Gå til innhold
Fiskersiden

Ål på ni kilo!


Recommended Posts

Satt og bladde i gamle utgaver av Dalane Tidende, lokalavis for Egersund, da jeg kom over en artikkel om en gutt som hadde fått en ål på ni kilo i rusen sin i sommer.

Jeg tenkte havål, men jammen hadde de ikke fått broderen (Erling Svensen) til å se på den, og han mente at det var vanlig ål.

Vet ikke om Davidsen eller Tor Inge på forumet her har fått med seg denne artikkelen eller kjenner saken?

Uansett så synest jeg jo det høres fryktelig tungt ut. Noen her på forumet som har hørt om like stor eller større ål?

Broderen påsto at naboen vår fikk en på tolv kilo i Bjerkreimsvassdraget da han var unge, men alle fiskene var jo større før :)

Mvh Rudolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrerte det, og ble vel litt flau på Erling sine vegner her (uten at jeg har sett fisken live, som jo da Erling har.)

Tja, Pethon påstår at hunnål kan bli opptil 12,7 kilo, så da er vel ikke en på 9 kilo helt utenkelig?

Det er jo rimelig enkelt å se forskjell på ål og havål for en som har sett begge typene og det har jo broderen.

Tror jeg så en slik en i et vann i Kristiansand en gang :) hvis det ikke var en malle eller en barbert bever da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert noen bilder av disse ålene. Så da venter vi i spenning :unsure:

Nei, det er alltid dårlig med bilder av slike fisk.

Artikkelen i Dalane Tidende var bare i papirutgaven.

Der var det bilder, men ingen gode nok til å kunne gjøre en skikkelig identifisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ål på 9kg er litt over 1meter vil jeg tro. :unsure:

Så bildet er alltid interessant.

OK, du gir deg ikke :P

Jeg drar østover om noen timer og sitter på jobb nå, men hvis jeg husker det når jeg er hjemom, skal jeg ta vare på avisen og se om jeg får scannet bildet over helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snakket direkte med broderen? At det ikke har oppstått noe krøll på veien mellom uttalelse og trykk?

Er det ål, er ordet "utrolig" på sin plass uten at det medfører inflasjon i bruken av uttrykket.

Ja, jeg har snakket direkte med ham. Måtte jo ringe og sjekke at det ikke var en av de vanlige fiskeskrønene :) og han var helt sikker på at det var vanlig ål (Anguilla anguilla) og ikke havål.

Han har jo god greie på fisk da og har bl.a. tidligere identifisert både svartfisk og engelsk svartfisk uten å gå i baret, så jeg vil tro han er et pålitelig vitne. Jeg spurte om han kjente til hvor fisken var blitt av, men det gjorde han ikke. Den burde jo vært gitt til et akvarie eller oppbevart i en fryseboks eller noe.

Som sagt skal jeg se om jeg får berget avisen fra den grønne dunken og scannet artikkelen for å legge den ut her i neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I'm having multiple encounters with Eels pretty much every time i freedive. the local fjord is full of them but I have never seen anything in the region of 9 kilos.

I swam right down on top of two beasts earlier today which made for an amusing experience but the day I encounter a 9 kilo eel is the day I hang up My fins! I would shit myself so hard that I would be airborne upon surfacing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noresrekorden på ferskvannsål ligger på 3,85 kg. Denne rekordener det min svoger Trond Brønstad som har. Den blei fisket i Vikelva på 80- tallet med mark. Hadde vært fint om denne rekorden snart hadde blitt slått, slik at jeg får slutt på denne uendelige skrytingen....:lol:

Her er den http://www.fiskefeber.net/trond%20norgesrekord.jpg

Muligens du må scrolle nedover på siden slik at hans profil kommer fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rekorden er jo også helt rå da. :D

Var det i nærheten av Malvik den elva var?

Ja, den som renner ifra Jonsvatnet og igjennom reppe og ut i sjøen ved ranheim. Denne elva/bekken er selvfølgelig ødlagt av ranheimfabrikker som tømmer varmvannet i fra kjøleanlegget sitt ut her. Vannet holder innimellom 32 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så vidt hjemom en tur før jeg drar på AquaNor i Trondheim, men her er scannet av artikkelen. Jeg har også klippet ut det ene bildet, men desverre er det lav oppløsning på scanneren min.

Det er Egil Mong i Dalane Tidende som har tatt bildene, så hvis noen vil ha dem for å sjekke nærmere, kan dere sikkert kontakte ham.

Kjempeålen ble gjenutsatt ved Fonn Egersund da de som jobbet der ikke ville ha den siden de ikke regnet med å få solgt den.

Vel, nå må jeg pakke. Dere får dømme selv men Pethon skriver at hunnål kan bli 12.7 kilo og i en engelsk bok jeg har står det at vanlig ål kan bli 1,35 meter lang. Jeg stoler på broderens dømmeevne og liker å tro at jeg kanskje kan treffe en slik slange en dag :blink:

P.S. for å sammenlikne fisken på det klipte bildet, så ser dere en sko oppe i venstre hjørne.

32546_s.jpg

32547_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.