Gå til innhold
Fiskersiden

micromeite i bergnebbhelvete


kim andre
 Share

Recommended Posts

Hugo og jeg tok en liten microtur til en av kaiene i området, og jaggu dukket det opp endel svartkutlinger og tangkvabber.

etterhvert spotta jeg noe spennede under kanten, og en tangsprell åpenbarte seg med åpen munn svømmende mot agnet mitt...(alt er bare helt suverent nå....)

plutselig overfalt 100 000 bergnebb agnet, og jeg kan banne meg nesten ihjel før tangsprellen endelig sitter på kroken. da har den allerede vært av og på 40 ganger.

oppe på land åpenbarer det seg en hyggelig liten detalj, nemlig at dette ikke er ny art for meg, sidën kroken står fast i magen på stakkaren....HERLIG! ikke ny art!

har på en til ,men hver gang den rufser litt i agnet, kommer det bergnebb og river det ut av den lille munnen, og gjerne rett før agnet når frem til tangsprellen.

men her er dagens resultat:

0608200723369weKcZ1aWq1u3TVEIN.jpg?17

masse tangkvabber, ikke en veldig vanskelig art. måtte ungå de for å ha en mulighet på tangsprellen :wacko:

dvergulker

svartkutlinger

bergnebb

sypike

grønngylt

berggylte

ingen godkjente tangsprell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen nevnte fjesing. De som vil fiske fjesing, kan dra til Ognabukta på Jæren. På sandbunnen der er det tonnevis av glupske, stygge fjesinger. Og mye knurr. Og flyndrer av alle slag. Det er bare å forsyne seg. :D

Er det noen spesiell plass på Ogna? Legg gjerne ved kartlink

:) Vi er jo en gjeng snålinger som liker sånne rare fisker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Jeg fikk ett lite kort forsøk etter tangsprellen selv den kvelden, men i det den svømte mot agnet mitt med åpen munn, ble agnet mitt overfalt på det groveste av fire tangkvabber og ei dvergulke. :unsure: Tangkvabben, det er skikkelig agntyv det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ett lite kort forsøk etter tangsprellen selv den kvelden, men i det den svømte mot agnet mitt med åpen munn, ble agnet mitt overfalt på det groveste av fire tangkvabber og ei dvergulke. :unsure: Tangkvabben, det er skikkelig agntyv det.

Jaja, det dere kaller agntyver er problemarter for andre... Ingen tvil om at det er mye å spennende å fiske etter hos dere, flex og utras er ikke alt her i verden! Se forresten å få KIS en tur nedom så han får tangkvabbe!

Karl Inge, vi er jo mange som har reist lenger enn Karmøy-Stavanger for å fiske vesentlig mindre arter enn tangkvabbe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen spesiell plass på Ogna? Legg gjerne ved kartlink

:lol: Vi er jo en gjeng snålinger som liker sånne rare fisker..

Hvis du fisker i området på strekninga Ogna Camping (fra Brusandstranda) til havneområdet i Sirevåg, bør det iallfall være lett match å få en fjesing. Andre fiskeslag er det også bra med. Problemet er ofte dønningene og brenningene som kan gjøre fisket fra land utrivelig i dårlig (godt fiskevær) vær. En særlig gode fiskeplass (for alle typer fisk som trives på grunt vann) er å stå ute på Ognaholmane, men det er ikke alltid det går an å vasse/ gå over dit. Den muligheten varierer fra år til år, avhengig av vinterens vindretninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.