Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret på over 16 kg i Eidfjord


Erling
 Share

Recommended Posts

Jeg sitter med et bilde av en sjøørret på over 16 kg som er tatt i Eidfjordvannet på dorging. Det ligner i alle fall veldig på en sjøørret når jeg ser på sporden, prikkene og kroppsfasongen. Dette må vel være ny Norgesrekord ?

"Sjøørreten" på over 19kg som ble tatt i Finnmark i fjor syntes jeg det var enkelt å se av bildene at det dreide seg om en laks.

Er det noen som har mer informasjon om fangsten i Eidfjord ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 162
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan vel like gjerne legge ut bildet under "Artsidentifikasjon" først som sist vel.

Burde vel kanskje det ja. Men vet ikke om fiskeren er noe glad for å få lagt ut bildet. Da må jeg i så fall spørre først.

Jeg trodde egentlig det bare var å søke litt på internett og i aviser, så kunne man finne en artikkel om fisken.

Siden jeg ikke har funnet noe på internett og heller ingen andre her har hørt om dette er jeg skeptisk til om det virkelig var sjøørret. Det jeg var skeptisk til var ryggfinnen på fisken som så liten ut - kanskje det heller var rømt oppdrettsfisk ? Det kunne jo ha vært en hybrid også ? Og et sprang fra 13,7 til over 16 er jo også lite trolig da.

I forhold til den på 19,8 i Lakselv som er omtalt her https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...8798&hl=lakselv ligner den på 16 mer på en sjøørret ihvertfall, selv om den ikke er helt ulik heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, dersom bildet allerede er mangfoldiggjort i en avis burde det ikke være noe i veien for å også legge det ut på nettet? Er det derimot et privat bilde stiller det seg annerledes. Men man må finne seg i å møte endel skepsis dersom man melder om en sjøørret på 16 kilo uten at noen andre får se bildet. Antall godt dokumenterte sjøørreter over ti kilo i Norge er ikke stort, så enhver sånn en er nesten en kuriositet. I Sverige derimot er de nesten vanlige i visse områder (Småland)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rekorden fremdeles den som ble tatt i Forra for mange år siden ?

Akkurat den også er det sådd stor tvil om, ifølge de som har sett den live !

Ble det tatt skjellprøver av akkurat den ? Det lurer jeg på.

Rykter sier at den muligens var en hybrid, i "verste" fall en laks (for fiskeren). Så iallefall ikke ut som en s-ø for meg på bildet.

Men man vet aldri.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner fikk en sjøørret på over 1 000 kilo på flue...helt sant...eller kanskje det var en slags hybrid...brugde var det kanskje... og så var det garn...javel, men stor var den...

Litt stygg nå kanskje, men det var ikke stygt ment ;)

Ganske usaklig i denne tråden synes jeg, en tråd som kanskje omhandler en fisk som pulveriserer den gamle rekorden bør holdes fri for "tull".

For første gang i mitt voksne liv har jeg faktisk et fnugg av tro på at en fisk i den størrelsen kan være fanget.

(men hardangerfjorden er jo "besudlet" med O-laks i den størrelsen også, men jeg tror ærlig talt på en Sjøørret i det kaliberet der innefra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rekorden fremdeles den som ble tatt i Forra for mange år siden ?

Akkurat den også er det sådd stor tvil om, ifølge de som har sett den live !

Ble det tatt skjellprøver av akkurat den ? Det lurer jeg på.

Rykter sier at den muligens var en hybrid, i "verste" fall en laks (for fiskeren). Så iallefall ikke ut som en s-ø for meg på bildet.

Men man vet aldri.

Det ble sådd tvil, men såvidt meg bekjent ble alle prøver tatt, og det er snakk om en sjøørret.

Denne på 16 er for meg en laks inntil jeg får se bildet og høre hva ekspertene sier. Jeg mistenker at den fremdeles kommer til å være en laks.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mitt vedkommende er Forra-fisken ikke sjøørret. Den var jo over 112 cm lang, og flere enn meg har tenkt "laks eller hybrid" om den fisken der. Dessuten; hvor mange sjøørreter over ti kilo har blitt tatt i den elva sammenliknet med kjente sjøørretelver som jevnlig leverer STOR (7-8+) sjøørret?

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.