Gå til innhold
Fiskersiden

Ørretelv nær Bergen?


Spenolsen
 Share

Recommended Posts

Går ofte på tur nede ved fabrikken i Kverneviken og fisker en god del helt nede ved de to broene. Men, har sett storfisk oppe i den første hølen. Desverre ser det ut som en stor hunnlaks, ca 10 kilo og der står to godt voksne karer og prøver å ta denne med makk. Fisken er svær og brun og burde blitt hjulpet opp i Mølledammen istedenfor å bli fisket på. Elelrs står det finfin sjøørret mellom broene.

Blir nok folk der nå ja ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ikke. Daleelven går opp og ned som en jojo og er sterkt forurenset. Spiser aldri fisk, hverken anadrom eller noe annet, som er tatt der. Mye bedre lenger opp i elven. Over fossen fra mølledammen. Mye knallfeit ørret der oppe. Bra strekk fra Tertnes Dyreklinikk og helt ned til gamle demningen ved Åsane Sand og singel. Bra fiske i dammen ved demningen.

Endret av Streakingcaddis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sålangt bare prøvd meg i den store kulpen ved fossen, og litt nede ved broene. Kun resultert i småfisk under 100 gram, men moro likevel. Traff forøvrig en jevlig skummel type som stod og fisket med reke i den nederste hølen. Var ikledd svart frakk, svart caps og pilotbriller (til tross for møkkavær). Så skikkelig skummel ut, og hilste heller ikke tilbake på meg da jeg prøvde å være høflig... Har en anelse om at vedkommede kan være mannen bak "fiske forbudt" skiltene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... du har nok truffet på en av de to gerilja fiskerne som står der nede mest. De har ingenting med skiltene å gjøre. De ble satt opp av en grunneier for lenge siden, men han har solgt og den neste eieren har solgt. Nå, tror jeg, det er en entreprenør ( som ønsker å bygge i hele området) som eier rettighetene.

Jeg mente dammen over demningen og hvis du følger elven oppover kommer du til en foss som går opp til Haukedalen. På dette strekket er det finfin ørret som tar alt fra flue til makk. Beste fluestrekket er fra broen i Kvernevikstemma og opp ttil denne fossen. Fra Kvernevikstemma og ned til Åsane Sand og Singel er det litt trangt med endel trær og busker og egner seg for makk/ spinner. Best fiske på sistnevnte strekk. Her er det ikke mange som fisker. Hadde vært artig å få høre fra noen om fangst derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg tilbake... Var ikke like heldig selvsagt! Stoppet først nede ved Essoen og så litt der med Midtun skole, men virket ikke videre idyllisk å stå der, får ta det en dag jeg kommer meg ut grytidlig. Kjørte så oppover mot Grimevannet og gikk langs elven på jernbanesporene. Slengte på en gullhodenymfe og matet snøre ut i strømmen, og fikk en liten ørret. Hadde et par små til, men ville ikke sitte. Jysk var dessverre uaktuelt da det var småjenter som badet (!) der...

Fikk i dag en abbor på flue i kulpen ved Jysk. Var ikke store krabaten, men likevel artig. Satte den ut igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... du har nok truffet på en av de to gerilja fiskerne som står der nede mest. De har ingenting med skiltene å gjøre. De ble satt opp av en grunneier for lenge siden, men han har solgt og den neste eieren har solgt. Nå, tror jeg, det er en entreprenør ( som ønsker å bygge i hele området) som eier rettighetene.

Jeg mente dammen over demningen og hvis du følger elven oppover kommer du til en foss som går opp til Haukedalen. På dette strekket er det finfin ørret som tar alt fra flue til makk. Beste fluestrekket er fra broen i Kvernevikstemma og opp ttil denne fossen. Fra Kvernevikstemma og ned til Åsane Sand og Singel er det litt trangt med endel trær og busker og egner seg for makk/ spinner. Best fiske på sistnevnte strekk. Her er det ikke mange som fisker. Hadde vært artig å få høre fra noen om fangst derfra.

