Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan tar dere mort på isen?


eholte
 Share

Recommended Posts

Jeg har prøvd å slippe strøbrød i hullet, vente litt, og så slippe ned en mormyshka agnet med maggot uten respons. Øgså prøvd med maiskorn, men da skjedde det heller ikke noe. En blanding med 30/40 maggot/casters ga meg ti mort en gang, også prøvd det senere, men da var det helt dødt igjen.

Hjelp! Jeg trenger agnfisk til lake og gjedde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å blande og væte litt grunnfor som jeg har i en liten boks. Dette gjør jeg på kjøkkenet før avreise. Når jeg kommer på isen borer jeg et par hull, og slipper ned et par små baller fôr i hvert hull. Så er det å sette seg og lokkemeite (slank pimpel-lignende pilk, 5-10cm fortom og en lokkementekrok/myshka agnet med maggot) opp fisken. Det pleier å funke for meg iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktigste når du er ute etter mort er størrelsen på kroken/mormyskan du bruker. Små mormyskar (3 mm) er det som fungerer best til mort. Stor mort(100 gr+) kan du bruke litt større. Videre må man fiske med rolige bevegelser med stikka. Husk at morten ofte står litt over bunn. For ikke for mye på vintern, ihverfall ikke for mye maggot/Casters. Dette metter fisken fort og den blir vanskeligere å få. Strøbrød fungerer normalt bra, men det tar ofte litt tid innen fisken kommer hvis du ikke har en "gromplass". For på samme plassen og du får "agnplass".

JL

sitat:Opprinnelig postet av eholte

Jeg har prøvd å slippe strøbrød i hullet, vente litt, og så slippe ned en mormyshka agnet med maggot uten respons. Øgså prøvd med maiskorn, men da skjedde det heller ikke noe. En blanding med 30/40 maggot/casters ga meg ti mort en gang, også prøvd det senere, men da var det helt dødt igjen.

Hjelp! Jeg trenger agnfisk til lake og gjedde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke, men syns det er lettere å kroke småmorten med lokkemeite. Får liksom bedre kontakt med fisken da syns jeg. Mer bomnapp med myshka er min erfaring. Forrige helg fiska Lho med myshka og jeg med lokkemeite, og jeg kroka fisk, mens lars fikk de ikke til å sitte (kan selvsagt skyldes at han egentlig ikke har peiling på det han driver med, hehehe). Men da han skifta til lokkemeite han og ble det fisk på han og.

Andre som har lignende erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ulff

Veit ikke, men syns det er lettere å kroke småmorten med lokkemeite. Får liksom bedre kontakt med fisken da syns jeg. Mer bomnapp med myshka er min erfaring. Forrige helg fiska Lho med myshka og jeg med lokkemeite, og jeg kroka fisk, mens lars fikk de ikke til å sitte (kan selvsagt skyldes at han egentlig ikke har peiling på det han driver med, hehehe). Men da han skifta til lokkemeite han og ble det fisk på han og.

Andre som har lignende erfaringer?

Skriver killen som drog till så in i granskogen på ett gäddrun, så kuleblyt träffa han mitt i skallen![8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har grei erfraing med å holde fisken på plass/samle fisken med f.eks havregryn, kokt ris, brødsmuler eller lignende. Har ikke foret etter mort vinterstid, men kun slengt litt i hullene for å se om det har virkning. Synes jeg har merket flere mort pr hull ved denne metoden. Har da kjørt med maggot, men ikke pimpel og lyskrok/maggot, men pimpel med mormyshka/maggot 10cm under eller bare mormyshka/maggot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare påpeke at om vinteren er morten særdeles småspist. Fôrer du med ris, havregryn, brødbiter o-l er dette mat for fisken som metter. Etter en stund er fisken fornøyd og forsvinner.

Mye bedre å bruke en finmalt fôrblanding. Denne har lokkeeffekt slik at morten kommer til hullet din, men pga de bitte små partiklene blir ikke maten filtrert av gjellene, så fisken får ikke i seg noe mat. På denne måten står morten og spiser og spiser og blir ikke mett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Mye bedre å bruke en finmalt fôrblanding. Denne har lokkeeffekt slik at morten kommer til hullet din, men pga de bitte små partiklene blir ikke maten filtrert av gjellene, så fisken får ikke i seg noe mat. På denne måten står morten og spiser og spiser og blir ikke mett.Høres jo veldig lurt ut. Fines det noe slikt fôr som egner seg for røya også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

sitat:Mye bedre å bruke en finmalt fôrblanding. Denne har lokkeeffekt slik at morten kommer til hullet din, men pga de bitte små partiklene blir ikke maten filtrert av gjellene, så fisken får ikke i seg noe mat. På denne måten står morten og spiser og spiser og blir ikke mett.Høres jo veldig lurt ut. Fines det noe slikt fôr som egner seg for røya også?

