Gå til innhold
Fiskersiden

Heimelaga havfiskebommar


Chironomus
 Share

Recommended Posts

Eg tykkjer det er vanskelig å få tak i store og holdbare glidebommar til litt tyngre fiske. Difor tok eg saka i eigne hender. Lodding var ikkje så lett som eg trudde, men eg håpar det går bra på testfiske (forhåpentligvis) i morgon.

Utstyrsliste:

Messingrør, 5 mm (kr 39,-)

Loddetilbehør (kr 139)

Loddebolt, 100 W (kr 129)

Svivel str 10 (trur eg)

Svivlane passa perfekt til diameteren på messingrøyret. Røyret blei varma opp over flammen på ein primus, og bøygd til ønska vinkel.

Endane blei laga glatte med hjelp av eit lite bor og smergelpapir. I etterkant ser eg at eg utførte ein såkalla "kaldlodding", dvs eg varma ikkje opp sjølve røyret fyrst. Menmen, eg får sjå om det held. Om ikkje, får eg berre gjere det på nytt.

34348_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/13978/34348.jpg

34349_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/13978/34349.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Om nokon har betre tips eller tips generelt, så takkar eg for det :lol: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk tre en topshot gjennom og stram til maks - se hva som skjer når du får maks press på - retter bare røret seg pent ut - eller får det en knekk innvendig som kan klippe topshoten? Viktig å teste ut før du lager 100 stk....

Ellers så bruker jeg tynne plastrør fra f.eks Plastkompaniet og lger omtrent det samme - elektrikerrør i tynneste dimensjon (10mm) gjør også susen og er, om jeg ikke husker feil, testet ut av CB & co blant annet under havålfiske i kanalen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puss der hvor loddingen skal være. Varm opp røret med hjelp av litt tinn og hold bolten på til tinnet har smeltet. Du kan kjøpe såkalt flux middel som skal gjøre jobben. Noen typer loddetinn har dette i seg.

Vask vekk urenheter med sprit og legg på et lag med lakk på loddingen.

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om nokon har betre tips eller tips generelt, så takkar eg for det .

Hei

Å lodde på denne måten med loddebolt er forholdsvis vanskelig, metallrøret leder bort varmen slik at tinnet ikke binder til underlaget.

Den enkle måten å gjøre det på er å pusse røret og så støpe svivelen fast med en raus klatt med epoxy. Det holder til dette formålet.

Håper dette tipset er til nytte

Mvh

Cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg laget glidebommer av plastrør for trykkluft. Består av bare røret kappet i passe lengde og en svivel som er passe trang.

Også vanlige havfiskebommer lager jeg selv etter å ha kjøpt noen sveisede og tykke bommer. Mine er av 1,8 mm rustfri sveisetråd.

http://fiskevatn.no/foto/arkiv/13982/34366.jpg[/url]

Begge krever minimalt av verktøy: kniv og to kraftige tenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her, og kjempebra med bilete. Men nordmøring: festar du ikkje svivelen? Blir det ikkje litt kort avstand frå hovudsnøret til kroken? Blir det stivt nok? Kva søkketyngder brukar du?

Mange spørsmål her, men eg ser at problemet med mine er at dei nok er for kraftige. Espen har eit poeng.

Elles er det kjempebra om fleire legg inn bilete av sine løysingar :glare: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nordmøring: festar du ikkje svivelen? Blir det ikkje litt kort avstand frå hovudsnøret til kroken? Blir det stivt nok? Kva søkketyngder brukar du?

Jeg fester ikke svivelen fordi den går veldig trangt på. Slangen er veldig stiv og jeg har ikke hatt problemer med at den "knekker" eller lager andre problemer. Sena som går gjennom slangen har en svivel i hver ende hvor jeg fester hovedline og slep med lengde tilpasset situasjonen. Vektene på søkkene er fra 300 gr til 1000 gr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-2-1189277373_thumb.jpg

post-2-1189277392_thumb.jpg

Røret varmes opp og bøyes. Varmepistol har fungert for meg. Det files en forsenkning i røret og svivelen knytes fast slik at snøret låses i forsenkningen. Snøret jeg bruker her har lavere bruddstyrke enn komponentene i riggen ellers slik at det er denne som forhåpentligvis ryker om søkket skulle kile seg fast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine plastslanger er 6 mm ytre diameter. Tykkere slanger har for lite gods i veggene og er for myke.

Til å feste søkkene bruker jeg splittringer, enten av tredjegrads kvalitet eller så små som mulig. Dette gjør det enkelt å få løs riggen om søkket setter seg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får man tak i de plast rørene,å holder de i kulde?

Plastkompaniet (er det ikke det de heter da? Og det står vel i mitt første innlegg) oppe ved "kjøttbyen" på Furuset, så de har vel adresse Professor Birkelandsvei et eller annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går an å gjøre det enklere enn det også, med helt rette plastrør. Hempe til søkket festes via strips og fikseres med noen limdråper. Avrunding i endene kan gjøres med kniv eller evt lighter. Som stopper er digre splittringer fine. Jeg lagde endel sånne av plastrør med diameter på rundt 15 mm. Avdrift en nada problem, da vannet passerer gjennom røret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går an å gjøre det enklere enn det også, med helt rette plastrør. Hempe til søkket festes via strips og fikseres med noen limdråper. Avrunding i endene kan gjøres med kniv eller evt lighter. Som stopper er digre splittringer fine. Jeg lagde endel sånne av plastrør med diameter på rundt 15 mm. Avdrift en nada problem, da vannet passerer gjennom røret.

Smart

Smart løsning med en stor diameter som vannet kan gå gjenneom og ikke gi avdrift!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det fordrer vel at fortommen ikke er særlig lengre enn røret? Eller vil det ved hjelp av festepunkt likevel bli stående vinkelrett ut under nedslipp? For noe av poenget med bom er jo fordelen av at agnet ikke surrer seg rundt hovedline ved nedslipp og derfor jeg gjerne lager de i tynnere dimensjon, men med vinkel. Eller løser du dette ved god trimming av agn så det roterer minimalt?

(Spørsmålene var til CB da jeg antar han kan kjenne igjen et spørsmålstegne forholdsvis helt uten videre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hatt noe trøbbel med det. Så lenge festepunktet for søkket ikke er helt i enden på røret og man har et agn som ikke roterer som en Devonsluk på ginseng går det fint. Men det viktigste er at man har et strømlinjeformet agn som synker rett ned. Ergo flapper, hel agnfisk der man har kappet av halen eller filet med "hodedelen" nederst. Har latt rørene være ca 40 cm lange og tacklene en drøy meter. Viktig også at man bruker ganske tjukk (stiv) sene i tacklet. Pass også på å la tacklet strekke seg ut i vannet skikkelig før nedslipp, og brems lett under nedslipp. Man skal heller ikke glemme at vannmotstanden agnet yter under nedslipp løfter den delen av røret.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.