAL 3033 er pearl pink, se linken, den kommer ikke frem der men du finner 3027 og 3031, 3033 er i nærheten.

Kremgul fargen din skulle ligget på 10xx et eller annet.

Bare du er oppmerksom på det så går det bra det.

http://www.net-point.no/ral.htm

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst ikke lakk/maling som er på båten originalt, men noe slik gelcoat greier som også inneholder voks.. :unsure: Gelcoat fåes visst enda i 3033, men har forstått det slik at dette egner seg dårlig til å helmale båten med utenpå den gamle gelcoaten.. :unsure:

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gelcoat inneholder ikke voks, hvis du har voks i gelcoaten så får du topcoat egenskaper.

Hvis du får gelcoat i den fargen så får du topcoat også.

Hvis det er original farge så kan du overmale det med topcoat eller gelcoat med voks i . Det er viktig å pusse skikkelig for å få vedheft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det bare er fargen som skal gjenopplives kan det være nok å rubbe områdene og vokse etterpå.

Men det er kanskje noen hull og riper/skader som skal sparkles opp?

Ja, det har vært hull tidligere og masse andre sparkelflekker rundt om som også skal males over. Så det går ikke med bare rubbing, må male hele skroget :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal og til med samme prosjektet, men jeg har vært igjennom noen runder med tidligere båter og kommer til å våtslipe lett først, så sparkle og pusse og legge på en tokomponent grunning. Dette er en sealer og etter det er det igang med topcoat eller gelcoat med voks.

Min erfaring tidligere, som ikke kan få sprøytelakkert jolla, er at det beste resultatet oppnåes med gode pensler. Har prøvd rull, men det funker ikke godt nok med min teknikk. Husk at tokomponente malinger begynner å tørke raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal og til med samme prosjektet, men jeg har vært igjennom noen runder med tidligere båter og kommer til å våtslipe lett først, så sparkle og pusse og legge på en tokomponent grunning. Dette er en sealer og etter det er det igang med topcoat eller gelcoat med voks.

Hvordan er gelcoat/topcoat i forhold til vanlig 2-komponent malig..kan man bruke den på lik linje med maling egentlig..? Er vel bakdeler med den..siden 2-komponent maling er det mest vanlige å bruke til helmaling..?

Edit: En forhandler sa idag at gelcoaten var håpløs å helmale båten med, det kom ikke til å bli pent..klumpete..

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk denne linken til min hjemmeside om oppussing av båten min!

http://home.online.no/~mkje/mekking.cfm

Jeg har hatt en større lakkjobb. Brukte det billigste og beste alternativet BILTEMA topcoat som er 2-komp. polyuretane lakk billigere og bedre enn det meste annet. Fargene er litt mer vrien. Båten min er oprinnelig rød gelcoat, malt snekkegul med enkomponent skitmaling. som måtte fjernes 100% før 2-komp..

Jeg lakket med offwhite og er en mellomting mellom hvit og snekkegul.

Ta gjerne kontakt. Jeg har høstet litt erfaring etter prosjektet.

Min anbefaling er å ikke bruke benga i alle fall. Da sitter ikke en dritt på skroget senere om du velger å pusse opp båten skikkelig senere.

Om du ikke velger biltema anbefales international produkter for best amatørresultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk denne linken til min hjemmeside om oppussing av båten min!

http://home.online.no/~mkje/mekking.cfm

Jeg har hatt en større lakkjobb. Brukte det billigste og beste alternativet BILTEMA topcoat som er 2-komp. polyuretane lakk billigere og bedre enn det meste annet. Fargene er litt mer vrien. Båten min er oprinnelig rød gelcoat, malt snekkegul med enkomponent skitmaling. som måtte fjernes 100% før 2-komp..

Jeg lakket med offwhite og er en mellomting mellom hvit og snekkegul.

Ta gjerne kontakt. Jeg har høstet litt erfaring etter prosjektet.

Min anbefaling er å ikke bruke benga i alle fall. Da sitter ikke en dritt på skroget senere om du velger å pusse opp båten skikkelig senere.

Om du ikke velger biltema anbefales international produkter for best amatørresultat.

:D

så sinnsykt bra ut

Ps.du får si ifra viss du vil pusse opp min også.

Endret av stegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.