Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret på over 16 kg i Eidfjord


Erling
 Share

Recommended Posts

  • Svar 162
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er nok en småbitter sannhet vi nok må lære oss å leve med her hjemme gitt.

Kommer nokk aldri til å "lære å leve med" en slik miljøkatastrofe(går ut fra at det fortoner seg nogenlunde slik: ÅÅÅ jeg har fått en dritt..... nei mener vill.... nei mener lax. jipppppppi) ei heller akseptere, som utrolig nokk alt for mange "her inne" tydlig vis gjør. :)

Sist helg var siste( langt fra første og garantert ikke siste) møte med næringens herjinger. I nærheten av Matre havforskningsstasjon fikk jeg to lax i en "bekk". Ene på 2kg blank og så full i lus att jeg ga meg å telle ettter 100stk. Var ikke kjøttsår men det var ikke langt frem i tid. Så lax nr.2 var på 4kg. Denne var preget å ha stått en stund i elven. Merke på ryggen avslørte att dette var en drittlax da den stammer fra et forsøk fra Havforskningen der inne. Drittlax i denne bekken?. Ja .

Konklusjon: I samme bekk infiseres fisken med lus og drittlax som fritt sprer genene sine.HURRRRA.

Sorry, kommer aldri til å "leve med" eller Akseptere. :D

Endret av villlax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nokk aldri til å "lære å leve med" en slik miljøkatastrofe(går ut fra at det fortoner seg nogenlunde slik: ÅÅÅ jeg har fått en dritt..... nei mener vill.... nei mener lax. jipppppppi) ei heller akseptere, som utrolig nokk alt for mange "her inne" tydlig vis gjør. :)

Sist helg var siste( langt fra første og garantert ikke siste) møte med næringens herjinger. I nærheten av Matre havforskningsstasjon fikk jeg to lax i en "bekk". Ene på 2kg blank og så full i lus att jeg ga meg å telle ettter 100stk. Var ikke kjøttsår men det var ikke langt frem i tid. Så lax nr.2 var på 4kg. Denne var preget å ha stått en stund i elven. Merke på ryggen avslørte att dette var en drittlax da den stammer fra et forsøk fra Havforskningen der inne. Drittlax i denne bekken?. Ja .

Konklusjon: I samme elv infiseres fisken med lus og drittlax som fritt sprer genene sine.HURRRRA.

Sorry, kommer aldri til å "leve med" eller Akseptere. :D

Arrester meg om jeg tar feil !

Bare lurer på hvorfor du fisker i Matre !

Om jeg ikke tar helt feil så er det vel det stedet jeg kjenner som en tar mest "drittlax " !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekken renner vel ned i fjorden som er full av "drittlaksen " !

Selv har jeg aldri fisket der !

Meg bekjent renner stort sett alle bekker i havet til slutt :D Dette er jo bare en av mange som innfiseres av parasitten.

Jopp kis; matreelven ligger med brukket rygg etter reguleringen, men jeg håper ikke du lærte på skolen at det var det som er siste spikeren i kisten, det er nemmelig , ja nettopp drittlaksen, som fortrenger sø gyteplasser. :)

HEY. Glemte i farten alle disse forvillete fiskene som fungerer som rene luseklekkerier hele året. Nei utvandrene smolt har det ikke "veldig lett".

Endret av villlax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg bekjent renner stort sett alle bekker i havet til slutt :D Dette er jo bare en av mange som innfiseres av parasitten.

Jopp kis; matreelven ligger med brukket rygg etter reguleringen, men jeg håper ikke du lærte på skolen at det var det som er siste spikeren i kisten, det er nemmelig , ja nettopp drittlaksen, som fortrenger sø gyteplasser. :)

HEY. Glemte i farten alle disse forvillete fiskene som fungerer som rene luseklekkerier hele året. Nei utvandrene smolt har det ikke "veldig lett".

Ikke vær sint på oss ,det er ikke vi som har sluppet ut "drittlaxen " !

Ha en flott helg, på eller ved "Apeberget ! :D

(håper du får masse,masse drittlax så er vi da kvitt noen )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Eio er vel kanskje den eneste plassen som kan ha potensialet for slik stor Sjøørret, så jeg er meget spent på bilde.

Send det til meg på en Pm ,det er ikke å publisere det, så kan ikke fangstmannen bli sur..

I henhold til nicket så skjønner du jo ingenting :) (bare tuller.....) . Tror ikke det bare er Eio som har det potensialet. Det går vel mer enn et rykte om stor SØ som er tatt før fjøslaks og hybrid ble vanlig... ? Vet ihvertfall om en som visstnok skal være over norgesrekorden - men jeg har ingen bevis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.