Gå til innhold
Fiskersiden

Å fiske med reke.


gyro`n
 Share

Recommended Posts

Jeg har begynt å fiske litt med reke, og ønsker derfor

noen innspill. Folk jeg prater med i elva sier litt forskjellig.

Angående fortomslengder, sier noen at en kan ha ca. 1m

til søkket og 30-50cm til reka, mens noen andre bruker det motsatt.

Jeg for min del tror en må tilpasse etter strømmen. (Lang til reka ved

hard strøm.) Eller spiller det egentlig så stor rolle? <_<

Min erfaring er ihvertfall at jeg får mindre tvinn når rekefortommen

er lengst.

Og så lurer jeg på når en bør sette på ny reke. Noen sier de har

fått fisk, selv om reka så og si har vært borte. Andre bytter bare den

brekker et følehorn.

En ting til. Når man bruker treblekrok er det jo greit, da kroker

fisken seg selv. (Stort sett.) Men ved bruk av "trygdereka", bør

man da gi fisken litt tid før mothugg fordi man bruker enkeltkrok?

Hadde vært fint med noen meninger. :o

Ps. Dette ble vel kanskje litt Drammenselva/Lågen relatert, så dere

får flytte innlegget hvis nødvendig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ca 40 cm til søkke og ca 1 meter til reka.

Bytter reka når den har vært i bunnen og er klemt sammen-knust,drit i om bein og følehorn blir borte.

Trygdereka har veeeldig lett for å spinne.

jeg gir tilslag på begge idet det napper. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det blir vel kanskje neste schlaaager i Gaula, nest etter trygdemarken (GULPEN) :rolleyes:

Når jeg fisket med svæære reker i Orkla, fisket vi akkurat likedan som med mark. Minst 1m (1,25) til reka og ca. 40cm til søkket. Med ett unntak, vi røsket til (strammet opp) når laksen tok. For den tar jo reka mere brutalt enn ei markklyse, som nærmest må lures inn i kjeften på laksen

:blink:

Morsomt så lenge det var lov. Men det luktet f.... lang vei :closedeyes:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommet deg sølvgutt etter å hei å hei å hå.

trygde reke beviser vel at reke fungerer som agn både rett bøyd fersk kokt og lagt i rød guffe,men tube og søkke samt doggis fisker nå best etter mitt skjønn. :rolleyes:

Jada, stemningen er upåklagelig for tiden. Høsten er berget, seriegullet svinner hen, men en lettere animert festrus venter utover når frostrøyken får lagt seg.

Tube og søkke ruler, det skal være sikkert. Fikk erfart det når det var tillatt her oppe !

De fleste laks tok selvsagt duggmarken, men noen lakser er selektiv, og første runde med tube/søkk ga ofte resultater på storlaksen. Også på litt grumsete elv ! Fisket ofte på "frimerkeplasser", hvor vi kunne få 3-4 lakser på en liten stund. Så ble det dødt, inntil jeg prøvde med tube/søkke (oransjetuben) og det smalt til umiddelbart !!

Men har du prøvd å bruke reka ute i september/oktober, når det nærmer seg gytetid ?

Fikk da oppleve dens effektivitet på snart gytemoden laks under stamfiske. Makaløst effektiv.

Da fikk også duggmarken melde pass, gitt. Brodern fisket med duggmark (også jeg de første dager).

Gikk litt tregt med en og annen laks i burene.

Skulle prøve rekas fortreffelighet, kjøpte et glass med svææære Nordsjøreker, og det ble 20-2 (til meg).

Reka nådde ikke ned til bunnen engang, verste jeg har sett

:closedeyes:

Jeg har også sett rekas effektivitet under vanlig laksesesong, der en fyr tjuvfisket med dette i mange år.

Han er forøvrig bortvist forlengst. Vi tok bamsene på duggmark, når det ble stille dundret laksen på reka.

Men her var det snakk om rekekjøtt og masse rødtråd surret på en laaang treblekrok, innsatt med rekesaft.

Så det luktet reke, og det var faktisk mere enn nok.

Jeg synes egentlig at det er veldig rart at reke ennå er tillatt i Drammenselva, også i september spesielt.

Et annet fenomen som vi oppdaget på dette høstfisket. Det var knallblå himmel, men ganske kaldt. Typisk en kald og klar høstdag.

Vi fisket i en kjent høl på valdet, hvor vi hadde gode fangster tidligere i fiskesesongen. Vi så ikke en eneste laks, og vi kjente ikke en eneste laks, fra morgen til kveld (på mark).

Men siste timen før det ble mørkt eksploderte det nederst i hølen. Megastore hanner og hunner ble plutselig villig til å ta agnet. Og det gjentok seg hver eneste dag vi fisket.

Så laksen har bettider, det skal være sikkert.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig at det er veldig rart at reke ennå er tillatt i Drammenselva, også i september spesielt.

sa sølvreven

Gyting i drammensvassdraget har ingen funksjon gyro i elva.

Elva holdes kunstig i live ved utsetting.

så at det fiskes med reke har jeg inen problemer med og forstå.

PS:har derimot STOOORE problemer med de uttallige restriksjonene i trønderelvene, ja så store at jeg ikke gidder å dra oppover lengre i august.

Endret av stegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved fiske i drammenselva vet jeg at veldig mange fisker med reke og søkke nesten like langt ned. Fortommen til reka er kanskje 10-15 cm lenger enn den til søkket.. Har ikke peiling på hvorfor, men gjør det selv også. Til tubeflue fisket bruker de jo så lang fortom som overhodet mulig.

Har fått laks på både kort og lang rekefortom så det fungerer vel begge deler tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.