Gå til innhold
Fiskersiden

SMS på skolestexpedition.


Gotland
 Share

Recommended Posts

SMS sitter alleine i en 2,5 m gummibåt på Trondheimsfjorden og gutser etter skolest. :lol:

Imponerende med tanke på att han klarer og ankre opp med hjelp av ett kilosøkke! :D

Skolesten lyser visst med sitt fravær men nytt pers på brosme 8,9kg! er jo ikke verst med tanke på skipet den er fanga fra. Han ska visst håll ut natta så hvis ni ser en liten orange gummijolle mittfjors så kan ni jo sende en tanke eller to till "professorn". :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brosme på den sizen er utrolig bra, og fra en liten gummibåt som faktisk får plass inne i en stasjonsvogn,...

Jeg håper virkelig professoren får skolest eller noe spennende på en av de pågaffede 32 krokene som sikkert befinner seg over tacklet med reke.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sladrehanker! Neida, bare gøy å komme hjem til fiks ferdig fangstrapport, bare å slenge ut bildene. Skal på jobb snart (gjeeesp) så det blir bare en kort rapport nå, en mer omfattende kommer mot slutten av mnd, inkludert et par vesentlig råere fangster! (Hugo, Arve og Irvin, hysj!)

Ikke all verdens lett å få tatt selvutløserbilder i en liten båt med relativt stor fisk:

32519_s.jpg

8.9 kg, på opphenger med Owner Offshore med gummiblekksprut og reke beregnet til skolest.

32520_s.jpg

10.84 kg, på slep med Super Mutu 11/0 og 4 reker surra fast på ryggen, beregnet på skate.

Helt ok bifangster!

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Duverden, han kom seg ut ja. Husker han fablet noe om dette ei natt i Kristiansand. Håper virkelig han lykkes. :)

Trodde du jeg bare pratet tøv? :) Håper jeg lykkes selv også, men etter tre turer uten skolest bør det nok mer research til, eller å forsøke å fiske grunnere eller enda dypere (det siste: *sukk*).

Det kaller jeg gutsing!

Takk for det, men det er i grunn ikke så krevende som det kanskje høres ut, sålenge det er tilnærmet ingen vind er det veldig behagelig, og det er bare snakk om drøye 20 minutter kjøring fra ca Trondheim sentrum hvor jeg setter ut båten nederst i Nidelva.

Får håpe det ikke blåser opp i løpet av natta da, skal jommen si det satses. Fortjener vel strengt tatt en skolest når viljen åpenbart er av slike dimensjoner:-)

...men det gjorde det, ble mindre og mindre trivelig utpå der i 01-tida, og mtp at jeg hadde fisk å filitere og skulle på jobb morgenen etter så ga jeg meg ikke altfor lenge etter at det blåste opp, i seng i 04-tida.

brosme på den sizen er utrolig bra, og fra en liten gummibåt som faktisk får plass inne i en stasjonsvogn,...

Jeg håper virkelig professoren får skolest eller noe spennende på en av de pågaffede 32 krokene som sikkert befinner seg over tacklet med reke.. ;)

Nå må jo faktisk gummibåten rulles sammen da før den får plass i semitraktoren min. Brukte faktisk bare én krok 20 på takkelet denne gangen, jo færre kroker jo mer håndterlig takkel i båten, og jo kjappere får du det ned igjen etter å ha bytta agn! Hadde derimot med en 5' UL-stang til pelagisk fiske etter småarter med vertikale døgnvandringer...tjoho!

Professor du liksom, ække doktor engang jo! :)

Brosme, 10,84 kg. Sykt fra en 6-fots gummibåt med kilosanker.

Hey! Skuta er faktisk 8 fot! :) Flyter lett oppå bølger, men fytti grisen som det skvalper og rister når bølgene nærmer seg bare halvmeters høyde...

