Gå til innhold
Fiskersiden

torskfra land


max_fishing
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av max_fishing

hvordan bør bunn-forholdene der det er størst sjanse for å få torsk fra land og hva skal jeg fiske med (hvilken sluk og farge/hvilket agn)[?]

svar mottas med takk[ :D ]

Nå er jeg ikke spesialist i faget, men igår og fangsten tatt i betrakning kan jeg si følgende: Jeg har sett utrolig mye torsk inne ved land i det siste. De spiser gjerne i tangbelte, men også litt hist og pist ved stein og annen bunn. Når jeg meiter gjør jeg det på bunn,og med reke både med og uten skall.

Videre er erfaring at oransje sluk, eller ihverfall med noe oransj på, er effektivt. Og da gjerne dypt. Husk hov [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Arbiter

Stingsild er sikkerstikk til Torsk. Den synker fort. Fiskes langs bånn.

Ta med gul, grønn, og rød. Får du ikke napp på en av disse, er det ikke Torsk i området du fisker i.

Det er vel å ta litt hardt i.[:0] Får du ikke torsk på sluk, så prøv med agn. Det kan godt være torsk i området allikevel.

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være lurt å fiske med krabbeimitasjoner eller meite med strandkrabber. Men fiskeimitasjoner funker også bra selv om torskene jeg har fått har vært fulle av krabber. Har vært ute etter torsken i indre Oslofjord 3 ganger etter mildværet og har fått over 50 kg med torsk fra land. Mesteparten er tatt på Storms Curl Tail Minnow på 4 tommer og i fargen pearl. Jigges langs etter bunnen, og vent noen sekunder med å gi tilslag når torsken tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker: jigger i fargene rød eller gul, også rødt hode og gul kropp. Jeg har med meg kobberfargede og blanke sluker. Men jeg bruker gjerne billige sluker, da jeg ofte fisker veldig nære bunnen og et visst sluktap må jeg regne med da![ :D ]

For kuriositetens skyld vil jeg nevne at jeg ikke tror det er tilfeldig at en av mine nærmeste fiskekompiser kaller meg for "Torskefisker Andersen"[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

når eg fisker målrettet etter torsk fra land bruker eg som oftest agn,og sluk når eg er på jakt etter lyr,sei,torsk.osv.når eg bruker agn,tar eg eit paternostertackel,med to kroker,agnet med eit eller annet[ :D ].eg kaster så langt eg klarer,lar det søkke til botn og sveiver derretter forsiktig inn.der eg fisker er det ein go del tang,og litt stein.eg pleier å få napp på kvart kast der[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.