Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til kjøp av telt


Frank M
 Share

Recommended Posts

Skal gå til innkjøp av telt.

Er på jakt etter et 2 eller 3 manns telt. Med grei plass til bagasje og matlaging i "forteltet" den dagen det blir dårlig vær.

Har sett litt på dette Nordmarka teltet.

Noen som har erfaring med dette eller andre tilsvarende merker?

På forhånd takk

Endret av Frank M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normarka 3 Camp er et solid og lett lite TO MANNS fjell/marka telt! Det har vært med meg i tre fire år nå, blitt brukt mye og fortsatt like fint. Bortsett fra trekket(pakksekk) som er slitt hull i. Noe lavt innertelt, selv jeg stanger hue i "taket", men i ytterdelen er det grei nok høyd til å boltre seg litt og lage mat. Bra plass i yttertelt til bagasje etc. Veier jo ikke mer en 3.1kg. Bra lufting! Eneste jeg skulle øske er at myggnettingen i innerteltet(inngang) var til å dekke til med helt stoff når det er kaldt ute! Etter flere års bruk, er det fortsatt like vanntett. Har vært med på flere turer det har regnet så hardt at det regenr oppover, like tørt og fint både bunn og ytterduk!

Annbefales!

Løp og kjøp!

Endret av Flemms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kommet hjem etter 4 uker i Alaska og har testet Helsport Fjellheimen 3 Camp for hva det er godt for.

Kan anbefale dette, men som de fleste telt er det plusser og minuser. Her er de viktigste:

Pluss: Fantastisk vekt, gode løsninger på å ta ned innertelt enkelt ved uvær v. forflytting, god plass både i inner- og yttertelt, god løsning ved dør m. overbygg (dette gjør at døra kan stå oppe selv ved regn, kjekt for å unngå kondens), tørker ved 1 minutt opphold og litt vind.

Minus: Bakre 1/4 av teltet har ikke samme gode klaring mellom ytter og innertelt som resterende del av teltet (ligger ofte på hverandre), vanskligere å stramme bakre del av ytterteltet pga. vinkelen mot bakken, (ikke sikker på teltstengenes holdbarhet).

(Har en kamerat som er godt fornøyd med Hilleberg Nallo 3).

http://forbrukerportalen.no/Tester/2006/11...c=1147164128.29

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke helt på bildet om "ditt" telt hadde det, men jeg ville ikke kjøpt et fjelltelt uten at det har stormmatter.

Stormatter ! ? Da veier og koster teltet mer .........helt unødvendig til vanlig bruk !

Har selv ligget på Finse i "sommertelt " om vinteren ......det går fint !

Kjøp teltet du ,det er billig og godt nok !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormatter ! ? Da veier og koster teltet mer .........helt unødvendig til vanlig bruk !

Har selv ligget på Finse i "sommertelt " om vinteren ......det går fint !

Kjøp teltet du ,det er billig og godt nok !

Javisst, stormmatter både veier noe mer og koster mer - men gangen du ligger på vidda og det blåser stikker og strå, og det trekker inn under ytterteltet og rett inn på rævva di vil du savne dem. Kom akkurat tilbake fra en 10dagers tur på Hardangervidda. Vi var to "lag" i to telt. Det ene teltet hadde ikke matter - de bygget en levegg av stein for å unngå den hekkans trekken.

Nå heter jo dette teltet Nordmarka og er kanskje beregnet på skog og lavland, og da er det sikkert fint nok...? Men altså - opp på fjellet - stormmatter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst, stormmatter både veier noe mer og koster mer - men gangen du ligger på vidda og det blåser stikker og strå, og det trekker inn under ytterteltet og rett inn på rævva di vil du savne dem. Kom akkurat tilbake fra en 10dagers tur på Hardangervidda. Vi var to "lag" i to telt. Det ene teltet hadde ikke matter - de bygget en levegg av stein for å unngå den hekkans trekken.

Nå heter jo dette teltet Nordmarka og er kanskje beregnet på skog og lavland, og da er det sikkert fint nok...? Men altså - opp på fjellet - stormmatter!

Har selv bært min datter på ryggen i tillegg til oppakning (deriblant telt med stormatter ) og gjør det aldri mer :)

Nå har jeg tre Helsport telt .Ett med stormatter ,ett uten (mye lettere ) og en lavo !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.