Gå til innhold
Fiskersiden

Treg sjø-ørret : Trenger anbefaling wobbler/ sluk ?


Recommended Posts

Jeg er nybegynner innen sjø ørret fiske. Har funnet en flott plass. Er en ganske høy molo som har en flott vik på innersiden med leopardbunn. Innerst i viken er det en liten ferskvanns bekk, som jeg antar tiltrekker seg all denne sjø ørreten. Ingen andre fisker der :unsure: Jeg brukte polariserte solbrikker siden det var sol, og viken er relativt grunn fra 1, 5 - 4 m. Så jeg så klart i vannet cirka 5- 7 meter ut langs molo kanten. Brukte en vanlig kaste stang med haspel, 0,17 gulfarget FIRELINE og satte på en Abu Tormentor 9 cm Floating ( Grønn rygg/ sølvside og buk.

Etter 5 min kom det 3 sjø ørret svømmende langs moloen. Kilosfisk. Jeg kastet foran de, men ingen bet på. Så forsvant de. Etter 30 kast til hadde jeg en sjø ørret til som fulgte etter wobbleren, men den tok heller ikke. Bytte til en rød Salamander, men ikke noe napp.

Når jeg fisket var det lavvann faktisk. Kansje det hadde noe å si ?

Noen tips til hva jeg bruke ? Meite med en stang i tillegg ?

Endret av Christoffer75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par korte tips.

Bruk halvannen meter fortom av nylonsene/fluorcarbon.

Jeg har selv god erfaring med blå/hvit Sølvkroken Morild sluk + møresilda i diverse farger.

Edit: Prøv også å variere litt på innsveivingshastighet, legg inn korte spinnstopp etc. Ørreten kan være litt vrien i sommervarmen, men den er ikke umulig ;)

Endret av permagnar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SØ er feit og treg om sommeren. Prøv en iøynefallende sluk eller wobbler med en mer nøytral flueopphenger foran, da helst montert med glideknute. Ofte tar den flua i stedet for sluken. Enkelte nordpå fisker også sø med flue og tynn, lett isskje (røyetackel). Flue er bedre enn sluk på sommerføre, så du får bruke begge deler på slukstanga, hvis du da på død og liv ikke vil fiske med fluestang.

Men at stappmett, treg SØ kan finne på det utroligste i saltvann, viser vel bildet under. Denne sommerfeite tokilosen hogg på en knallrød Salmo Teno (fisket med 6 gram bly 1,5 meter foran) under fiske etter sø som ikke ville ta. Hadde liksom gått tom for ideer, prøvd det meste av tjuvtriks - nix resultat! Jeg så etter i slukboksen og fant ut at denne røde wobbleren var det "råeste", mest outrerte nedi der, så i ren desperasjon knyttet jeg opp denne med flue foran. På tredje kastet smalt det som f..., men ikke på flua - på wobbleren!! :P

Kanskje burde vi bli flinkere til å variere - ikke bare gå etter boka hele tiden..? :)

31565_s.jpg

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dårlig erfaring med fireline etter sø, bruk en lang fortom eller bytt ut hele linen :) Ellers er Tassmanian devil 7gr i blå og rosa en sluk jeg har lurt mangen sø på, samme gjelder møresild og hansen flash. Du kan også prøve deg med en mørk sluk i skumringen/mørket. Lykke til og kom med raport når du har lurtàn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange bra tips ! Skal prøve i ettermiddag igjen når det begynner å flø. Denne gangen med lang mono/ fortom og flue foran en blå hvit Morild sluk/ Atomsilda rød buk svartrygg. Hvis ikke dette hjelper så prøver jeg agn.

Kjørte innom plassen før jobb i dag tidlig , og gikk en tur sakte utover langs moloen med solbrillene---og så 2 sjø ørreter som beitet langs moloen. Den ene var ganske stor i forhold til den andre. Vanskelig å si self, men kan ha vært et par kilo. Hadde ikke beregnet tid til å fiske så selv om stanga ligger i bilen måtte jeg på jobb....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det ofte funker med noe smått. Mini pirken i 7 gram er vel den jeg har fått mest på sommerstid de siste par åra. Må skape liv i den med mange korte stopp og rykk i stanga. Hvis du ikke driver med vanlig fluefiske kan flue og saktesynkende dupp (type ørretbombe) også fungere hvis ikke fisken tar sluk. Gjerne ei lita flue type rekeimitasjon. Eller en stor svart wollybugger om kvelden i dårlig vær. Unngå å skremme fisken og varier både redskap og inntrekk. Prøv gjerne i dårlig vær!

