Gå til innhold
Fiskersiden

Moderne fluefiske!


Flemms
 Share

Recommended Posts

Advarsel: Denne tråden krever en viss forståelse av fluefiske(f.eks hva en fluestang, fluesnøre og fluekasting er), den krever også en viss forståelse av meitefiske. Det skader ikke med en viss forståelse av kasteslukfiske og allt annet også :o Om du som fluefisker mener du har nok forståeles til å lese videre, så vil det være en idé og nullstille hodet sitt, og tenke bort fra dagens regler(det er faktisk lov)

Utover dette tar ikke trådstarter noe ansvar for hva dette vil gjør med deg som fluefisker!

Lykke til, og kom gjerne med saklige innspill!

:P

Var ute og "guidet" en kompis i går etter stam på flue. Det skulle vise seg å bli vrient å få de opp til å ta tørt, dvs madrassflue. Vel, fisk hadde jeg lovet så vi tok et stk. krok(owner chinu) og en rekehale og tredde denne på. Mendet ut og lot synk litt....bang. Fast fisk. Dette har jo lite med fluefiske å gjøre, men fy fa...å morro vi hadde det til tider. Største fisken på fyren som ikke hadde fått stam på flue før ble på 1.7kg og #4!

Dette er sef. pr. Norsk fluefiske "regler" ikke lov, og fisken ville ikke blitt godtatt i noen form for flufiske konk. eller noen liste. Å tre en reke på kroken er sef. alle? flufiskere enig i om at blir for drøyt. Når "flua"(med sin tyngde) tar over for fluesnøret i kastet, ja da er selv jeg enig i at poenget med flue blir borte!

Men....dette hadde funger like greit med en ordinær flue bundet som en reke som videre hadde blitt boostet med godlukt(les reke), men dette hadde pr. "loven" ikke blitt godtatt!?

Da spør jeg hvorfor ikke?

I stort sett alle andre "fiske grener" boostes det og tilsettes kunstig lukt som aldrig før. Inne MEITE er vel strot sett allt lov, og smak/lukt gir helt klart bedre effekt på mange arter. For noen arter er det faktisk helt nødvendig. Meite er jo et vidt begrep, og moderne meite er en av de. Enkelte meite former er så og si identisk med fluefiske når man tenker på selve fisket. F.eks driftfiske med dupp, eller frilinefiske. Det kan man ikke stikke under en stol.

Så hvorfor skal alle "fiske grener" som meite, havfiske, spinnfiske, trolling osv få lov å benytte seg av den helt klart fordelen det er med f.eks lukttilsetting(boosting), mens fluefiskere ikke skal kunne gjøre det!?

Med den utviklingen vi har i dag sier jeg at dette er bare tøv og tull og gamle holdninger. Gi rom for et "MODERNE FLUEFISKE", hvor det i allefall er lov med boosting! Fluefiske i sjøen og etter div nye arter bare øker, så tiden for boosting er inne :D

Hva sier du?

På en annen side ville jeg aldrig funnet på å tilsette en tørrflue etter ørret noe slags lukt. Det er strengt talt ikke nødvendig heller!

Endret av Flemms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 324
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En god venn av meg pleide å dyppe fluene sine i tran husker jeg.

Jeg får fluene mine impregnert hos Wunder Baum.

Jan.

Joda, er nok mange i dag som impregnerer(les booster) fluene sine med lukt og litt av hvert. Poenget er at det har man ikke lov til i forhold til f.eks n.rek lista(villmarksliv)

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde hovedsaklig poenget med flue var moroa ved å lage en imitasjon som visuelt lurte fisken til å ta.

Tilsetting av lukt faller derfor inn under andre typer fiske. Det er selvsagt lov å fiske med stort sett hva man vil og når man vil, men det er altså et regelsett som gjelder når det gjelder forskjellige konkurranser og det er det jo bare å følge i grunn selv om det til de fleste fiskemetoder går an å tilføre elementer som vil øke sjansen for fisk. F.eks er det jo fullt mulig å utstyre havfisketackelet med 35 kroker med forskjellig agn og lukt osv, men fisk tatt på denne måten diskvalifiseres stort sett av kravene i de fleste konkurranser og f.eks norgesrekordkrav.

Nå er det forsåvidt ikke et ukjent fenomen at Flemming gjerne vil ha omgjort reglementet i en rekke konkurranser når han har funnet ut noe som fungerer, en måte å hente "poeng" på eller noe som fiskemessig peker i hans favør, så det er med et lite smil om munnen man leser engasjementet i saken som ser ut til å være basert på en "aha-opplevelse" med vann og fisk som ingredienser.

