Gå til innhold
Fiskersiden

Opptaksprøve i NKML


Triturus
 Share

Recommended Posts

Klassekompis Magnus har fått nytt havfiskesett i bryllupsgave og idag var det klart for innvielse. Vi leide som vanlig båt hos "Byens Beste Bilvask" og tøffet bort til Trolla. Målet var å fiske i bakkene ned mot sletta som ligger på 400 meter, og blålange lå i bakhodet.

Første nedslipp ble litt mislykket, da vi dreiv inn mot land og endte opp på pinglete 30 meter. Magnus benyttet sjansen til å få ei hyse mens vi var på grunna, og debuterte dermed som ekte meitende havfisker. På neste slipp lå vi mer ideelt, startet på litt over 100 meter og drev ut over kanten. Vekslende myk og hard bunn. Det nappet igjen og rookie Magnus står for dagens andre art, lusuer.

Bilde%2520038.jpg

350 gram veide den.

Ikke lenge etter, ble det mye aktivitet på alle tre stengene. Det smånappet ofte, men ingen ville sitte. Jeg la om taktikken fra å begynne å sveive ca 3 sekunder etter nappet, til å sveive med en gang det nappet. Det ble umiddelbar suksess, og jeg kunne snart se en hvittingaktig fisk i overflaten. Etter ca fire nanosekunder ser jeg den store munnen og de store øynene og konstaterer kolmule, en art jeg fremdeles mangler. Da den i tillegg detter av kroken på vei over ripa gjør at krisetiltak iverksettes. Fisken ligger med buken i været to meter fra båten da Arve starter opp motoren og manøvrerer oss i kleppingsposisjon. Det lykkes, og jeg kan inkassere en ny art.

Bilde%2520041.jpg

Kolmule på 290 gram.

Et par nedslipp seinere befinner vi oss på rett over 200 meters dyp da det er liv på takkelet mitt. Jeg sveiver opp og kjenner at den sitter, men merker at fisken veksler mellom å svømme oppover, og stoppe og stange. Dette var en rar oppførsel, fisken er ingen kjempe, men kjemper likevel bra. Jeg tipper lange på 5, men får se en brosme på 3,5 kg. Svært bra fighter til så liten brosme å være.

Bilde%2520044.JPG

Brosme på 3,5 kg og en flott matfisk.

Ikke lenge etter er det tungt i stanga til Arve, og etter å dratt opp 200 tunge metre med sene, dukker en lange opp langs ripa. Langa veies til 3 kg blank, og var ifølge fangstmannen en svært bra fighter til liten lange å være.

Bilde%2520045.JPG

Fiskene utenfor Trolla er visst spesielt sterke, kanskje de nyter godt av kloakkledningen som går ut rett bortenfor.

Fortsettelsen blir preget av svarthå og hågjel, og alle får sin dose hai. Vi bestemmer oss for å dra til Munkholmen for å prøve oss i skrenten etter stor brosme og blåkjeft. Uten waypoint på GPS'en er det vrient å finne en bestemt plass, men vi traff rimelig bra. For i det Magnus når bunnen på 150 meters dyp, napper det hissig. Og tror du ikke gutten drar opp en abnormt stor blåkjeft. Jeg står for avkrokingen og fotograferingen, men får fiskeskjelven da jeg får et inntrykk av størrelsen. Vekta viser utrolige 1270 gram, specimenfisk og mindre enn 300 gram opp til rekorden. Magnus selv har ikke helt begrep om hvor kul fangst han har fått, men er svært fornøyd likevel. Denne fisken er en av de få beinfisker som tåler gjenutsetting etter å blitt dratt opp fra dypt vann, og denne fikk lov å svømme nedover igjen.

Bilde%2520046.JPG

1270 gram og grei havfiskedebut.

Etter dette ble det haibonansa nok en gang den ene hågjelen mindre enn den andre, og den ene svarthådubletten etter den andre. Jeg dro riktignok to kolmuler rett foran nesa på Arve, noe jeg i ettertid ser kan virke litt klysete. Kolmule er tross alt en rimelig vanlig art som det blir tatt mye av i fjorden, så den kommer nok med tida smile.gif

Takk for en fin tur alle tre, og spesielt grattis til Magnus med særs vellykket havfiskedebut.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med fin debut og ny art. :)

Waypoints lager du deg med hjelp av BlueChart, hold musepekeren over det interressante området og så skriver du inn posisjonen på GPS'en manuelt. Posisjonen til musepekeren ser du nederst på skjermen når du har MapSource åpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.