Gå til innhold
Fiskersiden

Lokale fiskenavn


 Share

Recommended Posts

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Må du nevne dette Gabrielsen? Jeg synes det er så ufattelig pinlig med drammenseres holdning til karpefisk. Vi har så mye å være stolte av i Drammen ellers.*Joda, Drammen har blitt en fin by. Store forbedringer fra jeg var der for første gang for ca 20 år siden. Og fine rekreasjonsområder rundt.

Synes ikke det er så farlig at noen folk kaller fisken for hesling. Det er jo masse folk i Drammen som både har peil på, og respekt for karpefiskene. Så det at det finnes enkelte som ikke har det, gjør ikke så mye.

En annen ting, mens Vestlendingene kaller laks over 7 kg for "storlaks", vil bare folk se rart på deg hvis du står ved Drammeselva med en 8-kilos og påstår at du har fått storlaks. "Mellomlaks, din amatør", vil en eller annen mumle i skjegget da.

Så det er ikke bare karpefiskerne som får gjennomgå i Drammensområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

sitat:Må du nevne dette Gabrielsen? Jeg synes det er så ufattelig pinlig med drammenseres holdning til karpefisk. Vi har så mye å være stolte av i Drammen ellers.*Joda, Drammen har blitt en fin by. Store forbedringer fra jeg var der for første gang for ca 20 år siden. Og fine rekreasjonsområder rundt.

Synes ikke det er så farlig at noen folk kaller fisken for hesling. Det er jo masse folk i Drammen som både har peil på, og respekt for karpefiskene. Så det at det finnes enkelte som ikke har det, gjør ikke så mye.

En annen ting, mens Vestlendingene kaller laks over 7 kg for "storlaks", vil bare folk se rart på deg hvis du står ved Drammeselva med en 8-kilos og påstår at du har fått storlaks. "Mellomlaks, din amatør", vil en eller annen mumle i skjegget da.

Så det er ikke bare karpefiskerne som får gjennomgå i Drammensområdet.

Men når det gjelder laks, er jo dette "avgjort" på høyere hold, ettersom alle vassdrag er pålagt å registrer fangsten, og klassedelingen er 0-3, 3-7 og 7+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her sør får vi ofte en fisk vi kaller for gulllaks. ser ut som ei slags sild og har noe store skjell som flasser av. inbiller meg at dette kalles vassild. noen andre som kjenner til dette?

så kaller vi all sjøørret for blege, stor makrell for bolt og liten for pir akkurat som gismervik & co på karmaøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Men når det gjelder laks, er jo dette "avgjort" på høyere hold, ettersom alle vassdrag er pålagt å registrer fangsten, og klassedelingen er 0-3, 3-7 og 7+Joda, og det var litt spøkefullt ment. Men det er forskjell på storlaks i følge den definisjonen, og den man ved elva mener når man snakker om STORLAKS. Men pytt, pytt. Hovedsaken var at jeg ikke synes SMS skulle føle seg ille til mote over at enkelte i miljøet langs Drammenselva har et noe respektløst og kunskapsløst forhold til karpefiskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med brunhvittingen da ?

og jeg har ofte hørt stinte her i bergen om langt flere fiskeslag enn nevnt før.

For ikke å snakke om polakken som kom løpende til meg med hver fisk han fikk og ropte "is it a salmon?"

og jeg synes dere burde skille mellom fisk på land og i vann, de som løsner i vannflata har en tendens til å få rare navn og artsbestemmelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat: hva med brunhvittingen da ?

Dette er vel bare en art din bror har "funnet" på :-)

sitat:og jeg synes dere burde skille mellom fisk på land og i vann, de som løsner i vannflata har en tendens til å få rare navn og artsbestemmelser

Slik som småflekket rødhai tenker du på da ?? [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner vi grunnlag for en artikkel til hovedsiden her?

Mye artig lesning! Kan jo også være nyttig å ha et sted å slå opp da man ikke alltid er helt med på hva de innfødte snakker om når man er ut på tur! [ :D ]

Avkroken nevnte vel en gang en kjempemort han hadde fått rapport om. Viste seg å være lokalt navn på sei...

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Håvard Skjelstad

Aner vi grunnlag for en artikkel til hovedsiden her?

Mye artig lesning! Kan jo også være nyttig å ha et sted å slå opp da man ikke alltid er helt med på hva de innfødte snakker om når man er ut på tur! [ :D ]

Avkroken nevnte vel en gang en kjempemort han hadde fått rapport om. Viste seg å være lokalt navn på sei...

- Håvard

Seimort var i Troms navnet på sei i størrelsen mellom grønnspor og småsei,etter disse fikk du stabbsei og storsei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.