Gå til innhold
Fiskersiden

Treg sjø-ørret : Trenger anbefaling wobbler/ sluk ?


Recommended Posts

Jeg er nybegynner innen sjø ørret fiske. Har funnet en flott plass. Er en ganske høy molo som har en flott vik på innersiden med leopardbunn. Innerst i viken er det en liten ferskvanns bekk, som jeg antar tiltrekker seg all denne sjø ørreten. Ingen andre fisker der :unsure: Jeg brukte polariserte solbrikker siden det var sol, og viken er relativt grunn fra 1, 5 - 4 m. Så jeg så klart i vannet cirka 5- 7 meter ut langs molo kanten. Brukte en vanlig kaste stang med haspel, 0,17 gulfarget FIRELINE og satte på en Abu Tormentor 9 cm Floating ( Grønn rygg/ sølvside og buk.

Etter 5 min kom det 3 sjø ørret svømmende langs moloen. Kilosfisk. Jeg kastet foran de, men ingen bet på. Så forsvant de. Etter 30 kast til hadde jeg en sjø ørret til som fulgte etter wobbleren, men den tok heller ikke. Bytte til en rød Salamander, men ikke noe napp.

Når jeg fisket var det lavvann faktisk. Kansje det hadde noe å si ?

Noen tips til hva jeg bruke ? Meite med en stang i tillegg ?

Endret av Christoffer75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par korte tips.

Bruk halvannen meter fortom av nylonsene/fluorcarbon.

Jeg har selv god erfaring med blå/hvit Sølvkroken Morild sluk + møresilda i diverse farger.

Edit: Prøv også å variere litt på innsveivingshastighet, legg inn korte spinnstopp etc. Ørreten kan være litt vrien i sommervarmen, men den er ikke umulig ;)

Endret av permagnar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SØ er feit og treg om sommeren. Prøv en iøynefallende sluk eller wobbler med en mer nøytral flueopphenger foran, da helst montert med glideknute. Ofte tar den flua i stedet for sluken. Enkelte nordpå fisker også sø med flue og tynn, lett isskje (røyetackel). Flue er bedre enn sluk på sommerføre, så du får bruke begge deler på slukstanga, hvis du da på død og liv ikke vil fiske med fluestang.