Ja det finnes men har ikke mer igjen nå. Et annet alternativ er å ta en fôrblanding og blande ut med pelletspulver. Det vil gjøre samme nytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Mye bedre å bruke en finmalt fôrblanding. Denne har lokkeeffekt slik at morten kommer til hullet din, men pga de bitte små partiklene blir ikke maten filtrert av gjellene, så fisken får ikke i seg noe mat. På denne måten står morten og spiser og spiser og blir ikke mett.

Tom Ole, slipper du den finmalte forblandingen rett i hullet eller blander du det med litt vann først ?

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av stein

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Mye bedre å bruke en finmalt fôrblanding. Denne har lokkeeffekt slik at morten kommer til hullet din, men pga de bitte små partiklene blir ikke maten filtrert av gjellene, så fisken får ikke i seg noe mat. På denne måten står morten og spiser og spiser og blir ikke mett.

Tom Ole, slipper du den finmalte forblandingen rett i hullet eller blander du det med litt vann først ?

Stein

Blander ut med vann slik at jeg kan lage små fôrballer. Disse detter rett ned til bunnen og blir der. Fôr rett i hullet vil flyte lenge før det daler nedover, og mens det daler vil det spres over et større område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dårlig erfaring med foring etter mort og abbor på isen. Det som gjelder er å lete den opp, borre mange hull. Bruker ofte to mormyshkar med en avstand på ca. 10 cm. Agner med maggot eller fjærmygglarver. Fisker sånn at den nederste mormyshkan dunker ofte i bunn. For å lete den opp bruker jeg ofte en liten pimpel med en liten mormyshka hengende 5-6cm. under, agna med maggot. Fiskes med myk, gjerne lang pimpel-stikke, med litt roligere bevegelser enn vanlig pimpelfiske. Det viktigste er å få utstyret FORT ned igjen når du får fisk for å holde stimen under hullet. Har erfaring med at morten er lettest å ha med å gjøre tidlig og sent på sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har jo sett at metoden til Svenna fungerer skikkelig bra.

Ang pelletspulver. Hvilken forblanding bør man blande den med når man er ute etter røya? Og vil ikke dette foret gjøre at røya spiser seg mett, eller er det også så fint?

Og det egne røyeforet, hva lukter det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Ja, jeg har jo sett at metoden til Svenna fungerer skikkelig bra.

Ang pelletspulver. Hvilken forblanding bør man blande den med når man er ute etter røya? Og vil ikke dette foret gjøre at røya spiser seg mett, eller er det også så fint?

Og det egne røyeforet, hva lukter det?

Pulver er så fint at det ikke kan spises. De fleste litt nøytrale fôrblandinger funker bra.

Røyefôret er basert på ost eller pellets (2 typer).

Til Svenna vil jeg si at etter jeg begynte å fôre med slike finkornede blandinger har mortefiske virkelig tatt seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av svenna

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Til Svenna vil jeg si at etter jeg begynte å fôre med slike finkornede blandinger har mortefiske virkelig tatt seg opp.

Høres spennende ut. Holder du fisken lenger eller lokker det fisken over avstend til hullet?

Begge deler. Virker som fôret holder på fisken helt til gjedde eller større abbor kommer inn og skremmer dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Mye bedre å bruke en finmalt fôrblanding. Denne har lokkeeffekt slik at morten kommer til hullet din, men pga de bitte små partiklene blir ikke maten filtrert av gjellene, så fisken får ikke i seg noe mat. På denne måten står morten og spiser og spiser og blir ikke mett.

Hva er det denne blandingen heter da? Har du den inne i butikken din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av eholte

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Mye bedre å bruke en finmalt fôrblanding. Denne har lokkeeffekt slik at morten kommer til hullet din, men pga de bitte små partiklene blir ikke maten filtrert av gjellene, så fisken får ikke i seg noe mat. På denne måten står morten og spiser og spiser og blir ikke mett.

Hva er det denne blandingen heter da? Har du den inne i butikken din?

Flere typer, men den jeg vil anbefale til mort på isen ser du på linken under (PS. Gardon er fransk for mort):

http://www.avkrokenfiske.com/shop/product_...roducts_id=1367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.