Gå til innhold
Fiskersiden

På tokt med MS SMS


Triturus
 Share

Recommended Posts

Søndag var en stille og varm dag i Trøndelag, og jeg fikk æren av å være mannskap på skuta til SMS. Vi hadde diskutert på forhånd hva det skulle satses etter, og jeg gav min stemme på blåkjeft. Med en gps som ikke fungerte (dvs vi klarte ikke å bruke den), var det umulig å treffe kjente blåkjeftplasser. Derfor satset vi på skråninga ned fra Munkholmpartiet, på 150-250 meter. Her er det hardbunn og sannsynligvis greit med strøm, noe som blåkjeften visstnok liker. På første nedslipp, nappet det hissig på stanga og etter å ha gitt den 3 sekunder strammet jeg og kunne begynne pumpingen. Det var en nytelse å se det knallrøde dyret som kom glidende opp igjennom vannet.

Bilde%2520004%252C%2520edit.jpg

Jepp, det var blåkjeft. Ny art og 870 gram.

Bilde%2520002%252C%2520edit.jpg

Blåkjeften tåler visstnok gjenutsetting - i motsetning til sine fettere uer og lusuer, men siden det verken er snakk om en sjelden eller sårbar art, så valgte jeg å ha den med hjem til middag. Den ble idag bakt hel i langpanne med sitron, dill og diverse grønnsaker og krydderier. Nydelig!

Skipper SMS hadde lenge på en ok fisk, men som dessverre slapp rett før overflaten. 250 meters dyp er pingledyp i følge SMS, men må likevel lage en mine under oppsveivinga.

Bilde%2520013%252C%2520edit.jpg

På 3 nedslippet nappet det igjen på stanga mi, mer bestemt denne gangen. Da pumpingen begynte kjente jeg at dette var noe større. Typisk brosme, kom det fra skippern. Ca 15 minutter og støle førstereisarmer seinere viste en lubben brosme seg i overflata. Etter perfekt klepping ble den løftet opp på det knøttlille dekket. Vekta viste hele 8200 gram og jeg var igjen i himmelen.

Bilde%2520009%252C%2520ny.jpg

Etter dette beveget vi oss ut på 380 meters dybde og gikk etter spisskate og skolest. Det blev inget, bortsett fra plagsomme svarthå og hågjel.

Gummibåten tåler dårlig mye sjø, så når det blåste opp utover dagen gav vi oss.

Takk til SMS for ny art og 16-dobling av brosmepersen.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt rå uttelling på denne turen, Irvin! :angry: Muligens den første blåkjeften tatt på nokså målretta fiske i Trondheimsfjorden?

Synd at jeg ikke sjekka Arves GPS mot posisjonene jeg hadde på forhånd, annet system, så noe veldig proff skipper kan jeg vel neppe kalle meg, dog ikke så aller verst ift størrelsen på skuta håper jeg. Forøvrig heter båten MS Barbara. Tilnærmet helblanking på meg, sypike og hågjel, men tross alt morsommere å ha med folk på tur og se at de får fisk, enn å være med andre og se på at de får.

Er ikke bare-bare å hente skolest eller spisskate, for ikke å snakke om svarte, men er det agn i vannet er det håp!

Ellers kan jeg berolige Irvin med at han må få noe vesentlig tøffere før jeg legger ut bildet av tabba hans, hehe. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.