Forsåvidt kan jo fisken meldes inn i de fleste andre kategorier enn fluefiske - det er i hvertfall ikke noe som diskvalifiserer den fra en slukkategori i de fleste konkurranser, så det er jo bare å melde den inn under en kategori som passer fremfor å skulle tillempe reglene i andre kategorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde hovedsaklig poenget med flue var moroa ved å lage en imitasjon som visuelt lurte fisken til å ta.

Tilsetting av lukt faller derfor inn under andre typer fiske. Det er selvsagt lov å fiske med stort sett hva man vil og når man vil, men det er altså et regelsett som gjelder når det gjelder forskjellige konkurranser og det er det jo bare å følge i grunn selv om det til de fleste fiskemetoder går an å tilføre elementer som vil øke sjansen for fisk. F.eks er det jo fullt mulig å utstyre havfisketackelet med 35 kroker med forskjellig agn og lukt osv, men fisk tatt på denne måten diskvalifiseres stort sett av kravene i de fleste konkurranser og f.eks norgesrekordkrav.

Nå er det forsåvidt ikke et ukjent fenomen at Flemming gjerne vil ha omgjort reglementet i en rekke konkurranser når han har funnet ut noe som fungerer, en måte å hente "poeng" på eller noe som fiskemessig peker i hans favør, så det er med et lite smil om munnen man leser engasjementet i saken som ser ut til å være basert på en "aha-opplevelse" med vann og fisk som ingredienser.

Forsåvidt kan jo fisken meldes inn i de fleste andre kategorier enn fluefiske - det er i hvertfall ikke noe som diskvalifiserer den fra en slukkategori i de fleste konkurranser, så det er jo bare å melde den inn under en kategori som passer fremfor å skulle tillempe reglene i andre kategorier.

:P Er vel med et stort smil jeg leser det du skriver også.

Får håpe det finns andre her inne som ser litt lenger en nesetippen igjen da. Jeg snakker jo om "moderne fluefiske" altså en "ny" gren inne fluefiske om du vil. Begrepet moderneflueiske er heller ikke noe nytt, men lukttilsettning er fortsatt bannlyst, det er det kansje på tide å gjøre noe med.

Men du mener at fluefiskere ikke skal ha mulighet til å fiske og melde inn arter som Suter, Karpe, Stam osv på en like effetiv måte som meitere grunnet denne teite regelen?

Ingenting av dette var ment som noe aha-opplegg, og ikke for egen del med tanke på poeng i konker, men du må gjerne fortsett på det nivået Ørud, men det ender vel som du vet :o

Jeg mener i alle fall at luktilsettnig av fluer(innen en "moderne fluefiske" gren) ville være med på å øke interessen for fluefiske etter de mer uvandlige ferskvannsartene og mange arter i saltvann!

Endret av Flemms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Er vel med et stort smil jeg leser det du skriver også.

Får håpe det finns andre her inne som ser litt lenger en nesetippen igjen da. Jeg snakker jo om "moderne fluefiske" altså en "ny" gren inne fluefiske om du vil. Begrepet moderneflueiske er heller ikke noe nytt, men lukttilsettning er fortsatt bannlyst, det er det kansje på tide å gjøre noe med.

Men du mener at fluefiskere ikke skal ha mulighet til å fiske og melde inn arter som Suter, Karpe, Stam osv på en like effetiv måte som meitere grunnet denne teite regelen?

Ingenting av dette var ment som noe aha-opplegg, og ikke for egen del med tanke på poeng i konker, men du må gjerne fortsett på det nivået Ørud, men det ender vel som du vet :o

Jeg mener i alle fall at luktilsettnig av fluer(innen en "moderne fluefiske" gren) ville være med på å øke interessen for fluefiske etter de mer uvandlige ferskvannsartene og mange i saltvann!

Hva er igjen av flufiske da ? Kastingen ?

Hva blir det neste ? Dorge med "blyline " med en flue i enden ?

Endret av angler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo meite med en gang da og det essensielle bak fluefiske blir helt borte. Fluefiske er imitasjonsfiske.