Nei, dette var deilig, veldig godt å endelig få brosme over 5 kg, en art jeg har strevd med, har sett kanskje 20 brosmer over 5 kg blitt tatt av andre på turer, men aldri fått større enn 4.7 kg sjøl. Minner litt om da jeg først fikk torsk over 10 kg så fikk jeg like godt på 19.72, godt å gruse gamle brosmepersen skikkelig. Spesielt morsomt at det skjedde fra egen gummibåt. Har vel nærmere 20 turer med M/S Gotland uten å få brosme over 5 kg selv (har sett på at Vilhelm, Helge, Frederic, Jonas, Pål, Bjørn og flere i THK har fått...) så da er det selvsagt gøy å få følgende melding fra skepparen: " Det er ikke litt fornedrende når du slår persen min ifra en helvetes gummibåt :)"

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt neste mål blir håkjerring fra isoporplate.

:D

Dette var du velfortjent ,og ikke trengte du og ofre de obligatoriske 600 meterne med Powerpro heller.

:blush:

Skolesten kommer de er jeg sikker på. ;)

Foreslår at du tar det gradvis, starter med bellyboat, så isoporplate og så til slutt gul badeand rundt livet...

Ikke snakk...det har jo blitt tatt mange gromme fisk, med Jonas sin svartskate som det råeste jeg har sett noen gang, under kjerringturene jeg har vært med på, men for meg har turene vært litt tragikomiske med 2 * 600 m PP slitt, to takler i tillegg til dette, hvorav det ene muligens satt i en svartskate. :blush:

Skolesten kommer før eller siden, det gjelder bare å ikke gi seg!

For andre som vil prøve så kan jo følgende tas til ettertanke:

* Det har aldri blitt tatt skolest under Frederics håkjerringturer i Trondheimsfjorden på 450-600 m dyp.

* Jeg har ikke fått på tre turer (hvorav en fiaskotur i frisk bris som endte med knust 1 L pulverkaffeglass i båten) på 300-400 m dyp

* Det har aldri blitt tatt skolest på THKs utallige klubbturer i Trondheimsfjorden med fiske stort sett på under 80 meters dyp, og av og til ned på 120 meter, nesten aldri dypere.

* Trond fikk sin på ca 150 meter.

* Guttorm fikk sin på drøye 200 meter.

* Bror Mortensholms ble tatt utaskjærs, altså ikke inne i en fjord slik som de to førstnevnte, ble tatt på ca 400 m.

* Den gamle norgesrekorden ble tatt på ca 200 m dyp.

Det er rett og slett mye som tyder på at "riktig" dyp er 150-250 meter! De lever ellers utelukkende av reker i følge Pethon (dog har de jo blitt tatt på sild, makrell og gummiblekksprut SVJV), så om du kan få ut av rekebåter hvor de tråler så er jo det et hett tips mtp research i eget nærområde. Rekebåtene bruker rist på trålen, så de vet nok ikke med sikkerhet hvor det er skolest, men reker er mat, og der det er mat er det fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for omtanken, men har faktisk på meg flytedress, men bretter den ned før jeg tar selvutløsebilder. En oransje sak, snart like jævlig som Vilhelms var før han måtte ta den med ut på et jorde og skyte den. Det er klart at fisker man alene et stykke ute på sjøen på natta kan man ikke regne med hjelp om driter seg ut. Flytedress er obligatorisk, og ledningen til dødmannsknappen er til for å brukes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for omtanken, men har faktisk på meg flytedress, men bretter den ned før jeg tar selvutløsebilder. En oransje sak, snart like jævlig som Vilhelms var før han måtte ta den med ut på et jorde og skyte den. Det er klart at fisker man alene et stykke ute på sjøen på natta kan man ikke regne med hjelp om driter seg ut. Flytedress er obligatorisk, og ledningen til dødmannsknappen er til for å brukes!

Så det ved nærmere ettergloing. Hakke en drammenser å miste vettu, så da med en sjekke. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske å ha lest i Addressa for kanskje 15 år siden at noen yrkesfiskere evaluerte muligheten for kommersielt skolestfiske i fjorden. Husker at det var en bilde som viste masse skolest tatt i trål, men husker ikke om det var noen stedsangivelser mhp hvor i fjorden eller hvor dypt.

Det finnes (som nevnt i etn tidligere svar) sikkert en mulighet for gode tips hos de båteme som selger reker i Ravnkloa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.