Endret av knutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg er nybegynner innen sjø ørret fiske. Har funnet en flott plass. Er en ganske høy molo som har en flott vik på innersiden med leopardbunn. Innerst i viken er det en liten ferskvanns bekk, som jeg antar tiltrekker seg all denne sjø ørreten. Ingen andre fisker der :D Jeg brukte polariserte solbrikker siden det var sol, og viken er relativt grunn fra 1, 5 - 4 m. Så jeg så klart i vannet cirka 5- 7 meter ut langs molo kanten. Brukte en vanlig kaste stang med haspel, 0,17 gulfarget FIRELINE og satte på en Abu Tormentor 9 cm Floating ( Grønn rygg/ sølvside og buk.

Etter 5 min kom det 3 sjø ørret svømmende langs moloen. Kilosfisk. Jeg kastet foran de, men ingen bet på. Så forsvant de. Etter 30 kast til hadde jeg en sjø ørret til som fulgte etter wobbleren, men den tok heller ikke. Bytte til en rød Salamander, men ikke noe napp.

Når jeg fisket var det lavvann faktisk. Kansje det hadde noe å si ?

Noen tips til hva jeg bruke ? Meite med en stang i tillegg ?

I disse makrell tider og når sjøøreten irriterer fordi denne ikke vil ta, har jeg hatt meget gode erfaringer ved å kaste og sveive inn ferske makrell strimler, skjært på langs og med tilpassede størrelse.

Gjør slik:

Lag deg en tandem takkel med enkel krok. Avstanden mellom krokene kan varieres etter størrelsen på strimleren og total lengden på sena ( helst fluorkarbon) frem til hvirvelen , der du fester en søkke av passende vekt , bør være minst 1 meter. Resten av sena bør være monofilament. I klar vann er det mer en bevist at multifilament gjør fisken skeptisk. Bruker du monofilament bør senefortomen ( jeg foretrekker klar Stroff )være minst stangens lengde X 4.

Kast ut , la det synke litt og gi liv til strimleren ved å bruke stanga. Vær konsentrert og med det minste motstanden, senk stangtuppen og løft i 1 bevegelse. Som regel sitter fisken veldig bra om du bruker kvalitetskroker som er skarpe. Til slik fiske bruker jeg Big Red fra Mustad str. 2/0

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Har ikke så stor erfaring av sjøørret i Norge ettersom jag bare bott her i ett år. Hittills har jag ikke fått noen sø men jobber på det, mest med flue dokk.

Ska man fiske med sluk så er grundregelen nummer 1 i Sverige vevstopp. Åtte ganger av ti smeller sø på direkte i ett eller etter ett vevstopp. Vet man att man har sø etter så må man gjøre ett par vevstopp. Det er det absolutt viktigste.

Sen er ulike invevningshastigheter også veldig viktig.

Fisketeknikken i sø er absolutt like viktig som betet - om ikke viktigere. Teknikken finner du med tiden.

Skittfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at sjøørreten snur før den biter tyder på noe "feil". Dvs at sluken/wobleren din ikke oppfører seg naturlig, mao så når sjøørreten for en interesse i agnet ditt, men agnet oppfører seg ikke som vanlig kan den miste interessen. Ofte kan man ha sø som følger opptil flere ganger, ofte uten at de biter. Her er det man faktorer som spiller inn, men en ting er sikkert, den er interessert, sulten, men man må finne ut av hva som gjør at den ombestemmer seg. Om dette skjer en gang, så to ganger, bytt raskt til ny wobler eller sluk, prøv igjen. Varier mye i innsvevningen, varier stangbevegelsene. Ofte tar sjøørreten når du stopper opp, eller starter opp bevegelsen igjen. Prøv hurtig, prøv sakte, prøv rykkvis. Tenk som et bytte. Du svømmer rundt i din egen hastighet, plutselig kommer en rovfisk bak deg. Hva gjør du? Mest sannsynelig prøver du å svømme raskere, mer ukontrolert for å komme deg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.