Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret på over 16 kg i Eidfjord


Erling
 Share

Recommended Posts

  • Svar 162
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er riktig å være skeptisk, men gud så deilig det er å være naiv og virkelig håpe på noe også. Skulle det vise seg at det er en sø, må du spise noe. Kanskje ikke hatten din, men NOE!

Hårsår ennå for "blemma" med Nord-norge fisken Remy?.... ^_^

Når det gjelder denne fisken:

Jeg var vel omtrent den eneste som gikk ut å "forsvarte" en mulig rekordfisk fra Eidfjord ,som sagt så hvet jeg om garnfangede på over 12, og med en fjord stinn av sild og brisling burde det ikke være noe i veien med næringstilgangen.

Det som får meg til å stusse når jeg nå får sett bildene er at, fisken er så godt som uten noe pigmentering under sidelinja, STOOOORE Sjøørreter har ofte (alltid?) meget markante tegninger , det ser jeg ikke noe av hos denne fisken.

Så er det halerota som jeg synes er Laks, den er for smal til å tilhøre en Sjøørret i dette kaliberet.

Og sist men ikke minst sier magefølelsen min Laks.

Mulig jeg skal spise NOE om jeg tabber meg ut, men 2 kilo kveitepellets ved Ebros bredd.....Dream on Cato....NOT! :)

Gleder meg til svaret på skjelprøven, så kan jeg sitte å glise å si som Øystein Sunde: Hva var det jeg... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som i mine øyne taler mest for at det kan være en sjøørret er faktisk lengden. Utover det er jeg småskeptisk inntil videre, all den tid bildene ikke gjorde meg så veldig mye klokere. Men sammenlikner man med de bildene Arnt Aage la ut her, ser man jo også endel forskjeller. Tror jeg skal la videre spekulasjoner ligge i bero på resultatet av skjellprøver. Uten tvil burde vel egentlig hele fisken blitt grundig undersøkt, ikke minst fordi det i norsk sammenheng er en kuriositet dersom det da virkelig viser seg at det ER en sjøørret. Om man donerer den bort til f.eks Zoologisk museum tror jeg nok fangstmannen kan få en kopi av avstøpningen som takk. Bare en tanke. Uansett bra at den ikke havnet rett på første og beste røkeri da.

Edit: Etter å ha blåst opp bildene og studert de ganske så nøye ramler jeg faktisk ned på oppdrettslaks her...

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, poengter hvorfor? Ser ut som den har prikker nedover, blitzen som vanner de ut i gjenskinnet... Hode, fasong, jeg VIL og tror at det er en sø :)

34320_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/13966/34320.jpg

34321_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/13966/34321.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har noe lengde-vekt ratio på o-laks liggende da?

En kompis av meg tok laks på 16.5 i østersjøen den var 106 lang.

Så jeg modererer meg noe, men uansett en kjempefisk, sikkert en KNALL opplevelse og

gratulasjoner får vedkommende åkkesom.

i287460898_33641_6.jpg

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for å trekke dere ned på jorda : det er ICKE en SØ.....

Enkelt og greit! Så får dere heller vente på skjjjeeeelprvn da :blink:

Makan til amatører...

Få oss ned??? Fra og synes at det hadde vært morro om det var en SØ??? Jeg har ikke konkludet med at det er det ene eller det andre. LES: DET FØRSTE SOM SLO MEG ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm første intrykket mitt sier laks.... haleroten er en smule for markant og hodet minner mye om en holaks, men lengden i forhold til veksten taler jo til fordel for ørret.

Det at den har prikker både her og der er som nevnt utallige ganger før ikke et godt skilletegn på laks og sjøørret (Ref: 19kg "sjøørreten").

Finnene ser for meg også en smule slitt ut, men det kan både stemme med en gammel sjøørret og O-laks....

Bra at det er tatt skjellprøver :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok desverre en o-laks, type hunn. Men du verden det hadde vært morsomt... Men er ganske så sikker på dette (hode, halerot, ingen prikker under sidelinjen). Men for å si det så er jeg ikke helt sikker, så det er lov å håpe :blush:

Jeg sitter med et bilde av en sjøørret på over 16 kg som er tatt i Eidfjordvannet på dorging. Det ligner i alle fall veldig på en sjøørret når jeg ser på sporden, prikkene og kroppsfasongen. Dette må vel være ny Norgesrekord ?

"Sjøørreten" på over 19kg som ble tatt i Finnmark i fjor syntes jeg det var enkelt å se av bildene at det dreide seg om en laks.

Er det noen som har mer informasjon om fangsten i Eidfjord ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få oss ned??? Fra og synes at det hadde vært morro om det var en SØ??? Jeg har ikke konkludet med at det er det ene eller det andre. LES: DET FØRSTE SOM SLO MEG ....

At det ikke er SØ er jeg meget sikker på.

Resten av innlegget var litt tullball og greier :blush: Selv om vi vestlendinger ser mye fjøsfisk etc., er det jammen lett å ta feil. Så ingen (eller alle?) er amatører her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.