Skal prøve en dag jeg! Avgir selvsagt full rapport! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abbor er faktisk gøy! Fisket flere ganger etter den med både små 7gr sluker/spinnere og små fluer og dupp med mais men fikk aldri noe. Sto da i utløpet av elven nede ved møller og kastet ut kunn 1mais på kroken uten søke i strømmen og jommen bet de ikke på. Fikk utrolig mange der med denne metoden dog ingen av de var større enn hånden min. :P

Tenker gjedden må vokse seg stor med så mye abbor i vannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur i elven på tertnes idag, men regnet stygt, holdt meg nede i kulpen ovenfor fabrikken. Ble med mange små og en ganske pen ørret på ca 250 gram. Ellers mistet jeg en lyr i utløpet, som tok en rosa crazy charlie. Tok sjansen på å dyppe snøre der nede grunnet lavt saltinnhold i vannet (har inngått pakt om ikke å bruke stangen i saltvann)... :D

Tror forresten ikke en bør spise fisken fra Nesttunvassdraget, mye tungmetaller og dritt. Jeg har riktignok selv spist en 2-kilosgjedde fra Nesttunvannet... og ble ikke syk av den grunn... Men just in case c og r

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jo være brukbart rent der ! Noen utslipp nå da ???

Jeg hadde en skoleoppgave om nestunvassdraget for ett par år tilbake, og vi fikk da testet vannet. Resultatet var at Nesttunelven inneholdt da flere termotolerante bakterier 8tarmbakterier) enn vågen i Bergen, noe som er relativt drøyt. Kan godt være at man har renset opp elven, og jeg vet at malingsutslippene som pågikk før er stoppet, men jeg ville aldri ha spist fisk fra denne elven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur i "Dale-elven" idag. Hadde med meg 4/5`er stangen min og skulle fiske mini-ørret nedenfor fossen. Traff en hyggelig kar som også skulle fiske. Han fortalte meg at det var forbudt å fiske i den store kulpen nedenfor åsane sand og singel, da denne var fredet! Derfor fisket jeg heller nede i utløpet, noe jeg ikke angrer på. Dro mine 3 første SØ på flue :glare: Var riktignok småfisk, men gøy uansett på lett utstyr og en dobbel telemarkskongen i størrelse 10 i enden av fortommen. Blåste alt for mye til å drive å kaste, så bare matet snøre ut i strømmen :-s Artig artig... Kom flere meitefiskere da jeg skulle til å gå, hyggelige folk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traff en hyggelig kar som også skulle fiske. Han fortalte meg at det var forbudt å fiske i den store kulpen nedenfor åsane sand og singel, da denne var fredet!

Det er noe forbanna piss den fyren har fortqlt deg. De skiltene er satt opp av folk som vil ha plassen for seg selv.

Jeg vet om folk som har skjekket dette med kommunen. Ingen kan dokumentere at dette er tilfelle.

Så du kan trygt fiske der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe forbanna piss den fyren har fortqlt deg. De skiltene er satt opp av folk som vil ha plassen for seg selv.

Jeg vet om folk som har skjekket dette med kommunen. Ingen kan dokumentere at dette er tilfelle.

Så du kan trygt fiske der.

Snakket med ham om skiltene og han sa (som du nevnte tidligere) at disse var satt opp av tidligere grunneier for lenge siden, og ikke var til å bry seg om. Men han mente kulpen helt oppe (hvor det egentlig bare er småfisk) var fredet. Selv er jeg ikke engang sikker på om anadrom fisk har sjansen til å komme seg opp hit, men et sted må jo småfisken der oppe komme fra :D Men selv om sjøørreten skulle komme seg opp hit, ser jeg fortsatt egentlig ingen grunn til at kulpen skal være fredet. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 years later...
Den 20.8.2007 at 11.43, ford prefect skrev:

Tja, elver er jeg lite kjent med...

Men om du har transport og lyst på større ørret i vann så... :unsure: Storørretvannet på Sotra kan jeg gjerne vise deg!

Flue er dessverre vrient og lite tørrfluefiske, men om du er villig til å slenge på et F\I snøre og blindfiske litt med streamer\nymfer?

Lykke til i jakten på strømmende vann uansett :blush:

Ser at dette inlegge er fra 2007 men  om du fortsatt er aktiv på forumet er jeg Supergiret på ørretfiske i vann / tjern som huser grov ørret. Fisket litt i sotra området men ikke funnet helt det store enda. 

Fluefiske / sluk fiske 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.