Gå til innhold
Fiskersiden

Ørretelv nær Bergen?


Spenolsen
 Share

Recommended Posts

Har omsider blitt ganske lei av fluefiske etter 100grammere i stille vann, og kunne tenke meg å prøve litt elvefiske med fluestangen. Eneste problemet (bortsett fra at jeg ikke eier vadeutstyr) er at jeg ikke vet om èn eneste brukbar ørretelv i nærheten...hadde vært kjempegreier om noen ville dele et tips eller to med meg :wacko:

Har tilgang til bil og kan godt kjøre en time eller to... :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har fisket en del i Nesttunelven, og fått mye og relativt stor ørret. Fisk over kiloen er mer vanlig enn uvanlig. For min del er dette rent sportsdfiske, og jeg spiser aldri fisk fra elven, vet det er andre som gjør det, men jeg anbefaler å la være. Mitt favorittsted ligger rett ved midtun skole, rett nedenfor broen man kjører over for å komme inn til selve skolen.

Rasmus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har tenkt å prøve meg i Nesttunelven en gang ja! Men har lurt på hvor det er mulig å fiske:-p Skal ta å prøve der ved skolen!

Noen flere tips? Gjerne et sted hvor fisken kan spises også... Har hørt om en liten elv i Åsane (Dale-elven?), men vet ikke hvor denne befinner seg...

Blir nærmeste "kvalitets-elv" Jølstra kanskje? :-s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har tenkt å prøve meg i Nesttunelven en gang ja! Men har lurt på hvor det er mulig å fiske:-p Skal ta å prøve der ved skolen!

Noen flere tips? Gjerne et sted hvor fisken kan spises også... Har hørt om en liten elv i Åsane (Dale-elven?), men vet ikke hvor denne befinner seg...

Blir nærmeste "kvalitets-elv" Jølstra kanskje? :-s

Daleelven er det den elven som går mellom Langevatnet og liavatnet og så videre langs motorveien til Åsane terminal. Derfra renner den videre vestover og munner ut ved Tertnes.

Ser en del fisk der, men sjeldent storfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, elver er jeg lite kjent med...

Men om du har transport og lyst på større ørret i vann så... :unsure: Storørretvannet på Sotra kan jeg gjerne vise deg!

Flue er dessverre vrient og lite tørrfluefiske, men om du er villig til å slenge på et F\I snøre og blindfiske litt med streamer\nymfer?

Lykke til i jakten på strømmende vann uansett :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk noen skikkelig feite greier i langevannet (!!) idag :) Fikk de 3 største fiskene jeg noensinne har sett i Åsane, var vel rundt 400 gram alle tre! Fikk noen mindre også, men de fikk svømme. Tok med de tjukke for å sjekke mageinnhold. Nå skal jeg bare ta en dusj, så skal de sløyes...helt sjuk kondisjon på dem :mellow:

Jeg er gjerne med på storørretjakt på Sotra Fordperfect! Transport ordner jeg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder?

Nesttunvassdraget har grom ørret ja. Lenge siden eg har fisket der egentlig. Etter at de har bygd veier like ved elven ser det faktisk ut som om de har gjort det bedre før ørreten med de uttalige kulper som er gravd. Rekordørreten min kommer fra vassdraget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var en tur i nesttunelven og prøvde meg i dag for første gang.. resultatet ble denne ørreten på 790g, den bet på tredje kast. etter det var det ganske dødt. bare ett napp. virket som en fin fisk det også..

dette er helt klar ny pers.. nesten dobbling:)

33237_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/13536/33237.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i Nesttunvassdraget fisket du? Hva tok den på?

Hunter: Tok fiskene fra stupebrettet innerst i vannet, der en bekk renner inn. Fiskene var proppfulle i insekter, så ser ut til å være et bra år for dem dette :) Har dessverre ikke bilder.

Hvor på Tertnes munner forresten Dale-elven ut? Kjørte rundt og så litt idag, men fant den ikke :)

Jeg tar meg forøvrig en tur til Nesttunelven imorgen. Satser på å finne meg et ok sted å stå... Noen tips til parkering og standplasser? Ønsk meg lykke til... Blanker vel uansett, eller får iallefall ikke fisk over 300 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stor hvit flue fikk jeg den på. lurer på om det er daleelven som renner ut ikke så langt fra åsane sand og singel..

Det stemmer. Parker der og gå over veien ned mot høyre.

Ikke bry deg om skiltet med fisking forbudt. Det er bare noen tullballer som har hengt det opp for å ha plassen for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri fisket i selve daleelven men vet at det er en del småvokst SØ der. Har hørt om folk som har fått fine kg's fisk men aldri sett eller vært borti noe større enn 200-500grammere

stor hvit flue fikk jeg den på.
Tørr eller streamer? Endret av FishingBUDDY
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg tilbake... Var ikke like heldig selvsagt! Stoppet først nede ved Essoen og så litt der med Midtun skole, men virket ikke videre idyllisk å stå der, får ta det en dag jeg kommer meg ut grytidlig. Kjørte så oppover mot Grimevannet og gikk langs elven på jernbanesporene. Slengte på en gullhodenymfe og matet snøre ut i strømmen, og fikk en liten ørret. Hadde et par små til, men ville ikke sitte. Jysk var dessverre uaktuelt da det var småjenter som badet (!) der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ved Åsane sand og singel idag, men fant ikke helt ut av hvordan jeg skal komme meg ned til elven :angry:

Så det gikk en slags sti langs elven, noen som vet hvordan jeg kommer meg ned på den?

Mulig du har vært på rett plass. Du går over veien, tar til høyre (detser ut som du er på vei inn i en hage) fortsett rett nedover.

Om du ikke finner frem skal jeg vise deg det en dag.

Til de av dere som tror det bare er pinglefisk der. Dere tar feil. En i familien kjørte stor laks i den for et par år siden. Så det er absolutt en plass som bør testes skikkelig ut om noen gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like lett å kjøre ned til kverneviken og gå opp derfra.

Kjør inn ved tertnes skole. Inn til venstre rett før dyreklinikken (retning fra byn). Kjør så til rett fram til du kommer til siste busstopp. Er en snuplass der. Her tar du til høyre og følger en smal vei til du kommer ned til en gammel fabrikk ved elvens utløp.

Skal sies at det er en lite idyllisk plass. Men gå litt opp langs elven så blir det bedre. Har fått SØ på nesten kiloet der. Sett noe laks i elven også, men ikke fått noe til å bite. Det snakkes om at der er en egen stamme der nede, noe jeg har problemer med å tro.

Tror det dreier seg om o-fisk og feilvandringer.

Er en gjeng som driver å rydder litt i elven der nede. Ser ut til at det er gjort en del godt arbeid siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig flott ørret der!!

Men, jeg håper alle som fisker i denne elven ikke tar opp de store og dreper de... Vi har ikke døds mange elver i Bergen som huser ørret av denne sort og vi vil vel gjerne at denne elven fortsatt skal være en god elv med større ørreter enn 100-grammere..:)

Går ofte på tur nede ved fabrikken i Kverneviken og fisker en god del helt nede ved de to broene. Men, har sett storfisk oppe i den første hølen. Desverre ser det ut som en stor hunnlaks, ca 10 kilo og der står to godt voksne karer og prøver å ta denne med makk. Fisken er svær og brun og burde blitt hjulpet opp i Mølledammen istedenfor å bli fisket på. Elelrs står det finfin sjøørret mellom broene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.