Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret på over 16 kg i Eidfjord


Erling
 Share

Recommended Posts

Jeg startet denne tråden på torsdag etter å ha sett det øverste bildet som er gjengitt i Nettavisen. Noe mer informasjon satt jeg ikke med da. Jeg er vel ikke helt på bærtur når jeg vurderte dette som mulig sjøørret ?

Etter det som er lagt ut av ytterligere bilder og dokumentasjon her i ettertid er jeg enda mer skeptisk til at det kan være sjøørret. Men 3.gangs gyter laks kan det vel ikke være; kroppsfasongen stemmer ikke med villaks, og en 3.gangs-gyter blir vel ikke så feit. Drammens-laksen som jeg fisker etter er en av landets feiteste laksestammer. En kubbe av en hann-laks jeg fikk der var 14,5 kg og 106 cm, og de blir feitere enn det også. En 3.gangs-gyter laks fra Eidfjord tviler jeg på blir noe feitere enn Drammenslaksen.

Jeg tipper på at det er oppdrettslaks fra Eidfjord, men det er vel lov å håpe på noe annet fremdeles ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 162
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

På generelt grunnlag: Mange her i tråden burde nok roe ned brennsikkerheten sin. Dersom det er så opplagt kva slags art det er snakk om, kvifor er tråden så lang?

Eg vil ikkje spekulere i kva slags art det er, fordi eg ikkje har nok erfaring til dette. Skråsikkerheit, brennsikkerheit og 100 % (gjerne 110 %) sikkerheit ville i alle fall eg ha vore forsiktig med fordi dette er sterke ord.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Jeg må si meg litt enig med Chironomus her. Skråsikkerhet ut fra et enkelt dårlig bilde er litt i overkant.

Jeg var faktisk en tur og fiska i elva ovenfor Eifjordvannet i fjor, i Bjoreio. Laget fangstrapport også, for de som husker det. Det har tidevis vært snakk om hybrider her på forumet, og det er en reell mulighet i dette tilfellet. Elva har en liten stamme igjen av den opprinnelige bjoreiolaksen, som er ganske storvokst, og en bra stamme av sjøørret som også kan være ganske stor. SØ over fem kilo er ikke uvanlig i denne elva, og fiskepresset ovenfor Eidfjordvannet er forholdsvis lavt. Laks og sjøørret bruker også mye de samme gyteområdene i denne elva. Uten å være skråsikker så tipper jeg at dette er en slik hybrid, enten mellom ørret og laks, eller kanskje også mellom ørret og o-laks.

Mvh

Cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fleire her på tråden snakkar om at dette kan vera ein hybrid.

Ut frå dei bileta som er vist i tråden ser det ut som om både sporden og ryggfinna er slitt. Hadde det vore ein hybrid ville eg tru at finnane ikkje hadde vist så klare teikn på slitasje. Dette fordi fisken då har vokse opp i eit naturleg miljø. Derfor er mi meining at dette er ein klar o-laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt en svær storlaks på stamfiske i oktober som så mere ut som en s-ø enn denne, for å si det sånn. Kurven er meget dalende i favør en s-ø, jo mere jeg har sett bildet av denne (laksen).

Om det er en o-laks er også vanskelig å si. Men godt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det første bildet, der fiskeren holder fisken vannrett var jo førsteinntrykket sjøørret. På det andre bildet, der fisken holdes loddrett, er inntrykket at det er en O-laks. Det var kanskje jeg som lanserte muligheten for at det kunne være en hybrid, men jeg tviler nå på dette. Magefølelsen sier (dessverre) at det er en O-laks, men som andre her håper jeg jo at jeg tar feil, og at det er en ørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei, det ble jo konkludert i en annen tråd om mer eller mindre samme tema at : er det en o-fisk, så er det ett "misfoster av en laks"

Menneskeskapt fisk er intet mindre enn missfoster av en fisk :D . Når de er vanskelig eller um ulig å skille fra villfisk er de i beste fall" pene missfostre". :D . Sorry avsporing.

Har en formening om denne omtalte fisken, men får la det ligge å grattulere med "fangst". :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første tanken som slo meg var Regnbuaure. Fasong, prikkmønster og "feittypen" sa Regnbuaure i hodet mitt. Størrelsen talte mot denne tanke. Men litt seinere i tråden så jeg et bilde på fiskens halefinne. og den var prikkete, ja, meget prikkete. Det er ju tatt Regnbue i Skogseid på 12kg hvis jeg husker rett, så hvorfor ikke en lignende stor Regnbueaure? Kan ha vært en stamfisk. Spekulasjoner, dårlige bilder, ikke mulig å sjå detaljer, men spennende. Hvis det er Regnbue, er det nokk en Norgesrekord det også.

Mvh :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første tanken som slo meg var Regnbuaure. Fasong, prikkmønster og "feittypen" sa Regnbuaure i hodet mitt. Størrelsen talte mot denne tanke. Men litt seinere i tråden så jeg et bilde på fiskens halefinne. og den var prikkete, ja, meget prikkete. Det er ju tatt Regnbue i Skogseid på 12kg hvis jeg husker rett, så hvorfor ikke en lignende stor Regnbueaure? Kan ha vært en stamfisk. Spekulasjoner, dårlige bilder, ikke mulig å sjå detaljer, men spennende. Hvis det er Regnbue, er det nokk en Norgesrekord det også.

Mvh :D

Og et løft i oppmerksomhetens øyne for den stadig minkende bestanden av regnbue :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja faktisk, denne ligner også endel på en laks synes jeg. Mindre prikker nedenfor sidelinje, annerledes spolerot enn de andre fine sjø-ørretene vi så fra Sverige. Og mere typisk ett laksehode på dette bildet.

Men har jeg stått der selv med fisken i hånda hadde nok adrealinet gått opp noen hakk (før skjellprøvene hadde vært påvist).

Ser at det er noen reaksjoner på at jeg kaller en o-laks for et misfoster. For det første, se litt humor i det.

Det er bare en fisk (igjen). Hadde det vært et menneske hadde det vært noe annet. Fisken skjønner ikke norsk (håper jeg).

Når det er sagt, så vil en o-laks for meg være rett og slett noe svineri som jeg ikke har noe til overs for.

De er en pest og plage for villaksbestanden, og har ikke livets rett. Så enkelt ser jeg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.