Gå til innhold
Fiskersiden

13-14 fots stang


pisci
 Share

Recommended Posts

Heisann! Er det noen som kan hjelpe meg med noen tips?

Sikler på en mellomstang til laksefiske. Kan tenke meg en stang på 13-14 fot i klasse 9 eller 9/10. Har noen fluestenger fra før, så jeg går primært etter en kvalitetsstang (lett/spenstig) med gode garantiordninger. Stanga vil nok bli brukt mest til flyteline (klump), men må ha såpass rygg at det ikke blir problemer med saktesynkende skyteklumper. Jeg speykaster 98% av tiden, så jeg må ha noe som bra til dette.

Jeg er spesielt interessert i om noen har erfaringer med Albright 14 fot #9 og Hardy Swift MKII i samme lengde og klasse. Tips om andre godbiter tas også imot med takk! ;)

Pisci

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Albright EXS 13'6 #6 og når jeg fant den rette klumpen ble den helt fantastisk. Utrolig lett og fin stang. Garantiordningen er også bra og Seeberg som grossist har vært fantastiske (i motsetning til visse andre grossister).

Jeg har en Albright EXS 9' #8 som jeg knakk ved et uhell. Stanga var kjøpt i USA og jeg spurte en i Seeberg om jeg måtte sende den dit. Fikk til svar at det var bare å levere den i butikken her hjemme så skulle de ta seg av den. 2 dager senere kunne jeg hente ny toppdel til stanga uten at det kosta meg noe.

Det kaller jeg god service. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Albright EXS 13'6 #6 og når jeg fant den rette klumpen ble den helt fantastisk. Utrolig lett og fin stang. Garantiordningen er også bra og Seeberg som grossist har vært fantastiske (i motsetning til visse andre grossister).

Jeg har en Albright EXS 9' #8 som jeg knakk ved et uhell. Stanga var kjøpt i USA og jeg spurte en i Seeberg om jeg måtte sende den dit. Fikk til svar at det var bare å levere den i butikken her hjemme så skulle de ta seg av den. 2 dager senere kunne jeg hente ny toppdel til stanga uten at det kosta meg noe.

Det kaller jeg god service. :D

For aa kompletere Helge's svar, kan jeg fortelle at Jeg har en Hardy Swift MKII 14' med en Hardy Match 2 klasse 9 og er ganske fornoeyd med den. Hardy's service, som jeg beskriver i en annen traad paa forumet, er topp.. Om Du skal kjoepe Norsk og firmaet eksisterer fremdeles, kan Jeg nevne Vangen, utrolig bra stanger, har hatt en i mange aar, selfoelgelig litt tyngre enn naavaerende modeller, men skitt bra aksjon for moderne klumper! ;)

Endret av Pchenet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Er det noen som kan hjelpe meg med noen tips?

Sikler på en mellomstang til laksefiske. Kan tenke meg en stang på 13-14 fot i klasse 9 eller 9/10. Har noen fluestenger fra før, så jeg går primært etter en kvalitetsstang (lett/spenstig) med gode garantiordninger. Stanga vil nok bli brukt mest til flyteline (klump), men må ha såpass rygg at det ikke blir problemer med saktesynkende skyteklumper. Jeg speykaster 98% av tiden, så jeg må ha noe som bra til dette.

Jeg er spesielt interessert i om noen har erfaringer med Albright 14 fot #9 og Hardy Swift MKII i samme lengde og klasse. Tips om andre godbiter tas også imot med takk! :lol:

Pisci

Jeg fisker med Hardy Swift mk2 både 9,6 fot #7 og 13 fot #8 fantastisk stenger, jeg speykaster så å si alltid, en drøm å kaste med. god rygg i stanga, jeg fisker med Vision sine Ace klumper helt ned i synk 2/4 å det har den ingen problemer med å takle, men fisker også med lang snowbee int snøre!! fantastiske stenger begge 2!!

Kan også si at de er kanon å kjøre fisk på, men største min er jo bare 4,2 men det var helt konge...

Mvh

Speyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi...

Jeg har 14' Albright Exs og er vanvittig fornøyd. Utrolig lett og lettkastet.

Har aldri hatt en tohånds som har så spenstig grafitt. Har prøvd veldig mange to- hånds stenger og ingen er bedre enn Albright' n. Har også 15' Exs som også er syk bra...

Viktig at alle skjønner at dette er mine meninger og det beste er om du prøver stanga først.

Mvh Tommy Aarkvisla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne sammenhengen kommer du ikke utenom 14 foteren til Scott i klasse 8/9

råere speystang i de klassene skal man lete lenge etter,

Rune her på forumet har den, jeg har prøvd den noen ganger og det er bare "MÅ HA" stang, min neste tohånds investering blir en slik, livstidsgaranti uannsett årsak er jo heller inget minus.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne sammenhengen kommer du ikke utenom 14 foteren til Scott i klasse 8/9

råere speystang i de klassene skal man lete lenge etter,

Rune her på forumet har den, jeg har prøvd den noen ganger og det er bare "MÅ HA" stang, min neste tohånds investering blir en slik, livstidsgaranti uannsett årsak er jo heller inget minus.......

Hvilken modell av Scott er det det dreier seg om? Egner den seg best til skyteklumper?

Pisci

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga det er snakk om er en Scott LS2

Hadde gledet meg til å prøve den i sommer, men fikk dessverre ikke det. Rune går vel mye med klump i våre små elver, men tviler ikke på at stanga vil trives ei helline :lol:

"LS2 double handers are raising the bar on performance. The first thing you’ll notice is how light they balance in the hand. The actions are medium fast and perfectly matched to today’s interchangeable line systems, so you can move effortlessly between floating, mid and high density tips. The rods are well suited to traditional spey casting techniques, shooting heads, and underhand techniques. From trout to steelies to the biggest salmon, LS2 rods let you two hand any water type with ease."

Så om du har en Scott-forhandler i nærheten er det absolutt ei stang som bør prøves.

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Finnes ikke en 13 eller 14 foter som slår Thomas & Thomas sine modeller. :D Kaster ohyggelig langt og presist, uansett "spey" eller "overhead". Byggde en 13-foter (for line#7) i vår og brukte denne på Augustifisket. Fekk laks (5kg) og sjøørret (4,2kg) på den. Intressant at kjøre disse fiskene på denne stange, hvilken ryggrad...phu. En venn av mig fisket i svenske Lögde elven i Norrland. Störste laksen (med samme model/ klasse) var på 8kg nystigen vårlaks. Der har du ein peikepinn hva denne stanga er god for. Som om dette ikke er nokk, det finns en 13 foter for line 9 også, og den er like god som den for line 7 (litt stivere selvfølgelig) Har fisket med denne modellen også. 14-foteren har fått utrulig god kritikk i frå tester. Jeg har også prøvt den stanga hvilken vill bli mitt neste byggeprosjekt.

Kjøper alle mine stenger (og blanks) frå USA. Har en kontakt der og han selger i tilleg også Scott sine stenger (og blanks)................

mvh :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger meg til på anbefalingene om en Scott LS2. Selv har jeg stangen i 14 ft og den behersker alle liner i omtrentlige vekter. Stangen er veldig lettkastet, tolerang og i tillegg en av de aller letteste på markedet. Har også en Scott A2 på 13 ft, men denne oppleves som noe tyngre å gå med en hel dag. (men ikke på langt nær så slitsom å bruke som mange andre stenger jeg har prøvd).

Kan bare få legge til at LS2 fungerere godt både med Rio sine Norwegian shootinghead klumper i alle flyte/synkegrader, WindCutter, GrandSpey og MidSpey.

Endret av rams
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.