Gå til innhold
Fiskersiden

ny kniv


kim andre
 Share

Recommended Posts

kniven skal brukes på jobb, da til alt fra rensing av fisk til spikking av fliser ,kappe tau, osv. kort og godt en alsidig friluftskniv som må tåle endel juling

pris: helst under 1000,-

utseende/materialer: den skal helst ha nylonslire muligens gummihåndtak.

samekniv har jeg, ønsker nå en litt mindre kniv, gjerne med totallengde under 25cm

noen forslag/erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.fallkniven.com/sv_index.html

her har du plastslire og gummihåndtak om du ønsker det, og en stålkvalitet som langt overgår den Brusletto (og mange andre) bruker.

Jeg kjøpte en Fällkniven F1 på XXL, men husker ikke prisen lenger.

litt ned på førstesiden i denne diskusjonen er det en rangering av stålkvaliteter som ser ganske kvalifisert ut. du finner vel også lignende på wikipedia osv om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd for meg å lese, har studert sammen med begge metallurgene som uttaler seg mange ganger i tråden. Flinke folk med stor interesse for det de driver med, og som i motsetning til mange ikke bare er teoretikere, men faktisk også setter kunnskapen ut i praksis. Les og lær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom kniven skal brukes i saltvann saa er Spyderco Zalt serien rustfri. Har selv proevd bade SOG, Benchmade, Gerber, Fallkniven men alle ruster. Kjoepte denne

http://www.spyderco.com/catalog/details.php?product=170

foer sommeren, og den er super til rensing av fisk og smaaarbeid og har foreloepig ikke en rustflekk. Bra staalkvalitet og praktisk utforming av bladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer nok til å bruke vanlige morakniver og filetkniver til det meste av fiskerensinga, men den jeg er ute etter nå, skal henge i beltet som en allroundkniv, tas frem når jeg lager bål, kapper opp grønnsaker, spikker fliser, kapper tau, renser en og annen fisk når jeg ikke finner de andre knivene.

mulig det blir slakting og, men det tviler jeg mer på..... :)

Gerber har vært vurdert, ok kniv, men stålet er vel ikke helt i bra? (eller?)ru denne kniven aasmund?

Karleif: jeg har sagt jeg ikke vil kjøpe kniven din.......

Endret av kim andre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer nok til å bruke vanlige morakniver og filetkniver til det meste av fiskerensinga, men den jeg er ute etter nå, skal henge i beltet som en allroundkniv, tas frem når jeg lager bål, kapper opp grønnsaker, spikker fliser, kapper tau, renser en og annen fisk når jeg ikke finner de andre knivene.

Du kommer ikke utenom Karleif sin kniv her..... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær klar over at de knivene med "super"stål er ett helvete å sette opp. Må bruke diamantbryne og ha litt peil på sliping.

En annen ting er at jaktkniver ikke egner seg å spikke med da eggen er satt opp med en grad som er spesielt egnet til kjøtt. Når en spikker med en sånn kniv vil det oppleves som om det ikke er ordentlig bett i kniven enda den er sylskarp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugs at ein kniv ikkje nødvendigvis skal vera best til at, men den skal ha sjel. Kniven er jo ein del av deg, og då kan den brukast til alt. Ein kniv med sjel får du av nokon som betyr noko for deg, eller om du lagar han sjølv.

Lykke til med spikkinga :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.