Ja vel, hvorfor det? Imitasjonsfiske er en del(en gren om du vil) inne fluefiske, som for eks nymfefiske(nedblying osv). Popperfiske er det imitasjonsfiske? Innen mange former for fluefiske blir fluene bindt og fisket på en slik måte at de skal, irritere fisken til hugg. Form og farger her har lite med imitasjon av noe som helst å gjøre. Dette vet du!

Booster man en flue blir ikke det autmatisk = meite! Flue fiske kan jo kokes ned til at det er fluesnøret som skal utgjøre kastevekten, og det er det! Hva som sitter i enden av fortommen, om det er nedblya flue e.l. har lite med saken å gjøre!

Endret av Flemms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vel, hvorfor det? Imitasjonsfiske er en del(en gren om du vil) inne fluefiske, som for eks nymfefiske(nedblying osv). Popperfiske er det imitasjonsfiske? Innen mange former for fluefiske blir fluene bindt og fisket på en slik måte at de skal, irritere fisken til hugg. Form og farger her har lite med imitasjon av noe som helst å gjøre. Dette vet du!

Booster man en flue blir ikke det autmatisk = meite! Flue fiske kan jo kokes ned til at det er fluesnøret som skal utgjøre kastevekten, og det er det! Hva som sitter i enden av fortommen, om det er nedblya flue e.l. har lite med saken å gjøre!

Popper imiterer skadet småfisk i overflaten, det burde du da vite. Irritasjonsfluer, ja, men de er likefullt imitert ett eller annet som trenger seg inn på plassen til fisken og irriterer den til hugg, gjerne under gyting da den skal beskytte sitt område. Så ja, jeg vil påsta at det essensielle bak fluefiske er å imitere ett tenkelig bytte for fisken. Bare fantasien setter grenser.

Fluefiske kategoriseres ved at lina utgjør kastevekten, ja. Men om du tar stam på reke med en fluestang, er det meite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er igjen av fluefiske i dag da. Ta en liten tenkerunde rundt begrepet.

Flemming har i ine øyne mange bra poeng i det han nevner i posten over.

I dag brukes det nappindikatorer, selvlysende fargestoffer, tunge metalløyne, "wobblerskje" mm nnen fluefiske. Av en eller annen merkelig grunn er dette akseptert.

Mange av fluene jeg ser, er ikke fluer, men sildeimitasjoner, romtroll, rotter og mus, maiskorn, lakseron, reke osv osv.

Kan man bedrive fluefiske med rekeimitasjon?

Ja hvis jeg bruker fluestang, fluesnelle og fluesnøre vil noen si.

Men jeg vil si at du bruker fiskestang, fiskesnelle og sene.

Et lite tips. Ikke kommenter dette innlegget før du har tenkt deg nøye om:-)

Endret av avkroken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiske kategoriseres ved at lina utgjør kastevekten, ja. Men om du tar stam på reke med en fluestang, er det meite.

Det er jeg helt enig i, det nevnte jeg innledningvis også! Jeg mener som sakt at det bør være rom for å booste en reke-flue med egent essens innen et "moderne fluefiske", til f.eks stamfiske.

F.eks inne laksefluefiske fiskes det jo med for det meste med fluer som ikke imiterer en dritt! De har kun som formål å irritere fisken til hugg. Laksen slutter jo å ta til seg føde i elva også. Om man buker lukt eller farger til å irriterer fisken er vel i prinsipp det samme, eller?

Endret av Flemms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig i, det nevnte jeg innledningvis også! Jeg mener som sakt at det bør være rom for å booste en reke-flue med egent essens innen et "moderne fluefiske".

F.eks inne laksefluefiske fiskes det jo med for det meste med fluer som ikke imiterer en dritt! De har kun som formål å irritere fisken til hugg. Laksen slutter jo å ta til seg føde i elva også. Om man buker lukt eller farger til å irriterer fisken er vel i prinsipp det samme, eller?

Nope, det er i prinsipp ikke det samme i og med at du tilfører remedier som er ment å appelere til en ny sans, nemlig luktesansen. Synssansen vil du uansett ha en eller annen form for trigging av, så nei - er ikke enig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS! Når jeg snakker om en "moderne fluefiske-gren". Så prøv og ikke tenk tørrflue etter ørret og laksefiske. Dette er jo egen "fluefiskegrener" vil jeg si. Tenk saltvann og nye arter.

:)

Hvorfor når du kan bruke sluk eller meite? En flue er imitasjon, selv om du imiterer en stein. Ang laksen så svarte jeg at du imiterer en inntrenger som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, det er i prinsipp ikke det samme i og med at du tilfører remedier som er ment å appelere til en ny sans, nemlig luktesansen. Synssansen vil du uansett ha en eller annen form for trigging av, så nei - er ikke enig...

