Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til ørretvann i nedre Telemark


Lars Holte
 Share

Recommended Posts

Sauheradfjella/Luksefjell er jo full av flotte ørretvann.

Og jeg nevner i fleng: Steinbruvann, Sondalsvann, Albogatjenn, Lona, Grasdaltjenna, Ørjevann osv.

Kjøp deg et kart og GS sitt fiskekort og du er igang :)

Steinbruvann er det lenge siden jeg har vært på, noen rapporter derfra i den senere tid? Tar litt tid å komme seg dit bare :o

Sondalsvann har jeg aldri prøvd, men Albogatjenn er vel mye smått? Har GS båt til lån/leie her? vrient å fiske fra land om jeg ikke husker feil.

Grasdaltjenna vet jeg ikke hvor er / finenr ikke på kartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinbruvann er det lenge siden jeg har vært på, noen rapporter derfra i den senere tid? Tar litt tid å komme seg dit bare :P

Sondalsvann har jeg aldri prøvd, men Albogatjenn er vel mye smått? Har GS båt til lån/leie her? vrient å fiske fra land om jeg ikke husker feil.

Grasdaltjenna vet jeg ikke hvor er / finenr ikke på kartet

Steinbru er litt utilgjengelig ja, men leverer flott ørret. Når det gjelder Albogatjenn så må man leie hytte for å få båt. Og det er litt vanskelig å fiske fra land der ja.

Grassdaltjenna står vel som en av mange Grantjenn på kartet. Men ligger fint til rett vest for Ørjevann/Bustul.

Men det er selvfølgelig båtfiske i Norsjø som regjerer :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa "Tynningsfiske" i Eiangvannet. Med flue fra båt;

Det fiskes med bl.a. finmasket garn her for å få opp snittvekta.

Mye smått, men er jo arting når det napper mye på flua.

Alle fiskene er forøvrig tatt på Streaking Caddis #12. 32 ørret på ca 3 timer.

(Får ikke fiska lenge / i skumring i ukedagene når det er såpass langt unna :S)

Begge bildene er tatt med Telefon

31612_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/12945/31612.jpg

Traff på disse 2 på vegen ned. Kan være skummelt med ku og kalv på så nært hold. (Bilde tatt med telefon uten zoom, ca 10 meter unna)

31613_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/12945/31613.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Skulle ønske jeg kunne kommet meg over 500g på flua i år

Endret av Lars Holte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er endel bra vann på siljan ?

Jeg får prøve der når jeg får tid da kanskje. Bor ikke så langt unna der nå.

Med bra vann, hvilken størrelse på fisken menes det da forresten ?

Hei

Litt avhengig av hvor du dra, men flere av vanna jeg besøker er fra 300 hg og til godt over kiloen. I Sørmyr har du fiskesnitt på 600-700 gram i noen av vanna.

Og i f.eks Lakstjenn er jo snittet på godt over 500 gram, Stubbestokk har jo også flott snitt. Og ikke minst nord-delen av Store velen.

Og Haldoren er kanon ;)

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være skummelt med ku og kalv på så nært hold. (Bilde tatt med telefon uten zoom, ca 10 meter unna)

31613_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/12945/31613.jpg

Det kan jeg skrive under på når det gjelder de psycho kuene i området der! Skøyt ei ku i Hjuksebø for et par år siden som fløy på meg!

Jakta også ved Fjellvanna (sauherad) og kom over ytefisk på bekken, de største var kanskje 400 gram så jeg trur ikke akkurat det er rette stedet å dra for å få storfisken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et tips som ligger litt nærmere : Sortil (øvre) det ligger 15-20 min (kanskje) gangtid fra parkering. Opp gamle lillegårdskleivene (mot langangen) gammel rasteplass ca på toppen av bakkene, på venstre side av veien. Følg sti oppover i skauen og ta til venstre ved nedre sortil og du kommer etterhvert opp til en demning. Her har det vært stor fisk, vet om over 2 kilo ! Har selv en på ca 900gr herfra og en som fulgte etter helt inn til beina like etterpå :wub: som var dobbelt så stor. Ingen ferske rapporter, men var her sist for et par/tre år siden og da vaket det ganske livlig. Fikk et par ørret på 3-400 gr.

Nærmere kommer du ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke værst med ørret over 300 hekto :D

Hei

he he. Skriver litt fort noen ganger.... Men gode tips har du fått ;)

Har brukt mye tid på å finne så mange "godvann", håper du blir fornøyd :)

300 gram og opp til over 1000 gram er riktig skrevet. I noen av vanna er faktisk snittet på 700 gram og oppover, det er igrunn meget bra.

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også takke- Kjempetbra tips dette. Må se og få meg litt tid til å få fiska litt. :)

Bor i Hvittingfoss for tia, og da er det ikke langt til Siljan.

Men akkurat nå planlegger jeg og et par til fjelltur :-)

Blir kanskje å gå over bekken etter vann det da :D , men blir tur til Hardangervidda, eller deromkring. Liker oss på snaufjell. Noen gode tips der ? ;)

Endret av maxima
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Har helt glemt denne tråden,og det beklager jeg :) jeg gir deg først et par vann i bamble som begge inneholder ørret på over 3 kg. min pers er tatt i det ene og den er 2,8. eikelivann og mebukt-tjern. Du finner dem nok på kartet :blush: men skulle du få problemer er det bare å skrike ut.om du liker harvefiske er langvatn i søndre siljan et fint vann med bra størrelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips i Siljan her - så en pen observasjon i går - ca. 1,5 kilo men fikk den ikke - og det var ikke i ett av overnevnte vann. Ingen maursverming i går - får se i dag - siden jeg bor her i Siljan.

Flere vann her kan også bruke belly boat eller kano. Kano kan være kjekt til å flytte på seg i større vann - som f.eks. Velene. Så hvis noen ønsker selskap og eventuelt kanotur - send en pm.

Endret av Goddard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.