Gå til innhold
Fiskersiden

Hestemakrell


 Share

Recommended Posts

Også kalt taggmakrell. Hentet fra Oslengruppen.no:

"Hestmakrellen kan bli mer enn 20 år gammel.Lengden kan bli opptil 60 cm.

Fisken kan få en vekt på opptil 1,5 kg.

Fisken beiter i Norskehavet og i Nordsjøen, mens oppvekstområdene i all hovedsak er i Nordsjøen og vest av de bristiske øyer"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ca 20 år siden eksploderte bestanden av taggmakrell (hestemakrell) i Norge. Før dette var den å betrakte som en sjelden gjest fra sydlige fravann. Plutselig var det noen gytinger her i nord som ble vellykket og det er mye av den bestanden vi har fisket på de seneste 20 årene. Vi får håpe at den reproduserer seg jevnlig med tanke på at maxalder er oppgitt til a 20 år.

tror det er noe av det samme fenomenet vi ser på havabbor nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noen fare, den blir sett på som en ikke-kommersiell fisk foreløpig. Det slenger rundt noen i garn avogtil, de kan være en plage under sildefiske om høsten siden det er et ****** å få dem ut av garna. Praksisen hjemme er å ikke sette ut garn når det er mye taggiser på vandring.

De er en ypperlig sportsfisk, og kan vel best sammenlignes med en liten tuna. Gir en god fight på lett utstyr, mye bedre enn makrell på samme størrelse. Fisker man i en fellestim av makrell og taggis, er det lett å kjenne forskjell når den ruser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke komemrsiell??? Fydda geir:-)

Har pakket min del av dritten jeg. (Dom i dritt å pakke)

Japanerne liker den godt de, og endel går til industrifisk. Men foreløpig ser det ut til at bestanden ikke overbeskattes, som TO er inne på, en god årgang kan holde i mange år for endel arter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok dessverre rett, Karl Inge. Den er visst kommmersiell nok.

Les mer og litt sørgelige nyheter her (kopier og lim inn i adresselinja fra der det står HTTP, noe kluss her som drar med seg mer enn hva jeg kopierer inn):

http://www.google.com/search?q=cache:BkDr8...ggmakrell&hl=no

Det positive er jo at det norske fisket er omtrent ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taggmakrell har fleire vintrar vore ett problem i nokre av fjordane vores. Problemet er ikkje verre enn at arten ikkje greier av dei kaldaste periodane, den frys ihjel! Yrkesfjorden vart innvadert av enorme mengder av arten for få år sidan, lav temp medførte STOR dødlighet - stor forureinig av fjordbassenget. Sist vinter hadde me på Stord mykje små t-makrell i Dåfjorden.Asmund og eg var å fiska sø rett over nyttår og fekk sø på 1,5 med 9 små t-makrell i magen. dette viser at t-makrell også kan føra med seg +++.Kvifor arten har auka i anntal dei siste åra kan jo ha med den såkalla drivhuseffekten å gjera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

Og i samme slengen: Kan noen komme med den enkleste måten å skille taggmakrell fra vanlig makrell?

Espen, det blir jo som å skille gjedde fra ørret[ :) ]

Fiskekongen: når jeg fisket i Nevlunghavn fikk vi drøssevis av taggiser. Virket som de kom litt sent på høsten, fikk vel best fra midten av september og ut oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på for de som ikke hadde noen formening om hva det dreide seg om, men jeg tok en kjapp runde som vanlig. Makrellen tar jeg for gitt at de fleste kjenner utseende på. Taggmakrellen kan man ta en nærmere kikk på her: http://fish-view.imr.no/arthtml/taggmakrell.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

For ca 20 år siden eksploderte bestanden av taggmakrell (hestemakrell) i Norge. Før dette var den å betrakte som en sjelden gjest fra sydlige fravann. Plutselig var det noen gytinger her i nord som ble vellykket og det er mye av den bestanden vi har fisket på de seneste 20 årene. Vi får håpe at den reproduserer seg jevnlig med tanke på at maxalder er oppgitt til a 20 år.

tror det er noe av det samme fenomenet vi ser på havabbor nå.

Husker at vi fikk mengder av taggmakrell rundt 78-79,har aldri opplevd lignende siden .Det virker som om den reproduserer bra, ser ofte stim med små taggmakrell rundt moloer og brygger, virker som om de holder seg på plasser med kunstig lys.Finner også ofte små taggiser i magen på sei, noe som kan forklare hvorfor en ikke får så mange store som antallet småfisk skulle indikere,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.