He he, javel ok. det er gerit så lenge.

Litt på sidelinjen her nå, men hva med dame fenomenet og østrogen. Seriøst dette er påvist, at østrogen forbedrer laksefangsten. Vet at dette blir suspetkt, men skal ikke damer ha lov å fiske laks da forde de utskiller hormonet østrogen?

:)

Endret av Flemms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, javel ok. det er gerit så lenge.

Litt på sidelinjen her nå, men hva med dame fenomenet og østrogen. Seriøst dette er påvis, at østrogen forbedrer laksefangsten. Vet at dette vli suspetkt, men skal ikke damer ha lov å fiske laks da forde de utskiller hormonet østrogen?

:)

Kvinnlig Feromon trigger laksen, økt utskillelse av dette ved pms feks.

Et feromon er et stof, der udskilles fra organismer til omgivelserne i meget små mængder. Feromonernes betydning er at virke som eksterne signalstoffer overfor andre individer af samme art. Der er angstferomoner, fødevejferomoner, sexferomoner og mange andre.

Feromonernes funktion blandt insekter er særligt grundigt undersøgt, selv om også hvirveldyr kommunikerer ved hjælp af feromoner. Det diskuteres stadigvæk, om udskillelse af feromoner finder sted hos mennesker.

Hos pattedyr og krybdyr kan feromoner opfanges af det vomeronasale organ eller Jacobsons organ, der sidder mellem næsen og munden. Det er dette organ, man ser handyr bruge, når de ”flemer” efter et brunstigt hundyr med den karakteristiske, tilbagerullede overlæbe.

Man ved ikke endnu, om feromoner kan have uerkendte virkninger på tilfældige individer af andre arter. Påvirker ejerens angstferomon hunden, så den bliver aggressiv overfor den fremmede, som ejeren er bange for?

Hentet fra "http://da.wikipedia.org/wiki/Feromon"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor når du kan bruke sluk eller meite? En flue er imitasjon, selv om du imiterer en stein. Ang laksen så svarte jeg at du imiterer en inntrenger som kommer.

Ok, et poeng du har der! Men hva om du binder den stein-flua da(om det er fisk som spier stein) og bruker en lukt som imiterer stein i tillegg. Blir ikke det bare en enda bedre imitasjon? "Moderne"....see?

Eller rekeflue og rekelukt = bedre imitasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, et poeng du har der! Men hva om du binder den stein-flua da(om det er fisk som spier stein) og bruker en lukt som imiterer stein i tillegg. Blir ikke det bare en enda bedre imitasjon? "Moderne"....see?

Eller rekeflue og rekelukt = bedre imitasjon!

Vel, personlige årsaker. Fluefiske om det skal kalles fluefiske er jo basert på lang tradisjon av å imitere byttedyr etc av div materialer sjelden funnet i havet eller innsjøer. Fjær, pels er jo ingredienser som går igjen og igjen, lukt har vel aldri gått igjen. Personlig, det jeg liker ved fluefiske er imiteringen, det å komme så nærme moderjord sitt produkt at fisken selektivt tar min imitasjon fremfor ekte vare. Å legge en danica blandt 100 andre og få fisken til å ta min. Personlig, fluefiske for meg er også det meste krevende fiske, da tørrfluefiske, der ett kast er ofte det man har. For alt det andre er det meite, sluk etc. Det er ingen regler som er skrevet så vidt jeg vet, men det er uskrevne regler for fluefiske. Jeg har også prøvd å dytte noe annet på enden av fortomen enn flue, visst er det moro, men jeg kunne likesågodt ha meitet. Større kontroll, lengre aksjon etc etc.

Btw, hva lukter stein? Og Torsk spiser stein som ballast eller for å knuse skjell etc i magen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukter "flua" døgnflue, vårflue eller fjærmygg, så er'e greit :)

Utenom tema; sitter'u her a' Remy? Trodde du lå i telt i Hønefosstraktene jeg nå? Personlig sitter jeg her og reparerer stang. Knakk gitt, med Expert Distance. Jeg var ute etter å teste den stanga der, for å se hva den var god for, og la for stor belastning på toppen, med vilje faktisk... krevde litt eksperimentering den stanga der. Litt eldre stang skal sies.

Ja til lukt! Bare den er riktig!

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.