Gå til innhold
Fiskersiden

Ørret/røye i desember.


Polardego
 Share

Recommended Posts

Hei, mitt første innlegg på forumet :D

Reiser snart hjem til Finnmark og har for første gang tenkt å prøve isfiske i desember. Første gang i mørketida faktisk. Noen der som har et par gromtriks for storrøya i desember? Fore med reker, mais og ost? Mormyshka? Blink? Er også ørret i de samme vannene, men sjansen for å få ørret på denne tida av året er vel minimal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet. Min erfaring med røye i Finnmark begrenser seg til tiden runddt påske, men da fungerte blink og maggot utmerket selv uten foring. Foring over noe tid vil nok øke fangsten, ja. Det slenger gjerne på ørret på vinterstid også, selv ved normal pilking, selv om jeg har føtt flere ørreter på agn som ikke er i bevegelse enn det jeg har fått på vanlig pilking med f.eks lyskrok/maggot og pimpel. Synes innslaget av ørret går veldig ned om man bruker blink, da denne kanskje skremmer ørreten mer enn den lokker. Dette er min erfaringer, andre kan selvsagt ha erfart anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet ja.

Jeg fisket en del i Barduelva i fjor på isen, og fikk også erfare at ørreten var mindre bitevillig med blink, følte også at ørreten ble skremt av blinken.Fikk så og si bare røyer. Men så fort jeg heiv på en Mormyrshk med en fin klase maggott, fikk jeg faktisk mest ørret.

Så det er nok noe i det at ørreten blir skremt av blink, men kanskje andre har opplevd annerledes???

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørreten har vel en næringsinntak om vinteren som tilsvarer 10% av det den tar til seg sommerstid. Sier seg selv at da blir det kinkig å lure den men det lar seg gjøre! Har best erfaring med mormyshka. Er bestanden storvokst, med fiskespisende individer, bør en liten balanse også kunne gjøre susen!

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett samme erfaring. Ørreten er klart mer spooky og mindre nysgjerrig enn røya. Finnmark i desember høres kaldt ut! På visse vann kan man få greit med blink, men å skifte ut blinken med en pimpel eller like gjerne et søkke er ofte bedre. Alternativt man man bruke myskha dersom ikke fisken er så stor. Rent meite har fungert glimrende på større fisk. Har testet høyfjellsvann på tidligisen, men det har faktisk ikke alltid vært noen suksess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket mye i månedskifte des/jan.(Finnmark) å fått flotte fangster av røye. Gjerne mere enn i påsketidene. Fisken beveger seg lite så en er nødt til å lete litt. Ørreten får jeg oftest kontakt med så snart sola er i anmars!

Mvh

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Får dere røya i mørket også, eller er det bare den korte perioden det er lyst at det står på?

Får en god del i grålysninga, men en tur 2.januar i år fikk 29 røyer på rundt halvkiloet, halparten i bekmørke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lars M

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Får dere røya i mørket også, eller er det bare den korte perioden det er lyst at det står på?

Får en god del i grålysninga, men en tur 2.januar i år fikk 29 røyer på rundt halvkiloet, halparten i bekmørke!

Høres jo lovende ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sett ørret bli tatt på isen. for det første er det omtrent ikke liv i den vinterstid-og for det andre er den ofte slank som en ål-kondisjonen er ikke mye å skryte av for å si det slik. ørret er rett og slett ikke noen isfiske-fisk- det er min mening. på vinteren er den nesten i en dvalelignende tilstand-og er i minst mulig bevegelse virker det som.

røya er i storform i forhold-omtrent den enkleste sak i verden å få den på i forhold til ørreten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av staalel

har sett ørret bli tatt på isen. for det første er det omtrent ikke liv i den vinterstid-og for det andre er den ofte slank som en ål-kondisjonen er ikke mye å skryte av for å si det slik. ørret er rett og slett ikke noen isfiske-fisk- det er min mening. på vinteren er den nesten i en dvalelignende tilstand-og er i minst mulig bevegelse virker det som.

røya er i storform i forhold-omtrent den enkleste sak i verden å få den på i forhold til ørreten.

de ørretene jeg har fått på isen har ikke bare vært slanke, feks i det ene vannet jeg fisker på isen er fisken i god kondisjon året rundt. ikke all fisk som går opp i bekkene...[ :) ]

for med reker så kommer ørreten.

uansett vil det nok være stor forskjell fra vann til vann.[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av kim andre

sitat:Opprinnelig postet av staalel

har sett ørret bli tatt på isen. for det første er det omtrent ikke liv i den vinterstid-og for det andre er den ofte slank som en ål-kondisjonen er ikke mye å skryte av for å si det slik. ørret er rett og slett ikke noen isfiske-fisk- det er min mening. på vinteren er den nesten i en dvalelignende tilstand-og er i minst mulig bevegelse virker det som.

røya er i storform i forhold-omtrent den enkleste sak i verden å få den på i forhold til ørreten.

de ørretene jeg har fått på isen har ikke bare vært slanke, feks i det ene vannet jeg fisker på isen er fisken i god kondisjon året rundt. ikke all fisk som går opp i bekkene...[ ;) ]

for med reker så kommer ørreten.

uansett vil det nok være stor forskjell fra vann til vann.[ ;) ]

Jeg og to kamerater lå to netter i lavvu på et bra vann med både ørret og røye i påska 2003. Fikk fin ørret og røye, like fin som om sommeren i alle fall :) Vi koste oss med reinkjøtt og isfiske. Fikk vel en 30-40 fisk med snittvekt på 400 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.