Gå til innhold
Fiskersiden

Sentrale medlemmer i NKML har blitt garnfiskere


Triturus
 Share

Recommended Posts

Da er deler av fangsten omgjort til deilig fiskemos, som skal tjene som flu når 1, 2 og 3-kultivatør skal ut å stifte bekjentskap med Trondheimsfjordens hittil ukjente arter for vitenskapen, imorgen.

Denne maskina kjøpte jeg av Arve for to bokser snus, og så langt har det virkelig vært verdt det! De i bofellesskapet her lo av meg der jeg sto og kverna småørret så det spruta, jeg forsikret dem om at jeg ikke skulle spise det selv (selv om det hadde sikkert smakt fortreffelig som fiskeburgere).

Bilde%2520028.jpg

Bilde%2520032.jpg

Bilde%2520033.jpg

Bilde%2520034.jpg

Du døde ikke forgjeves, kamerat, du blir tross alt brukt til vitenskapen (fløing).

Bilde%2520035.jpg

Bilde%2520036.jpg

Rundt 30 fisk ble ca 4 liter fiskemos. Noe av massen blir fryst i pappkopper som etter planen skal følge med takkelet ned på de store dyp.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For sperring av gytebekk går det også an å bruke tre-renne også, men denne fordrer litt fall i terrenget, samt at bekken ikke er alt for stor - trodde det var tilfelle i Estenstaddammen.

Trerenna har to funksjoner: (1) Sørge for at innosen i vannet blir konverter til et fossefall "med overheng" som er vanskelig å passere for fisken, samt (2) at selve renna er vanskelig å passere, enten ved at vannet har for stor fart, eller at det er for grunt (bred renne kombinert med liten vannføring). Gitter/gjerde er vanskelig fordi det fylles med rusk og rask - med det resultat at vannet tar nye veier.

Har vært med og eksperimentert med sperring av gytebekk før, og det er faktisk vanskeligere enn man tror - spesielt i perioder med regn hvor vannstanden endres hele tiden. I tillegg kan det virke som om ørreten finner andre alternativer i mangel av gytebekk. Vi mistenkte den ihvertfall for å gyte på grunnene i selve vannet i mangel av noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjølvsagt eit bra arbeid De gjer, men eg kan ikkje hjelpe for at det knyt seg litt i magen over "massemordet". Ikkje akkurat i tråd med djupøkologien. Men ein får vel ha eit pragmatisk forhold også til den.

Om De har begynt å få nok agnfisk høyrde eg noko frå ein av gamlekara her som eg kjem frå. Dei dreiv visst og auste opp aure frå garn kvar einaste dag i gamledagar, og hadde utvikla ein teknikk der dei skar av filetar frå småauren utan å først gjere den opp. Dei starta bak hovudet og sneia dei rett og slett rett av. Blei jo litt svinn, sjølvsagt, men sidan dei fekk så mykje gjorde det ingenting. Kjøtet brukte dei så til å lage aurekaker. Og det høyrest jo godt ut!

Ellers lurte eg i grunnen berre på om det var noko nytt å melde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Massemord og massemord, resultatet er at færre aurar må legge seg svolten kvar kveld, og det vil få positive ringverknader for plankton, diverse nymfer og damsneglar. Me gjer det jo ikkje fordi det er moro å drepe fisk, men for kanskje å få litt betre forhold for faunaen, floraen og dei som fiskar i vatnet.

:blush:

Den (foreløpig) siste natta fekk me 138 stk og 15 kg. Sannsynlegvis blir det ein omgang til i neste veke.

Det med fiskekaker har eg tenkt på, men sidan tilgangen på marine råvarer er stor for tida, har eg ikkje hatt ork til det. Eg hadde ein plan med pylsing av aure, men har ikkje realisert det enno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tiltak! Det er ikke nødvendigvis så kjempelurt å avgrense gytingen, mye yngel kan være greit for å spore fisken over på fiskediett. Men det jeg uansett synes fungerer best er å være veldig intensiv med garnsettingen utenfor gytebekkene når det nærmer seg gytetid. Da får du fanget de små individene som vil gyte, og de store slipper stort sett forbi. Stå på, det hjelper uansett i lengden (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på! Har drevet en del med utfisking av vann tidligere og det er ikke lett. Det ene vannet var 1,7 hektar og hadde en tett røye bestand. Etter fire år med intensiv utfisking økte hadde gjennomsnittsvekta økt med 100 %. Det høres svært ut men for fisk som var 3 år (3+) gammel så økte den fra 30 til 60 gram. Vi tok ut i overkant av 12 kg pr hektar pr år. Det er veldig høyt. Røya er nok også litt vanskeligere i så måte enn ørreten. Men sperre av gytebekken er slett ikke umulig. Faktisk ganske enkelt i enkelte tilfeller.

Artig å se at Morten er med å fisker med garn. Hehe

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at bekken som renner inn i Estenstaddammen for det første er veldig bratt, og at den for det andre er "tørr" større deler av året. Er man sikker på at det er større mengder yngel i denne bekken?

Er det noen forskere / vitere her som kan bidra litt med litt synsing rundt hva fisken gjør i mangel av brukbar gytebekk? Som sagt tror jeg den gyter på grunna dersom den ikke får optimale bekkforhold, men det kan være at jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekken som kjem inn i Estenstaddammen har i alle fall 40-50 meter gytestrekke, før bekken går inn i ei slags bru/røys. Yngelen blir ikkje på bekken i fleire år, så om bekken er tørr ein periode på sommaren har ikkje så mykje å bety.

Når det manglar gytemoglegheiter i bekk, så kan fisken gyte i vatnet. Kriteriet er at det er nok oksygen til eggutviklinga. Mudder/slam er lite egna, men grusbankar med litt gjennomstrømming kan vera bra. Elles kan auren gyte i grunnvannstilsig (t.d Røldalsvatnet er dette vist).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Var en tur med el-apparatet idag, med håp om å få tak i noen fisk i bekken som renner ut i vatnet, før vi satte garna.

Fytterakkern hvor mye fisk det var i den lille colabekken på 50 (?) meter....

37019_s.jpg

Bekken har bare to-tre småkulper, men når disse har 20-30 gytefiskfisk, så monner det. Plukket mye fisk i striere partier også. Faktisk gikk det fisk på bekken mens jeg var der.

Fant ut at det mest effektive var å "skofle" fisken på land med miniatyrhåven , nesten som sqaush, og heller plukke opp etterpå.

Hadde ikke forestilt meg slike mengder gytefisk, ihvertfall ikke siden jeg trodde gytinga var på hell, og kanskje garnfisket hadde tatt tynnet ut litt.

Fangst: 107 gytefisk, hvorav 35 hunner, og 14 årsyngel. Total vekt: 12,5 kg...

I tillegg sto mye fisk i sivet rundt bekkeosen, men litt ukurant med effektivt elfiske i slike områder.

Håper garna gjør jobben sin der....

37018_s.jpg

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.