Gå til innhold
Fiskersiden

Gjedde Rødbyvannet


scfy
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Vært i rødbyvannet og prøvd å få opp ei gjedde uten å lykkes. Selve vannet var jo mye større enn jeg noen gang hadde forestilt meg. Noen som har noen bra tips eller fiskeplasser? Vanligvis praktiserer jeg mye catch and release av storgjedder i drammenselva, men har hørt bra ting om vannet.

Takker for all info.

scfy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Velkommen som nytt medlem til forumet.

Kano er tingen å bruke der om sommeren.Flott vann å dorge i,eller du kan fiske i nordenden som er som et lite delta.Der egner det seg best å kaste med stang,siden det varierer i dybde.

Fra land er det best å fiske i nordøst i vannet.Noen steder er det litt bratt , men det er kortest å gå dit fra bilen!

Det er fin gjennomsnitt størrelse på gjedde der,og det lurer en og annen stor abbor der også.

Lykke til!

Knut G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller sagt "var" fin gjedde og abbor..

Har fisket mye i Rødby oppgjennom, men de siste årene har det tapt seg skikkelig.

Uten å påstå det som en årsak, må det sies at det en del år nå har vært tildels MYE østeuropeere både sommer og vinter. Disse gutta fisker ikke for moro skyld, snakket med en kar som hadde sett en haug med storabbor på isen for noen år siden.

Men dette fenomenet gjelder sikkert flere vann på østlandet og, dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...
  • 4 years later...

Jada det er sikkert masse fra østeuropa som tar med mer fisk til kjøkken som de faktisk trenger, men idioter fins overalt.
E kunne jo snakke om folk her som hiver garn i vann og dreper masse fisk bare for gøy!
Her i sørland nesten ikke lov å slippe fiskene igjen "fordi de har ikke nok mat og vokser ikke"
(de er jo kanibaler....omg!)
Andre ting og at de hiver alt annet i vann og som ikke trengs lenger fra sykkel til oljaflasker...
Eg er fra ØE. som fisker "mye" og spiser veldig lite fisk. Bare ta en fisketur til mitt land og der ser du nesten bare C&R fiskevannet. Når eg snakker om C&R her 99 prosent har ikke peiling om det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Det kan tilføyes at det er blitt innført mort i vannet på et eller annet tidspunkt de siste 15 årene. Vi opplevde ved en anledning å få mort i vannet ved meitefiske på tidlig 2000-tall.

Dette kan ha medvirket til å dytte vannet i retning av et tusenbrødrevann ettersom det øker mattilgangen for Gjedda slik at den ikke jakter Abbor like eksklusivt som tidligere.

Gjeddebestanden i vannet pr dags dato kjenner jeg ikke til, men vet at det tidligere har vært tatt storgjedde der. Oldemor og oldefar fisket mye der og hadde titt og ofte gjeddekaker fisket lokalt (de bodde like ved vannet).

Dessverre fisker jeg fra land og har slitt med den høye vannstanden de siste gangene jeg har dratt til vannet. Er det høyvann så vil jeg fraråde fiske ettersom det er absurd grunt nordøst i vannet (eneste stedet egnet for fiske fra land) all den tid det ligger mye trær og dritt rett under overflaten som kun stjeler wobblern din.

Ved lavvann er det best å gå ut til øya for å fiske derfra. Alt i alt så er forholdene så ustabile at jeg vil påstå at jeg ikke ville gidde å ta turen ut dit om man ikke har med seg kano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.