Gå til innhold
Fiskersiden

Agn+Dupp = Sjøørret ?


Recommended Posts

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har tatt en del SØ på dupp i år, med største på ca 2,5 kg.

Den beste duppen er en lang, slank gjenomgående dupp, 10-20g. Tre duppen inn på sena, deretter kulebly, tre på en gummiperle og fest en svivel i enden. Lag en glidende stoppknute over duppen, en til to meter er bra som utgangspunkt. I svivelen festes en fortom av fluokarbon på ca en meter med en krok str 2 eller 4, alternativt en liten treble str 8 eller 10 til brisling. Du kan ha lengre fortommer hvis du ikke har behov for å kaste så langt ut. Agnet festes med elastisk bomullstråd hvis du har planer om å kaste et stykke.

Varier fiskedybden hvis du ikke får fisk, fisk helst i strømrike områder hvor agnet får liv. La gjerne duppen drive helt inn i fjøresteinene før du kaster ut på nytt, har fått fisk her også.

Gode agn er strimler av bukskinnet til makrell eller sild på 1x 10 cm, hele brisling (bruk treblekrok), en markklyse med en liten rød slangebit over kroken eller reke. Synes hel brisling fisker best på vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miloduppen kommer i forskjellige varianter og størrelser. Til agnfiske er den flytende (galliante)varianten det beste. Denne benyttes ved allt agnfiske med dubb som jeg benytter. Fester en svivel under dubben og varierer lengden på fortom. Man oppnår lange kast og ikke minst gir det fisken null motstand når den finner agnet. Kombinerer ofte slukfiske og agnfiske; fisk som følger sluken inn mot land forlater ikke området hvor "byttet" forsvant, og finner frem til agnet. Min personlige favoritt er bukstrimler av makrell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har lest at meitmark skal være effektivt. Men da mener jeg vandlig duppfiske. Altså ikke ørretbomer.

Selv har jeg fisket med en dupp som tåler 10 grams bly.

Hvor dypt er jo helt avhengi av dypden. Men ørreten går høyt til tider så fra 1 til 2 meter.

Sild er vel det som beskrives som det mest effektive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Marius-

Hva er egentlig en ørret bombe? Noen som kan forklare? (bilder?) :)

Link til bilde av Milo Bubo (Galleggiante)

http://www.pianetapesca.it/show-bin/show.p...S8GGJ_G|||11971

Enkelt fortalt er ørretbomber en horisontal dupp som du sveiver langsomt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Enkelt fortalt er ørretbomber en horisontal dupp som du sveiver langsomt inn.

Du kan også bruke den flytende på samme måte som andre dupper, du må ikke sveive den langsomt inn. Vi bruker den med gjennomløpende snøre slik at når fisken tar agnet drar den med seg snøret gjennom duppen uten å kjenne motstand.

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[:I]Helge, eg må innrømma at eg av og til har hatt behov for laaang nebbtang for å nå i kroken på enkelte undermålere ved dubbfiske.Problemet er at ein bør vente med tilslag på fisk som tar på gjennomløperprisippet. Dette fører ofte til mykje djupere kroking-noko som medfører mindre overleving på offera.Men, som agndupp, er det uovertruffent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Har tatt en del SØ på dupp i år, med største på ca 2,5 kg.

Den beste duppen er en lang, slank gjenomgående dupp, 10-20g. Tre duppen inn på sena, deretter kulebly, tre på en gummiperle og fest en svivel i enden. Lag en glidende stoppknute over duppen, en til to meter er bra som utgangspunkt. I svivelen festes en fortom av fluokarbon på ca en meter med en krok str 2 eller 4, alternativt en liten treble str 8 eller 10 til brisling. Du kan ha lengre fortommer hvis du ikke har behov for å kaste så langt ut. Agnet festes med elastisk bomullstråd hvis du har planer om å kaste et stykke.

Varier fiskedybden hvis du ikke får fisk, fisk helst i strømrike områder hvor agnet får liv. La gjerne duppen drive helt inn i fjøresteinene før du kaster ut på nytt, har fått fisk her også.

Gode agn er strimler av bukskinnet til makrell eller sild på 1x 10 cm, hele brisling (bruk treblekrok), en markklyse med en liten rød slangebit over kroken eller reke. Synes hel brisling fisker best på vinterstid.

Finnes det noe bilde / tegning av et slikt oppsett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Etter å ha lest denne tråden så prøvde jeg i dag å bruke brisling og sild kombinert med dupp. Resultatene lot ikke vente på seg. I løpet av en halv time så hadde jeg tre napp. I starten kastet jeg bare ut og lot duppen og agnet drive. Men dette gav ikke resultat. Jeg gikk så over til mer aktivt fiske. Første kastet gav napp. En fin sjøørret, rundt kiloen, fulgte med et stykke før den glapp. Når jeg drog opp så var halve brislingen borte. Like etter fikk jeg et solid napp, en stor sjøørret eller oppdrettslaks tok brislingen helt inne i fjæresteinene og drog kjapt ut ca 30 meter. Etter ca 10 minutters kamp hadde jeg fisken helt inne ved land. Vil anslå den til 5kg+, like før håven skulle i sjøen så glapp krokfestet :) .

Etter litt depping gikk jeg over til sildestrimmel. På ny fikk jeg kontakt med fisk. Denne gangen en mindre fisk som kun hang på noen sekunder. Denne gangen så jeg at fisken tok og ventet litt før jeg gav tilslag, men likevel ikke kroking.

Gøy å ha kontakt med fisk og kjenne adrenalinet, men bittert å miste all fisken. Hva gjorde jeg feil? Brukte treblekrok str. 6 der to av krokene på treblen satt midt på brislingen. Brislingen ble surret med gummitråd. Noen som har tips til hva jeg bør gjøre for å få bedre kroking? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Bilde/forklaring på glidende stoppknute lurer jeg på? Anyone?

Fisken kjenner ikke noe motstand når den drar i agnet, skriver noen. Vil ikke tyngda av agnet (hvertfall med fiskebiter/brislingfiske) gjøre at snøre går mot bunn og stopper i stoppknuten? I tilfelle vil det jo bli motstand når fisken tar.

En annen ting: Noen som har prøvd dette på ørret? Ser for meg at det kunne vært moro å prøvd dette med smårøye etter storauren. Eller er kanskje brisling bra agn der også (mye lukt osv) ?

Endret av Wire
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.